Ontdek onze interieur sale -70%!

Orde is het halve leven, zeggen ze. Maar op sommige werkplekken is er een beetje chaos. Dan is een clean desk policy nodig! Want met een beter gestructureerd, duidelijker gepland bureau wordt niet alleen sneller gewerkt, maar is het ook leuker! Onze interieurspecialisten geven je enkele tips en trucs om het bureau op te ruimen en te reorganiseren. Laat je inspireren!

Clean desk policy: voorbereiding

  1. Maak het bureau eerst helemaal leeg. Verwijder vervolgens stof en andere vlekken van het hele werkoppervlak. Dit creëert een ideale basis voor de inrichting van uw werkplek.
  2. In de eerste stap regel je alle zaken die volledig kunnen worden weggegooid of een nieuwe plek vinden. Bedenk nu hoe uw laptop of computer moet staan. Veel van het werk in de moderne wereld van het werk vindt immers plaats op de PC. Daarom moet de monitor zo worden geplaatst dat je er comfortabel naar kunt kijken en ondanks het mogelijke licht, geeft hij een goed beeld. Vaak kan de werkplek zelf niet flexibel worden uitgelijnd, maar het scherm kan in ieder geval meestal zo worden gedraaid dat het goed past bij de zithouding.
  3. Een functionele bureauorganisatie brengt niet alleen orde in de chaos, maar gaat ook rugklachten of houdingsproblemen tegen. Nu kunt u de belangrijkste dingen om de computer heen leggen – wat je ook nodig hebt.

Andere tips en trucs

Wil je graag iets anders ordenen. Wie weet is het een idee om je sieraden op te bergen aan de hand van deze tips. Of voor het opbergen van speelgoed kan je hier terecht. Of check de tips voor het opruimen van de kledingkast.

Welke type werker ben jij?

Niet elke manier van werken is hetzelfde en vergt misschien ook een andere clean desk policy? Een onderzoek heeft uitgewezen dat er verschillende soorten stijlen zijn, Het georganiseerde bedrijfstype of de chaotische creatieve geest?

Bij het georganiseerde bedrijfstype wordt de inrichting van de gebruiksvoorwerpen zorgvuldig uitgedacht en gepland. Alles heeft zijn plaats. Vliegende notities? Niets. Je zult hier ook geen persoonlijke spullen vinden. Deze vrouw/man beheerst zijn werk perfect, maar soms vindt zij het moeilijk om gebreken van zijn collega’s te accepteren.

De chaotische creatieve geest wordt daarentegen omringd door stapels boeken, post-its, dagboeken en omgespoelde koffiekopjes van de vorige dag. De veelzijdigheid en creativiteit komt hier zeker tot uiting.

Clean desk policy: instructies

Een opgeruimd bureau heeft vele voordelen. Het verbetert niet alleen de concentratie en productiviteit – het bespaart ook enorm veel tijd omdat je niet eeuwig hoeft te zoeken naar notities, pennen, enz. Er is ook een leuk neveneffect op kantoor: met een georganiseerde werkplek laat je snel een positieve indruk achter op je collega’s. Een van de velen voordelen van een clean desk policy.

Voordat je naar de juiste clean desk policy gaat, moet je even pauzeren. Denk na over je huidige baan en stel jezelf een paar belangrijke vragen:

  • Wat is vooral belangrijk op het bureau?
  • Kan ik iets van het bureau halen?
  • Wat moet er in het midden van het bureau staan en altijd bij de hand zijn?
  • Wat kan ik op een andere plaats opbergen?

Deze paar vragen kunnen je helpen om een beter overzicht te krijgen van wat je wilt veranderen op je werkplek. De clean desk policy zelf is dus prachtig georganiseerd. Hier gaan we dan!

Opruimen van de lades

Wie heeft dat niet: Na zeer korte tijd zijn de lades op het bureau overvol. Pennen en andere kleine voorwerpen steken er zelfs uit. Sorteer de lades volledig, maak ze schoon en schik je spullen opnieuw. Met organizers kun je niet alleen de pennen sorteren, maar ook alle kleine spullen veilig opbergen. Plakband rolletjes of blocknotes vinden hier een stijlvolle plek.

Mappensysteem aanmaken

Je kan niet alleen al je notities, papieren en vellen op de planken leggen – je kunt ze ook correct sorteren en gebruiken om je bureau te organiseren. Het is het beste om elke plank te voorzien van een naamplaatje of andere belettering om de functie ervan duidelijk te maken. Tegelijkertijd mogen er op geen enkel bureau mappen ontbreken. Hier kun je alle documenten volgens je eigen systeem opslaan en hoef je niet meer voortdurend naar documenten te zoeken.

Top tips voor organisatie

Een doos, notitieblok en een prullenmand blijken bijzonder praktisch te zijn op het bureau. Om te voorkomen dat er dircet weer chaos uitbreekt, is het handig om elke dag na het werk het bureau steeds op te ruimen. Er zijn ook andere manieren die de organisatie van het bureau een stuk makkelijker maken:

Klok

Een klok ziet er extreem goed uit op elk bureau. Tegelijkertijd kun je jouw tijd in de gaten houden en je to do’s beter plannen.

Pennenhouder

Schaar, lijmstift en balpen verdwijnen maar al te graag in de diepte van de bureaulade. Met een praktische pennenhouder heb je nu alle schrijfbenodigdheden bij de hand.

Bureaulamp

Een tafellamp met een draaibare arm is de alles-in-één oplossing voor een strakke clean desk policy. De bureaulamp verlicht de werkplek en kan individueel worden aangepast aan de werksituatie.

