Hartman

Hartman

Delen

Bekend van o.a.
Meer weten? Lees nu de gids

Jouw Westwing gids voorHartman

Hartman produceert en verkoopt vrijetijdsmeubelen en accessoires.  Hartman staat voor betrouwbaarheid, design en kwaliteit. Hieronder vertellen wij het verhaal van Hartman en hoe dit internationaal opererende bedrijf in de loop van de jaren gegroeid is tot een waar succes.

Hartman, daar geniet je langer van.

Trend – vrijetijdsmeubelen

HartmanVanaf het begin van de jaren ‘60 ontstond ook in Nederland de trend van ‘buitenleven’.  Net zoals bij onze buurlanden Duitsland en Engeland. Langzaam maar zeker namen de nieuwe tuin- en campingstoelen de plaats in van de oude houten keukenstoelen. Die tot dan toe een paar keer per jaar naar buiten werden gezet om met elkaar nog meer van een mooie zomermiddag te kunnen genieten.

Ook Bemico, opgericht in 1968 speelde in op deze trend als één van de fabrikanten van stalen vrijetijdsmeubelen.  Het merk groeide stevig en probeerde zich ook internationaal te vestigen. Na de verhuizing naar de nieuwe locatie – waar ook nu nog Hartman is gevestigd – groeide het bedrijf echt door en zocht zich een weg in nieuwe innovatieve technieken.

Introductie van Hartman

Hartman nieuw hoofdkantoorIn 1982 werd een start gemaakt met de allernieuwste kunststof spuitgiettechnieken, waarmee in grote aantallen lichtgewicht en ijzersterke kunststof tuinmeubelen konden worden gefabriceerd. Het jaar daarop introduceerde Bemico het merk Hartman. En onder die merknaam werd al snel mooie resultaten behaald in Europa. Zelfs de oversteek naar Amerika werd geprobeerd via de deelname aan de vakbeurs in Chicago. Het buitenleven werd overal een succes.

Het bedrijf groeide zo voorspoedig dat naast de moderne productiehallen een nieuw hoofdkantoor gebouwd moest worden dat in 1988 geopend werd. Gelijktijdig met deze opening nam de stevige Hartman Groep B.V. het moederbedrijf Bemico over.

“T is weer Hartmanweer”

Hartman meubelenTijdens de jaren die daarop volgden, werd Hartman zowel landelijk als internationaal één van de toonaangevende fabrikanten op tuinmeubelgebied met bijna vijfhonderd werknemers. Er werden zóveel kunststof tuinmeubelen gefabriceerd, dat iedereen zich moeiteloos deze kan herinneren en er misschien zelfs nog enkele heeft staan. Ook de merkbekendheid groeit mee naar een forse 42% en zelfs de nationale tv-weerman Erwin Kroll onderstreept die bekendheid en noemt een mooie zomerdag “t is weer Hartmanweer”.

Rond eind ’90 brak er opnieuw een periode van vernieuwing aan. Van andere en  hoogwaardiger materialen en van productieprocessen die niet altijd meer in Enschede  plaatsvonden maar juist wereldwijd. Uiteraard altijd onder regie van en gecontroleerd door Hartman.

De opkomst van teakhouten meubelen was een regelrechte trend waarmee de markt werd bestormd. Maar ook de ontwikkeling van veel lichtere meubelmaterialen zoals aluminium brachten nieuwe technieken en meubelontwerpen met zich mee. Het eindpunt van de kunststof stoel leek in zicht.

Tuinmeubelen en accessoires – Hartman Outdoor Products B.V.

hartmanIn 2005 krijgt het bedrijf nieuwe eigenaren die de naam omzetten van Hartman Groep BV naar Hartman Outdoor Products BV om onder die naam ook talrijke accessoires te gaan verkopen zoals parasols en stoelkussens.

Omdat het publiek Hartman nog steeds blijft verbinden met oersterke kunststof meubelen, besluit men de pay-off  “Hartman, daar geniet je langer van” in te zetten om daarmee de kwaliteit van het hele leveringsprogramma te onderstrepen.

Internationaal is de trend naar gevlochten kunststof meubelen ingezet en ook Hartman pakt deze uitdagingen op en ontwerpt een klinkende collectie. Kunststof is back. Gecombineerd met de teakhouten collectie en de aluminium serie is Hartman opnieuw de tuinmeubelenfabrikant van formaat gebleven. De naamsbekendheid stijgt tot meer dan 80%!

Hartman vandaag

Hartman VandaagIn deze actieve markt kan Hartman blijven vertrouwen op haar uitstekende naam én op haar innovatieve karakter. Waardoor tuinmeubelen en –accessoires met de Hartman merknaam altijd nét even een meer waardevolle uitstraling hebben dan de meubelen van andere aanbieders. De goodwill die Hartman heeft bij wederverkopers en publiek speelt daar zeker ook een belangrijke rol bij.

Tot slot maakt de  internationale verkoop in grote aantallen het mogelijk dat voor die kwaliteit en uitstraling uiterst concurrerende prijsstellingen mogelijk zijn. Hartman blijft daarmee een stabiel, innovatief en populair tuinmeubelmerk met uitstekende toekomstverwachtingen.

Aankomende sales