Topmerken tot -70%! Registreer nu!

Ontbijt op tafel

Wekker uit, opstaan, douchen, aankleden, even snel een broodje kaas en dan de deur uit. En dat elke dag opnieuw. Wil jij je ochtend iets meer glans geven? Zet je wekker dan iets eerder en ga voor een uitgebreid ontbijt. Krantje erbij, kopje koffie on the side… Je zult zien: zo’n rustig begin van de dag, maakt je een stuk vrolijker en productiever. Bovendien: een goed ontbijt zorgt ervoor dat je de hele dag energie hebt. In dit artikel vind je de gezonde, snelle en zoete ontbijtideeën!

Ontbijtideeën top 5: een gezond begin van de dag


Hagelslag, pindakaas, chocopasta, vlokken… Heerlijk al dat zoete beleg, maar echt gezond is het niet! Wil je de dag gezond beginnen? Met deze ontbijt top 5, krijgt je dag een kickstart:

  1. Groene smoothiebowl

    Tja, echt lekker ziet het er misschien niet uit, maar dat is het wel! En het is nog supergezond ook. Recept: magere kwark, bevroren bananen, avocado, spinazie, stukjes mango, gemberpoeder en pompoenpitten. Laat de hoeveelheden afhangen van het aantal smoothiebowls dat je wilt gaan maken. Gooi alles in de mixer, behalve de mango en de pompoenpitten. Doe de smoothie in een kom en gooi daarna de mangostukjes en pompoenpitten eroverheen.

  2. Aardbeien smoothiebowl

    Is bovenstaande bowl jou iets te groen? Je kunt ook voor een aardbeien-variant gaan. Mix bevroren aardbeien met een banaan, wat kokosyoghurt en havermout of quinoa. Je kunt er achteraf ook nog wat gedroogd fruit doorheen roeren.

  3. Havermoutpap met banaan en walnoten

    Nog zo’n gezonde ontbijtklassieker: havermoutpap. Dit maak je met warme melk waar je de havermout doorheen roert. Voeg ook nog een snufje zout toe. Laat de pap vervolgens al roerend dik worden terwijl je het op laag vuur laat staan. Doe de pap in een kom en voeg er stukjes banaan en walnoten aan toe. Om het geheel iets zoeter te maken, kan je er honing doorheen roeren.

  4. Volkoren toast met avocado, tomaat en tuinkers

    Eet je het liefst brood in de ochtend? Ga dan voor volkoren brood, dit is vezelrijker en gezonder dan wit of lichtbruin brood. Rooster het volkoren brood, besmeer het daarna met plantaardige margarine en beleg de geroosterde boterhammen met avocado, tomaatjes en tuinkers.

  5. Bananenpannenkoekjes

    Wil je je kinderen gezond laten ontbijten, zonder dat ze het door hebben? Bak bananenpannenkoekjes! Mix een banaan met twee eieren tot een beslag, voeg daar wat kaneel aan toe en bak hier pannenkoekjes van. Beleg de pannenkoekjes met gemalen walnoten voor extra eiwitten.

In deze video nog inspiratie voor bowls:

Ontbijtideeën voor een snel ontbijt-to-go

In de ochtend is het vaak hectisch in huis. Iedereen haast zich om op tijd de deur uit te kunnen gaan. Het ontbijt wordt dan vaak vergeten. Toch doe je er goed aan om wel te ontbijten. Je lichaam heeft die brandstoffen nodig om alles uit de dag te halen. Maar omdat er soms simpelweg geen tijd is om uitgebreid te ontbijten, geven we je wat tips voor een snel en voedzaam ontbijt-to-go (om mee te nemen dus):

  • Yoghurt met muesli en vers fruit: deze ontbijtklassieker kan je ’s avonds al klaarzetten, dat scheelt je ’s ochtends tijd en stress. Vul een yoghurtbeker met yoghurt en zet deze de avond van tevoren in de koelkast. Snij wat fruit en doe dit in een apart bakje, zet dit ook in de koelkast. Vul tot slot een bakje met muesli en leg alvast een lepel klaar. De volgende dag verzamel je de drie bakjes en de lepel en kan je zo de deur uit! Als je wilt kun je rawnola zelf maken in plaats van de müsli, kijk hiervoor de video:
  • Havermout shake met aardbeien: ook dit ontbijt-to-go kan je de avond van tevoren (deels) klaarmaken. Mix aardbeien met wat verse sinaasappelsap en zet deze smoothie in de koelkast. De volgende dag gooi de smoothie samen met wat yoghurt en havermout in een blender, 1 minuut op de hoogste stand mixen en je ontbijtshake is klaar!
  • Groene powersmoothie: geef je dag een boost door een groene powersmoothie mee te nemen naar je werk. Je hebt verschillende varianten, maar er zit altijd wel avocado en spinazie in. Je kunt zelf kiezen of je daar nog banaan, een peer en/of een appel aan toevoegt. Tip: een scheutje sinaasappelsap maakt de smoothie iets dunner en dus makkelijker drinkbaar!

Een zoet zondagsontbijt

Op zondag heb je alle tijd om van je ontbijt te genieten. En na al die gezonde shakes, smoothies, bowls en papjes, mag je op zondag best zondigen met iets zoets. Wij hebben een paar heerlijke zoete ontbijtideeën voor je op een rij gezet:

  • Pancakes of pannenkoeken: heerlijk met stroop of maple-siroop!
  • Scones: serveer met room en jam.
  • Suikerbrood: zelf bakken is het allerlekkerst (en –leukst!).
  • Tulpbandcake: zeker met de feestdagen maak je niemand blijer dan met een versgebakken tulpbandcake als ontbijt.
  • Wentelteefjes: dit maak je van ‘oud’ brood dat je in een los geklopt ei doopt en vervolgens bakt in een pan. Besprenkel de wentelteefjes op het laatste met suiker en kaneel!

Loopt het water je al in de mond? Bij WestwingNow vind je alles om je ontbijttafel sfeervol te dekken. Voor meer inspiratie over trends, interieur en tips kan je onze andere artikelen eens doorbladeren.