gipskruid en twee trouwringen op een boek

Dus… je bent ten huwelijk gevraagd of je hebt zelf de stoute schoenen aangetrokken en je gaat trouwen! Om de mooiste en meest romantische dag van je leven soepel te laten verlopen is niet alleen een goede voorbereiding en planning vereist, ook een draaiboek van je bruiloft is essentieel. Of het nu om je eerste huwelijk gaat, een tweede huwelijk of juist een huwelijksjubileum, een draaiboek is een must! In dit artikel geven we je een stappenplan én inspiratie voor het maken van een draaiboek voor jullie grote dag!

Voordat je het draaiboek kunt samenstellen gaat er natuurlijk een hoop geplan en geregel aan vooraf. Heb je hulp nodig bij het organiseren en plannen van je bruiloft? Bekijk dan onze handige checklist! Heb je dit allemaal op een rijtje, dan is het samenstellen van het draaiboek voor je bruiloft eigenlijk een van de laatste stappen.

Draaiboek bruiloft

In het draaiboek van een bruiloft beschrijf je eigenlijk de precieze indeling van de dag in tijdvakken. Uiteraard is het geheel persoonlijk hoe uitgebreid en specifiek je dit invult, maar zo krijg je in ieder geval van tevoren een beeld van hoe de dag eruit gaat zien. Daarnaast is het ook tijdens de grote dag fijn om hierop terug te kunnen vallen. Want hoe goed je je draaiboek van tevoren ook instudeert, tijdens de dag zelf gebeurt er zo veel om je heen dat je waarschijnlijk totaal geen besef van tijd en volgorde meer hebt.

Je kunt er ook voor kiezen twee draaiboeken te maken: één gedetailleerd draaiboek voor het bruidspaar, de ceremoniemeester/weddingplanner en eventueel de leveranciers of locatiemanagers. En daarnaast ook nog een globale dagindeling voor de gasten, zodat ze weten hoe de dag verloopt. Gasten vinden het immers altijd fijn om van tevoren te weten wanneer ze eten krijgen, wanneer ze hun moment voor de speech kunnen pakken en wanneer ze eindelijk een dansje kunnen wagen!

Voorbeeld van een draaiboek voor een bruiloft

Belangrijke momenten om in het draaiboek van een bruiloft op te nemen zijn onder andere de ontvangst, de ceremonie, de openingsdans, de receptie, het aansnijden van de bruidstaart en de speeches. Hoe laat dit allemaal plaatsvindt en hoe lang je hier de tijd voor neemt is uiteraard aan jullie. Vind je het lastig in te schatten hoe lang bepaalde onderdelen in beslag nemen? Houd dan rekening met de onderstaande gemiddelde tijdsduur per onderdeel:

  • Klaarmaken van de bruid (haar & make-up): 2 uur
  • Ceremonie: 45 minuten
  • Fotoshoot: 1,5 uur
  • Receptie: 2 uur
  • Diner: 2 uur
  • Trouwfeest: 4 à 5 uur

Om je een beetje op weg te helpen kun je het volgende voorbeeld van een draaiboek als leidraad gebruiken:

  • 08:00 – 08.15: Aankomst fotograaf
  • 08.15 – 11.00: Klaarmaken en aankleden van bruid/bruidegom + haar en make up
  • 11.00 – 11.30: Bruidegom arriveert met bruidsboeket
  • 11:30 – 12.30: First look, familiefoto’s en uitdelen corsages
  • 12.30 – 13.30: Lunchen en daarna bijwerken make up bruid
  • 13.30 – 14.00: Vertrek naar/aankomst trouwlocatie
  • 14.00 – 14.45: Ceremonie
  • 14.45 – 16.15: Felicitaties van de gasten ontvangen, aansnijden bruidstaart en toost in de vorm van een champagne-receptie
  • 16.15 – 17.30: Fotoshoot voor daggasten
  • 17.30 – 19.30: Buffet of diner (inclusief toespraken en lezingen)
  • 19.30 – 20.30: Opfrissen en tijd voor elkaar
  • 20.30 – 21.00: Aankomst/ontvangst feest
  • 21.15 – 21.30: Openingsdans
  • 21:30 – 22:00: Ruimte voor optredens
  • 00.45 – 01.00: Het bruidsboeket gooien en afscheid van het bruidspaar
  • 01:00 – 01:30: Bruidspaar richting bruidssuite

Stappenplan: in 4 stappen een draaiboek voor een bruiloft maken

Dan is het nu tijd om zelf een draaiboek voor je eigen bruiloft te maken. Hieronder vertellen we je in vier stappen hoe je dit aanpakt!

