Good enough

Hoe combineer jij perfectionisme met productief werken? In de praktijk blijkt dit een behoorlijke uitdaging te zijn. Wil jij leren om je perfectionisme los te laten? Hoe zorg jij voor een goede balans tussen perfectionisme en productiviteit? Lees dan snel verder. 

Perfectionisme: wat is het? 

Zoals het woord al zegt wil iemand met perfectionisme alles perfect doen. Deze persoon streeft naar het hoogst haalbare en neemt dan ook geen genoegen met minder. Hij of zij vindt het ook moeilijk om een taak daadwerkelijk af te ronden, want in zijn ogen is iets namelijk nooit af. Het kan altijd beter. Daarnaast vind je het vervelend wanneer anderen iets afleveren wat in jouw ogen ‘onder de maat’ is. Jij gaat net zolang door totdat jij tevreden bent met het eindresultaat. Waar anderen stoppen ga jij door. 

Andere kenmerken van perfectionisme zijn:  

  • Bij jou is een taak of opdracht in goede handen. Je zet je altijd voor de volle 100% in en levert een perfect eindresultaat. 
  • Gefocust op de fouten van anderen of de fouten van jezelf. 
  • Je vindt het moeilijk om te genieten van een goed afgeleverde prestatie. 
  • Je vindt het lastig om met kritiek om te gaan. Op het moment dat je kritiek krijgt schiet je vaak direct in de verdediging. 
  • Jezelf vergeven vind je moeilijk.  
  • Je wilt het liefste alles zelf doen en je geeft liever geen werkzaamheden of zaken uit handen. 
  • Je hebt moeite met delegeren.  

Wanneer perfectionisme de overhand krijgt 

Hoewel sommige mensen perfectionisme als positieve eigenschap ervaren zijn de meningen hier sterk over verdeeld. Dit komt omdat iemand met perfectionisme een enorme druk op zichzelf legt. Hij of zij stelt namelijk vaak onrealistische doelen (voor zichzelf) en hierdoor wordt de lat extreem hoog gelegd. Dit kan op termijn niet alleen leiden tot ontevredenheid over jezelf of anderen, maar ook tot overspannenheid of zelfs een burn-out. Daarnaast kun je veel stress ervaren en sneller moe worden wanneer jij continue perfectionistisch werkt. Tijd voor verandering dus!  

Perfectionisme loslaten: tips en tricks

Hoe kun je perfectionisme het beste loslaten? Eens een perfectionist altijd een perfectionist, toch? Gelukkig zijn er aantal tips die je kunt toepassen om perfectionisme los te laten. Bovendien kun je er ook voor zorgen dat jouw perfectionisme in je voordeel gaat werken. Hoe pak je dit aan?  

Stappenplan

Tips en tricks

  1. Bewust perfectionistisch

    Je wilt het vaak te goed doen. Ga bij jezelf te rade waar dit vandaan komt. Wees je bewust van het feit dat dit uiteindelijk ten koste van jezelf kan gaan.

  2. Stop met het vergelijken van jezelf met anderen

    Vergelijk jezelf alleen met jezelf. Iedereen is bezig met z’n eigen proces en daarom heeft het geen toegevoegde waarde om jezelf met een ander te vergelijken.

  3. Goed genoeg

    Probeer om genoegen te nemen met ‘goed genoeg’ en beloon jezelf. Dit kan door de tijd die je normaal gesproken besteed aan details of afronding nu aan iets leuks voor jezelf te besteden.

  4. Realistische planning en time je werkzaamheden

    Hierdoor weet je precies hoeveel tijd je met een bepaalde taak bezig bent. Plan vervolgens je taken zorgvuldig in en houd ook ruimte vrij voor ad hoc werkzaamheden. Maak een weekplanning en houd je hier ook aan.

  5. Wat zijn jouw persoonlijke kernwaarden?

    Waarom ben je zo perfectionistisch? Waar komt dit vandaan? Is er sprake van (faal)angst? Ga na wat jij echt belangrijk vindt in je leven. Schrijf dit op. Breng in kaart wat je energie geeft en wat je energie kost. Weet jij wat succes voor je betekent? Definieer je eigen kernwaarden die je kunnen helpen bij het nastreven van je doelen.

  6. Fouten accepteren

    Probeer te accepteren dat fouten maken bij het leven hoort. Fouten maken is menselijk. Zie het maken van een fout niet als falen maar als een levensles. Het is makkelijker gezegd dan gedaan maar wees mild voor jezelf.

  7. Make it fun!

    Neem jezelf (en het leven) niet te serieus, beweeg en lach elke dag. Probeer eens wat vaker je humor te gebruiken, waarschijnlijk kom je erachter dat dit niet alleen leuker is voor jezelf maar ook voor de ander.

Leren loslaten

Perfectionisme loslaten is makkelijker gezegd dan gedaan. Er komen namelijk vaak onderliggende belemmeringen en overtuigingen bij kijken die we door conditionering onszelf hebben aangeleerd. Je zult dan ook dieper moeten graven om het echte ‘probleem’ aan te pakken. Wat helpt je hierbij?  

  • Probeer te leven in het hier en nu. Het verleden kun je toch niet meer veranderen en de toekomst heb je niet onder controle. Hoe leef je in het hier en nu? Dit is niet iets wat je even leert en dan altijd kunt toepassen. Het is een proces wat vraagt om aandacht en focus. Mediteren helpt je om je gedachten los te laten. Een andere manier om meer in het hier en nu te leven is door je gedachten op te schrijven. Journaling is een fijne manier om al je gedachten, maar ook dromen, to do lijsten en behoeften op te schrijven.
  • Bekijk de situatie eens wat vaker vanuit een helikopterview. Merk je dat je snel ja zegt wanneer anderen je iets vragen? Leer om niet direct een antwoord te geven en doe een stapje terug. Stel jezelf de volgende vraag: Past dit in mijn planning? Kan ik deze tijd missen of heb ik deze tijd zelf hard nodig?

Door wat vaker de situatie van een afstand te bekijken merk je dat je je kunt focussen op de zaken die voor jou belangrijk zijn. Je kunt op dat moment beslissen of het wel of niet in je planning past.  

Wil jij meer lezen over carrière en persoonlijke ontwikkeling? Lees dan ook de volgende artikelen: 

Voor meer interieur inspiratie en unieke kortingen tot wel 70% op meubels en accessoires meld je je aan op Westwing. Laat je inspireren!