Kleding klaargelegd voor de volgende dag

Ben jij een ochtend of avondmens? Met de Miracle morning methode wordt vroeg opstaan een makkie. Ben jij al bekend met deze methode? Deze methode helpt je bij het behalen van je persoonlijke doelen. Waar wacht je nog op? Hal Elrod’s heeft het boek Miracle Morning geschreven nadat hij onderzoek heeft gedaan naar de ochtendroutines van zeer succesvolle mensen. De Miracle Morning routine houdt in dat je elke ochtend start met een effectief ochtendritueel. Door dit dagelijkse ochtendritueel te doen ben je gedurende de dag productiever. Iets wat Elrod zelf heeft ervaren gedurende zijn leven.

Wat is de Miracle Morning methode?

De Miracle morning methode kent zes life ‘savers’. Elrod geeft aan dat deze zes gewoonten je leven productiever, positiever en succesvoller maken. Je bent zelf vrij om de volgorde te bepalen. De eerste letters van deze zes onderdelen vormen samen het woord SAVERS: 

  • Silence
  • Affirmations
  • Visualisations
  • Exercise
  • Read
  • Scribe

De 6 stappen binnen de Miracle Morning methode

  1. Silence

    Het woord silence oftewel stilte zegt het al: even de tijd nemen om in te tunen bij jezelf. Doe bijvoorbeeld meditatie-, mindfullness-, yoga- of ademhalingsoefeningen en check hoe je je voelt. Probeer je te concentreren op je ademhaling en observeer je gedachten zonder er verder iets mee te doen. Gebruik een meditatie app om te leren mediteren.

  2. Affirmations

    Geloof in jezelf. Affirmaties zijn positieve overtuigingen over jezelf en het succes wat je gaat behalen. Ze beïnvloedden je onderbewustzijn. Zeg tegen jezelf wat je wil bereiken. Wanneer je affirmaties hardop uitspreekt zijn ze het krachtigst. Vind je dit lastig? Gebruik dan inzichtkaarten of dagkaarten. Wanneer je een affirmatie uitspreekt is het belangrijk om te beginnen met ik en om iets te zeggen wat betrekking heeft op het hier en nu. Enkele voorbeelden van affirmaties zijn:

    • Ik hou van mezelf.
    • Ik ben zelf verantwoordelijk voor de keuzes in mijn leven en geniet hiervan.

  3. Visualisaties

    Een ander belangrijk onderdeel van deze routine is visualiseren. Visualiseren kan zowel fysiek als mentaal. Maak je eigen moodboard en kijk hier iedere dag na. Je kunt ook elke ochtend je dromen visualiseren tijdens of na het mediteren.

  4. Exercise

    Beweeg elke ochtend eventjes. Elke vorm van bewegen telt. Dit kan een wandeling zijn, maar het mag ook een yogaoefening of intensieve work-out zijn.

  5. Read

    Besteed tijd aan lezen. Maak een lijst van favoriete boeken: denk aan managementboeken, zelfhulpboeken, tijdschriften of romans. Het kan natuurlijk ook een interessant artikel of onderzoek zijn wat je graag wilt lezen.

  6. Scribe

    Schrijf alles van je af: van gedachten tot doelen, dromen of dingen die je gedurende de dag gaat doen. Bij het journaling reflecteer en blik je vooruit. Gebruik hiervoor een dankbaarheidsboek, notitieboek of dagboek. Je kunt natuurlijk ook je aantekeningen online opschrijven.

Ochtend routine

Vroeg opstaan en elke ochtend tijd besteden aan bovenstaande stappen zet je brein aan nog voordat de dag officieel begint. Het maakt niet uit hoeveel tijd je aan elk onderdeel besteed. Sommige mensen staan een uur eerder op terwijl andere 10 tot 20 minuten aan de Miracle Morning methode besteden. Je kunt dus net zo vroeg opstaan als jij zelf wilt. Begin klein en kijk wat voor jou werkt. Het duurt een tijdje voordat een nieuwe verandering in je systeem zit dus gun jezelf deze tijd.

Vroeg opstaan: zo word jij ook een ochtendmens

Goed nieuws: een ochtendmens kun je worden. Ben je ervan overtuigd dat jij een echt avondmens bent? Niets is minder waar. Iedereen – ongeacht of je nu een ochtend- of avondmens bent – heeft in de ochtend meer (wils)kracht. Wil jij een ochtendmens worden of wil jij leren om eerder op te staan? Ga dan als volgt te werk:

  1. Een goede voorbereiding is het halve werk. Bereid je ochtend de avond van tevoren zo veel mogelijk voor. Wil je gaan hardlopen? Leg dan je hardlopen kleren klaar. Bereid de avond van tevoren eventueel een ontbijtje voor zodat je hier in de ochtend niet aan hoeft te denken. Schil alvast wat groente en fruit zodat die smoothie in de ochtend zo gemaakt is. Zorg dat je iets hebt om naar uit te kijken.
  2. Ga eerder naar bed toe. Vaak blijf je liggen omdat je je nog moe voelt. Je kunt niet verwachten dat je op dezelfde tijd naar bed blijft gaan en dan één of twee uur eerder op staat. Je zult eerder naar bed moeten gaan om voldoende nachtrust te hebben. Wanneer jij slecht hebt geslapen is het extra lastig om je warme bed uit te komen.
  3. Probeer eerder naar bed te gaan en creëer een fijn avondritueel waarbij je het contact met mobiele telefoon en tv zo’n twee uur voor het slapen tot een minimum beperkt.
  4. Realiseer je dat je zelfdiscipline kunt trainen. Vergelijk het met een spier: hoe vaker je traint hoe sterker de spier wordt. Hetzelfde geldt voor zelfdiscipline. Word ook een ochtendmens en zorg dat je een ochtendroutine creëert die bij jou lifestyle past. Het is belangrijk dat deze routine een gewoonte gaat worden zodat je er niet meer over na hoeft te denken. In het begin zal het lastig zijn om vroeg op te staan, maar wanneer jij een passend schema of ritme gaat vinden zal dit na verloop van tijd makkelijker worden.
  5. Begin met kleine en realistische stappen. Vraag niet direct te veel van jezelf. Zorg dat je in actie komt maar wees hierin realistisch. Sta je nu om 8 uur op? Verwacht dan niet van jezelf dat je meteen om 6 uur op moet staan. Begin met een kwartier of half uur eerder en kijk wat werkt voor jou.
  6. Stel een beloning in het vooruitzicht. Trakteer jezelf op iets lekkers wanneer het lukt om vroeg op te staan.

Laatste tips

Wil jij letterlijk en figuurlijk een frisse start van de dag? Vroeg opstaan wordt gemakkelijker als je de dag start door je gezicht met koud water te wassen en drink een glas (koud) water.

Vroeg opstaan zorgt ervoor dat je niet de hele dag achter de feiten aanloopt. Je hebt meer tijd voor jezelf, bent minder gestrest en hierdoor kun je de dag ontspannen beginnen. Wacht niet op het juiste moment want het juiste moment komt nooit. Met bovenstaande tips kun jij morgen al starten met de Miracle Morning methode. Succes!

Meer lezen over persoonlijke ontwikkeling en carrière? Lees dan ook het artikel over perfectionisme en productiviteit, het imposter syndroom, kernwaarden of delegeren doe je zo. Voor de aankleding van je thuishaven kan je terecht bij Westwing voor al je interieur accessoires en meubels, registreer je bij de club en geniet van unieke kortingen.