Retourtermijn verlengd tot 31.01.2022

Bokshandschoenen

Wil jij leren om assertiever te zijn en ben je benieuwd op welke manier je het beste nee kan zeggen? Dat kan! Je kunt jezelf ontwikkelen als het gaat om assertiviteit en nee zeggen.  Het woord assertiviteit is een verzamelbegrip wat staat voor opkomen voor je eigen belangen, waarbij je ook rekening houdt met een ander. De woorden sub-assertief, assertief en agressief vallen onder assertiviteit.   

Sub-assertiviteit

Een sub-assertief iemand houdt rekening met de belangen van een ander. Wanneer je sub-assertief handelt vind je het lastig om je eigen belangen voorop te stellen. Daarnaast hebben deze personen vaak moeite met nee zeggen. Dit komt omdat de focus wordt gelegd op de belangen van anderen. Iemand met een laag zelfbeeld handelt vaker sub-assertief.

Assertiviteit

Iemand die assertief is kan goed voor zichzelf opkomen en houdt rekening met de belangen van een ander. Dit wil niet zeggen dat je altijd krijgt wat je wil. Iemand die assertief handelt kan goed uitleggen waar zijn of haar voorkeur naar uit gaat en wat zijn of haar gevoelens zijn. Daarnaast is er respect voor de mening van de ander. Het gaat bij assertief handelen om een goede balans tussen eigen belangen en andermans belangen. 

Agressief

Iemand die agressief is houdt voornamelijk rekening met zichzelf, zonder rekening te houden met anderen. Agressief handelen heeft nadelige gevolgen, omdat er niet of nauwelijks wordt geluisterd naar de ander.

De praktijk wijst uit dat mensen vaak weten wat assertief handelen inhoudt, maar het niet daadwerkelijk durven toe te passen. Het is vaak lastig om op te komen voor je eigen belangen waarbij je de belangen van een ander respecteert omdat gevoelens zoals angst en schaamte een (grote) rol spelen. Dit komt omdat je iemand anders niet wilt kwetsen en je daarnaast wilt voorkomen dat je zelf wordt gekwetst.

Assertiviteit en burn- out

Wanneer je jezelf te veel wegcijfert kan dit op termijn lijden tot een burn-out. Te weinig of helemaal niet voor jezelf opkomen gaat je namelijk opbreken. Mensen die een hoog verantwoordelijkheidsgevoel hebben, loyaal zijn tegenover anderen en die het moeilijk vinden om hun grenzen aan te geven krijgen sneller last van een burn-out. Omdat deze personen al snel het gevoel hebben anderen te kwetsen, wordt het als een enorme uitdaging gezien om op te komen voor de eigen belangen.

Kenmerken van een burn-out

Iedereen ervaart andere symptomen en/of klachten als het gaat om een burn-out. Over het algemeen komen onderstaande kenmerken het meest voor:

  • Last hebben van vermoeidheid
  • Concentratieproblemen
  • Veel piekeren
  • Slecht slapen
  • Machteloosgevoel
  • Last hebben van spanningsklachten in je lichaam. Denk hierbij aan hoofdpijn, spierpijn of het hebben van een gejaagd gevoel

Om klachten van een burn-out te voorkomen is het dan ook van groot belang om assertief te zijn. De uitdaging zit ‘m in opkomen voor eigen belangen met respect voor de ander. Leren nee zeggen zonder je hierover schuldig te voelen is hier een voorbeeld van. Hieronder delen we een aantal tips zodat je makkelijker je grenzen kunt aangeven. Ook delen we tips hoe jij kan leren nee zeggen.

Assertiviteit vergroten

Goed nieuws: assertief zijn is een vaardigheid die je kunt leren. Onderstaande tips helpen je om assertiever te worden en vaker ‘nee’ te zeggen. 