Stap 1: alle activiteiten op een rij zetten

Om te bepalen hoe de dag moet verlopen is het belangrijk eerst alle ‘momenten’ en activiteiten op een rij te zetten. Schrik niet, want dit wordt waarschijnlijk een flinke lijst! Dit mag overigens eerst in willekeurige volgorde. Deel je trouwdag vervolgens op in verschillende dagdelen en vul die één voor één in. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de ontvangst, de ceremonie, de felicitatie en de fotoshoot met de daggasten.

Stap 2: het draaiboek in de juiste volgorde zetten

Is je lijst (opgedeeld in dagdelen) helemaal compleet? Dan is het nu tijd om alles in de juiste volgorde te zetten. Hier hoef je nog niet meteen tijden bij te zetten, want het gaat er eerst om dat je een logische volgorde bepaalt. Zo kun je bepalen of je de fotoshoot voor of na de ceremonie wil laten plaatsvinden, of wanneer je de gasten de ruimte wil geven voor eventuele speeches, sketches of bruiloftspelletjes. Zo wordt de dag in grote lijnen ingevuld en wordt het een stuk overzichtelijker.

Stap 3: tijdvakken bepalen

Nu is het wél tijd om de activiteiten in tijdvakken in te delen. Let hierbij op dat je het ruim en realistisch indeelt en bedenk van tevoren welke momenten eventueel mogen uitlopen. De aankomst bij het gemeentehuis vraagt bijvoorbeeld wel om stiptheid, maar het aansnijden van de bruidstaart, de openingsdans of het speechmoment zijn een stuk flexibeler qua moment. Bij het indelen van de tijden is het handig om van tevoren na te vragen hoeveel tijd bepaalde momenten in beslag gaan nemen. Denk aan de fotoshoot, het diner of de speechmomenten. Daarnaast is het ook handig om de reistijd van de ene locatie naar de andere locatie ruim te nemen in verband met eventuele files, omleidingen of OV-vertragingen.

Stap 4: wijs verantwoordelijkheden aan

Tot slot zet je achter de tijdstippen en activiteiten wie verantwoordelijk is voor het desbetreffende moment. Zo krijg je een duidelijk overzicht van de dagindeling én de verantwoordelijkheden. Daarnaast weet iedereen van de organisatie waar hij of zij aan toe is en welke momenten in zijn of haar handen liggen.

Relax en geniet!

Maar het belangrijkste: vergeet niet te genieten! We gaan ervan uit dat je zo’n bijzondere dag maar één keer in je leven meemaakt, dus genieten is hoe dan ook het allerbelangrijkst. Een taart die een kwartier later dan gepland aangesneden wordt, een openingsdans die niet helemaal soepel verloopt, of een diner dat een beetje uitloopt. Who cares! Als je gasten – maar vooral jij en je lief – maar een mooie dag beleven!

Onthoud daarom dan ook dat je het draaiboek voor je bruiloft vooral als richtlijn gebruikt. Loopt het allemaal toch net even anders? Schiet dan vooral niet in de stress, want niet alles is van tevoren te plannen. Je wil namelijk voor zowel de gasten als jezelf dat de dag op een natuurlijke manier verloopt.

Nog op zoek naar een droomlocatie voor je bruiloft? We zetten hier de 7 mooiste kastelen in Nederland voor je op een rijtje! Of trouw je toch liever in het buitenland? Dan kan deze checklist nog wel eens handig zijn!

Geïnspireerd geraakt door dit artikel? Registreer je bij Westwing en mis geen enkele exclusieve deal voor de mooiste bruiloft decoratie!