Planten

Lucht zuiverende planten zien er niet alleen mooi uit, ze verbeteren ook het binnenklimaat. Het is daarom aan te raden om deze kleine groene huisgenoten op je bureau te zetten. De hersenen hebben immers behoefte aan verse zuurstof en daarnaast heeft groen een kalmerend effect.

Jaarkalender

Met een stijlvolle jaarkalender vergeet je geen enkele afspraak en ben je goed georganiseerd voor de komende 52 weken. Of het nu gaat om een zakelijke bijeenkomst of het drinken van koffie met vrienden, elke afspraak zet je in de kalender.

Brievenhouder

De briefhouder is een echte klassieker op het bureau. Er zijn nu tal van stijlvolle modellen die ook dienst doen als chique sierobject.

Ringband notitieboek

Is een leeg notitieboekje, dat je volledig zelf kunt ontwerpen. Planner, kalender, notitieboekje ─ wat je ook nodig hebt! Je kunt je hele leven plannen en er in vastleggen!

Notitiebord

Visualiseer je doelstellingen en creëer een individueel notitiebord Of het nu analoog op papier is of digitaal op de computer – geef je dromen de ruimte en laat je elke dag opnieuw motiveren.

Prikbord

Een prikbord mag niet ontbreken in de bureauorganisatie. Hier vindt je aantekeningen met belangrijke data en herinneringen, maar ook je favoriete foto’s of ansichtkaarten. En het beste van alles: je kan het heel makkelijk zelf doen!

Wandplank

Voor een mooi totaalplaatje moet je je bureau niet over compleet maken. Maximaliseer de ruimte en bewaar planten, foto’s en dingen die je niet direct nodig hebt op een chique plank aan de muur.

Bureaus in verschillende stijlen organiseren

Als je op zoek bent naar mooie decoratieve ideeën voor het bureau, dan ben je bij ons aan het juiste adres. Werken aan een mooi gedecoreerd bureau is echt leuk. Onze Westwing interieurspecialisten laten je zien hoe jij je bureau op een stijlvolle, elegante of glamoureuze manier kunt inrichten.

Clean desk policy: elegante uitstraling

Heb je zin in een makeover van het bureau? Moet het elegant en klassiek zijn? We zullen je vertellen hoe makkelijk het is. Er is niet veel nodig om het bureau opnieuw in te richten. Een paar eenvoudige tips en trucs zijn voldoende, vooral voor een klassieke sfeer.

  1. Een tijdloze klassieker voor jouw thuiskantoor zijn tafellampen met strepen in monochroom zwart en wit.
  2. Voeg nog meer elegantie toe aan je bureau met decoratieve accessoires met zilveren accenten.
  3. In combinatie met turquoise ziet zilver er fris en licht uit.
  4. Een persoonlijk tintje in je kantoor met jouw favoriete foto’s .
  5. Investeer in accessoires die helpen om de dingen netjes te houden.
  6. Een plank kan zowel gebruikt worden voor sieraden als voor paperclips.
  7. Voila! Je werkplek is klaar voor gebruik.

Clean desk policy: Girly look

Versieren hoeft niet ingewikkeld te zijn. Met een paar coole styling ideeën kan jouw tafeldecoratie snel worden vernieuwd. Een meisjesachtig bureau bijvoorbeeld, brengt een frisse wind door jouw kantoor aan huis. Met de juiste accessoires gaat het werk straks vanzelf.

Heb je liever een meisjesachtige look voor je bureau? Zo makkelijk is het:

  1. Licht hout wordt gemengd met felle kleuren voor een nonchalante uitstraling.
  2. Geurkaarsen geven de kamer gezelligheid en geven het bureau een sfeervolle uitstraling.
  3. Voor een persoonlijk tintje mogen de favoriete foto’s natuurlijk niet ontbreken.
  4. Denk aan Roze! Vrouwelijke kleuren houden het bureau in een goed humeur.
  5. Ook al wordt het bureau vooral gebruikt om te werken, verfraai de sfeer met mooie notitieboekjes en kleurrijke stukjes papier.
  6. Met stijlvolle memoborden heb je alles in beeld vanuit de bureaustoel en wordt de organisatie een stuk makkelijker gemaakt. Je kan het gemakkelijk zelf doen!
  7. Happy Home Office!

Checklist: Overzicht van top en tips voor een clean desk policy

  • Leeg: Haal alle spullen van het bureau voordat je begint met organiseren. Zo krijg je overzicht en bereik je een goede basis.
  • Uitpuilen: Neem dan elk item door en vraag jezelf af welk item je echt nodig hebt op je bureau. Ruim ook alle onnodige documenten en notities op.
  • Classificeren: Nu is het tijd om je bureaugereedschap op te bergen! Verschillende organizers en opbergboxen zijn hiervoor ideaal. Zorg ervoor dat niet alleen pennen, paperclips etc. een plekje vinden, maar ook brieven en belangrijke documenten.
  • Versieren: Onnodige kansen en uiteinden zijn hier niet op hun plaats. Combineer in plaats daarvan decoratieve elementen met een praktische functie of opslag. Een paar foto’s en een klein plantje zijn hier nog steeds welkom.
  • Elke avond opruimen: Zodat je de volgende ochtend gericht en productief aan de dag kunt beginnen, moet je na het werk zeker jouw bureau opruimen. Maak een to-do lijstje van wat je de volgende dag moet doen.
  • Met deze kleine helpers van de Westwing zijn bureaus in een handomdraai te organiseren! En je zal zien: met mooie decoratie voelt werk bijna niet meer als werk.