Wellbeing

Wellbeing is een breed begrip wat betrekking heeft op verschillende elementen. De letterlijke vertaling van wellbeing is welzijn. Tegenwoordig is wellbeing belangrijker dan ooit en niet meer weg te denken uit onze maatschappij.

Wat verstaan we onder wellbeing?

Wellbeing is veel meer dan wellness en gezondheid. Wellbeing gaat over de balans tussen je werk en privéleven, je omgeving, innerlijke rust, voeding en beweging. Veel externe factoren maar ook interne factoren hebben invloed op je eigen wellbeing. Hoe zorg je het beste voor je eigen welzijn?

visionboard: belangrijke opmerkingen over een kurkbord

Visionboard maken: wat is het en wat heb je eraan?

Hondje in bed met een dekentje kijkt zielig

Winterblues: hoe om te gaan met een winterdepressie?

Een volkoren boterham met ei en spinazie is goed voor je brein

Brainfood: voeding die jou weer aan het denken zet

vrouw in bed heeft last van haar rug

Rugpijn? De beste oefeningen tegen lage rugpijn

een japanse thee ceremonie met groene matcha thee

Theetijd! Tips voor een perfecte Japanse theeceremonie

vrouw zit in kleermakerszit op de grond te mediteren met kaarsen

Mediteren kun je leren: Een kleine praktische gids om te mediteren

Mobiele telefoon met herinnering om te ademen

Kom tot rust met behulp van ademhalingsoefeningen

Vrouw draagt mondkapje

Hoe draag je een mondkapje?

Poster op een buitenmuur met de tekst: 'take sharing offline'

Digital detox: even offline

Concentratieproblemen van de baan met de pomodoro techniek

vrouw met uggs sloffen en notitieboekje in de hand

Combinatie van werk en privéleven: zo vind je de balans tussen werk en privé

Fluwelen fauteuils in beige en geel

Kleurentherapie: voordelen voor lichaam, geest en huis

Journaling: waarom je hier snel mee wilt starten

Yoga thuis beoefenen in een grote lichte kamer

Yoga voor thuis: hoe richt je jouw yoga ruimte in?

Kamer in moderne stijl met witte meubels en accessoires

Werken vanuit huis: 10 tips voor een goede werk privé balans

Sportmat in blauw

14 manieren om thuis een homegym in te richten

luchtvochtigheid in huis met groene planten

De ideale luchtvochtigheid in huis

Gezellig samen met vrienden eten en hapjes delen

Eten met vrienden: de positieve effecten van gezelschap

vrouw kijk uit het raam en doet aan niksen

Niksen: de nieuwe woon- en leeftrend van Nederland

Heldere wastafel op marmer, daarop een klein dienblad voor zeep etc. als decoratie

7 woonideeën om te ontspannen en te relaxen

Accessoires voor thuis trainen

Thuis trainen: 20 minuten per dag om in vorm te blijven

ASMR Header Westwing

ASMR: De nieuwe interieurtrend van dit moment

Wat te doen bij verveling? 75 tips tegen verveling!

10 tips voor een gezonde leefstijl in huis

cadeau vriendin Handzeep en creme voor roze achtergrond

Wat is aromatherapie?

DIY Gezichtsmasker

moederdag cadeau knutselen witte marmere tafel met roze accessoires

Praktische tips voor time management

shaker en fruit op tafel

Wat is een detox en hoe werkt het?

De ideale kamertemperatuur in huis

Huiskamer met sport spullen

De beste tips voor thuis sporten

Paar blauwe bloemen in vaas op witte vensterbank met geurstokjes

Etherische olie voor in huis

Vrouw met een kop thee in de hand

Ontspanningsoefeningen

Zo maak je een gezellige en knusse leeshoek bij jou thuis

De gezellige leeshoek

Grijze velvet poef met leesboek en warme plaid

Stress verminderen met deze praktische tips

Groene plant in huis voor een beter binnenklimaat

Verbeter je binnenklimaat

spa badkamer bij jouw thuis

Jouw eigen home spa – een plek voor ultieme ontspanning

Relax bad: etherische olie, zeep, balsem, geurkaarsen

Ontspannen in bad met onze relax tips

Calathea plant voor een beter binnenklimaat

Breath easy: luchtzuiverende planten voor een perfect binnenklimaat

Close up van een slapende vrouw in bed

Beter slapen ─ de 8 beste slaaptips!

Fysieke wellbeing

Wanneer we aan Wellbeing denken, staan we allereerst stil bij de fysieke gezondheid, een gezond lichaam. Op het moment dat je niet lekker in je vel zit en mentale problemen ervaart kun je hier fysieke klachten van krijgen zoals rusteloosheid, rugpijn of hoofdpijn.