  1. Praat vanuit de ik-vorm in plaats van de je of jij-vorm. Wanneer je praat vanuit je eigen gevoel, de ik-vorm, kan dit nooit fout zijn.
  2. Neem initiatief en ben proactief. Vraagt iemand of je mee gaat wandelen en heb je hier geen zin in? Neem initiatief door een tegenvoorstel te doen waardoor je dus niet de persoon afwijst, maar het verzoek wat er wordt gedaan.
  3. Werk aan je zelfvertrouwen. Ontdek je kernwaarden en leef hierna. Op momenten dat je zelfvertrouwen groot is ben je vaak ook assertiever en andersom. Ga aan de slag want dit is een win-win situatie dus.
  4. Voor jezelf opkomen door aan te geven wat jij vindt, denkt of wilt. Als jij niet aangeeft waar je grenzen liggen, wie doet dit dan voor je? Realiseer je dat mensen geen rekening met je kunnen houden op het moment dat ze niet weten wat jij ervan vindt. Laat daarom van je horen.

Tips en tricks om vaker nee te zeggen

Hoewel de ene persoon makkelijk nee kan zeggen heeft een ander hier veel moeite mee. Er kunnen dan ook talloze redenen zijn waarom nee zeggen moeilijk is. Een daarvan is omdat we graag anderen tevreden willen houden. Een ander argument kan zijn omdat je graag aardig gevonden wil worden. Zoals we al eerder zeiden: nee zeggen is van groot belang om burn-out klachten te voorkomen. Tijd voor actie dus!

Elke keer dat jij nee zegt tegen een ander zeg je ja tegen jezelf. Kies voor jezelf en zeg ja tegen je eigen wensen. Draai het ook eens om: elke keer dat jij ja zegt tegen een ander zeg je nee tegen jezelf. Houd dus goed in je achterhoofd dat niemand anders voor jouw wensen en behoeften kan opkomen, de actie ligt dus echt bij jezelf.

Tips op een rijtje

  1. ‘Nee’ zeggen met de sandwich methode

    Met de sandwich methode kun je op een positieve manier nee zeggen tegen een ander. Dit doe je door te beginnen met een positieve reactie. Bijvoorbeeld iemand vraagt je om een presentatie te geven. Dit lijkt je leuk, maar je hebt op dat tijdstip weinig tijd. Geef dan als reactie dat je het leuk vindt dat je hiervoor wordt benaderd. Leg vervolgens uit dat het tijdstip nu niet uitkomt en doe een tegenvoorstel. Op die manier begin je positief en zeg je vervolgens nee om af te sluiten met een suggestie.

  2. Laat een stilte vallen

    Weet je even niet wat je moet zeggen op een vraag die je wordt gesteld? Laat dan een korte stilte vallen voordat je direct nee zegt.

  3. Houd het kort

    Probeer vaker nee te zeggen zonder je direct te verontschuldigen of iets uit te gaan leggen. Houd je antwoord kort. Vaak geven we automatisch een hele uitleg, maar dit is niet nodig.

  4. Houd het luchtig

    Gebruik je charmes en gooi je humor in de strijd.

  5. Bedenk dat ‘nee’ zeggen niet persoonlijk bedoeld is

    Houd in je achterhoofd dat nee zeggen niet persoonlijk is bedoeld. Vooral wanneer je het lastig vindt om nee te zeggen omdat je bang bent om iemand te kwetsen of teleur te stellen is het van belang om je te realiseren dat je niet een persoon afwijst maar het desbetreffende verzoek.

  6. Leer van anderen

    Kijk en leer van anderen. Ga opzoek naar mensen om je heen die het makkelijk vinden om nee te zeggen en observeer hoe zij dit doen.

  7. Neem de tijd om te reageren

    In deze maatschappij zijn we geneigd op direct te reageren op een verzoek. Vooral wanneer het gaat om een mail of app. Laat je niet gek maken en neem je tijd hiervoor. Gun jezelf deze ruimte en stel jezelf minder beschikbaar op.

  8. Stel prioriteiten en draag zaken over

    Stel je prioriteiten en probeer sommige werkzaamheden aan iemand anders over te dragen. Je hoeft niet altijd alles zelf op te lossen. Krijg jij een vraag of verzoek en ken je iemand die het antwoord veel beter weet, stuur die persoon of de vraag dan door. Lees het artikel over delegeren en prioriteiten stellen om er meer over te leren.

Registreer je bij Westwing en mis geen enkele deal voor huis, tuin of voor jouw persoonlijke verzorging en wellbeing!