Welke factoren hebben invloed op je fysieke welzijn? Dat zijn gezond en gevarieerd eten zoals het eten van Brainfood. Zorg ook dat je voldoende drinkt. Dat kan zijn in de vorm van soep, bouillon of yoghurt, maar ook door het drinken van thee of water. Vind je het lastig om gevarieerd te eten? Wie weet is een sap detox iets voor jou.

Voldoende lichaamsbeweging is daarnaast ook van belang om je fysiek fit te blijven voelen. Probeer vaker thuis te sporten, creëer je eigen home gym of neem eens wat vaker de fiets in plaats van de auto. Het mag ook een mildere vorm van lichaamsbeweging zijn, zoals yoga of meditatie.

Naast voeding en beweging zijn ook structuur en ontspanning erg belangrijk voor zowel je fysieke als mentale gezondheid. Vind de balans tussen werk en privé die werkt voor jou en maak gebruik van journaling. Journaling helpt je om structuur in je leven aan te brengen en om stress te verminderen. Start er daarom vandaag nog mee.

Emotionele wellbeing

Hoe je je voelt is ook afhankelijk van je emotionele welzijn. Iemand die positief in het leven staat ervaart minder problemen bij het uitvoeren van moeilijke werkzaamheden. Natuurlijk heeft iedereen ook wel eens minder momenten, dat is niet erg.

Je emotionele welzijn kun je vergroten door waardevolle relaties te onderhouden. Dit kun je doen door regelmatig met familie en vrienden te praten over hoe je je voelt, maar ook door samen leuke dingen te doen zoals samen eten. Het uiten van je emoties heeft een positief effect op je welzijn. Het zorgt voor diepgang en intimiteit in je relaties en daarnaast is het ook een manier om te ontspannen.

Je leefomgeving

Onze omgeving heeft ook veel invloed op onze wellbeing. Denk hierbij aan je werkomgeving. Het merendeel van ons leven brengen we door op ons werk. Een fijne werkomgeving is daarom van essentieel belang. Het gaat hierbij niet alleen om je werkplek, maar ook om je collega’s, team en manager. Voel je je hier thuis en op je gemak? Is dit een plek waar je wilt zijn en waar je je energie kwijt kunt?

Zorg voor een ergonomische werkplek waar je veilig kunt werken. Word je gerespecteerd en gelijkwaardig behandeld? Allemaal factoren die bijdragen aan je werkgeluk. Werk jij veel thuis en vind je het lastig om alle ballen hoog te houden? Lees dan dit artikel met hierin 10 tips voor een goede werk privé balans tijdens het thuiswerken.

Andere externe factoren zijn je woonomgeving en het gebruik van sociale media. Woon jij in de stad of juist buitenaf? Hoe gezond is jouw binnenklimaat? Heb je luchtzuiverende planten in huis? Hoevaak pak jij je telefoon en welke sociale media volg jij? Allemaal factoren die van invloed zijn op je welzijn. Bekijk ze daarom stuk voor stuk en vraag je af of je er tevreden mee bent. Overweeg een digitale detox om even geen media om je heen te hebben.

Persoonlijke Ontwikkeling

Wanneer je jezelf ontwikkelt groei je als persoon. Je kunt groeien op verschillende manieren, maar een ding is zeker: je voelt je zelfverzekerder, krachtiger en sterker. Dit komt omdat je werkt aan je eigen dromen en doelen.

Leer om jezelf te accepteren en krijg inzicht in wie jij bent, wat je drijfveren zijn en wat je sterken en minder sterke punten zijn. Als jij weet wat je kernwaarden zijn kun je een leven leiden waar jij gelukkig van wordt. Niemand anders kan dat voor jou bepalen. Lees boeken, ga in gesprek met een coach en ontwikkel jezelf. Zie het leven als een marathon en niet als een sprint. Geniet van het proces, maar vooral van de weg ernaartoe. Probeer er op te vertrouwen dat alles op het juiste moment komt. Tot slot: blijf altijd nieuwsgierig. Probeer een nieuwe sport, leer een andere taal of doe iets wat je nog nooit hebt gedaan. Dit heeft een positief effect op je hersenen.

Luister naar je lichaam en neem voldoende rust

We leven in een maatschappij waarbij het moeilijk kan zijn om echt tijd voor jezelf in te plannen. Probeer hier bewust extra aandacht aan te geven want door te ontspannen laad je op en creëer je ruimte voor je creatieve geest. Luister naar de behoeften van je lichaam.

Vind je het moeilijk om te ontspannen? Hieronder delen we enkele tips:

Maak af en toe gebruik van kleurentherapie om een winterdepressie te voorkomen.

Zorg goed voor jezelf en verzorg jezelf van binnen en buiten. Bekijk ook onze pagina over persoonlijke verzorging voor meer inspiratie. You can do it!