Topmerken tot -70%! Registreer nu!

Gezond leven, wat is dat nu eigenlijk? Bij een gezonde leefstijl komen verschillende factoren kijken. Het is belangrijk dat je zelf gezond bent, maar ook dat je gezond kunt blijven in je eigen huis. Veel mensen vinden het moeilijk om gezond te leven. Ze weten niet precies welke keuzes ze moeten maken voor een gezonde leefstijl of vinden het moeilijk zich aan de regels voor een gezonde leefstijl te houden. Hier proberen wij te laten zien welke eerste stappen je kunt nemen om gezond(er) te leven.

Hoe start je met een gezonde leefstijl

Is het moment daar en wil je nu eens écht gezond gaan leven? Goed plan! Ontdek hier enkele tips om het starten met een gezonde leefstijl een beetje makkelijker te maken.

Andere tips

Ben je toch op zoek naar andere tips voor jouw levensstijl. Check eens de tips voor het beter slapen , de beste tips voor thuis sporten of ontspanningsoefeningen. Laat je inspireren!

Stappenplan voor een gezonder lichaam

Zelf gezond zijn is ook belangrijk bij een gezonde leefstijl. Gezond zijn begint bij goed eten. Wat kun je nu het beste wel en niet eten? Hoeveel moet je eten? Hoeveel moet je daarnaast bewegen?

  • Begin de dag met een ontbijt. Het ontbijt overslaan is zeer onverstandig. Het ontbijt zorgt ervoor dat je met energie je dag kunt beginnen en het brengt de darmen en spijsvertering op gang.
  • Drink veel water. Wat bevordert de spijsvertering en zorgt ervoor dat afvalstoffen het lichaam uit kunnen.
  • Eet langzaam en kauw goed. Hierdoor eet je meestal minder.
  • Eet regelmatig en sla geen maaltijden over. Als je zorgt dat je geen grote trek krijgt, voorkom je dat je gaan snaaien.
  • Eet gevarieerd. Zo krijgt je lichaam verschillende voedingsmiddelen binnen. Denk in elk geval aan groente, fruit en vezels. Eet daarnaast ook evenwichtig. Eet je af en toe iets ongezonds? Dat is geen ramp, als je het weer in balans brengt met iets gezonds.
  • Eet elke dag 2 ons groente en 2 stuks fruit.
  • Word je bewust van wat je eet. Als je je bewust wordt van wat je lichaam in komt, dan zal je sneller een gezonde keuze maken.
  • Door te bewegen krijgt je lichaam de kans om wat je eet goed te verwerken. Over sporten en bewegen lees je later meer.
  • Tot slot; eet ongeveer 2 uur voordat je gaat slapen niets meer. Anders kan het lichaam dit niet goed meer verwerken.

Stappenplan voor een gezonder huis

Good to know; een schoon huis is niet altijd een gezond huis. Wat bedoelen we daarmee? Het is natuurlijk belangrijk dat je je huis goed schoon houdt. Goed stofzuigen voorkomt stof, huismijt en meer. De keuken, badkamer en het sanitair goed schuinhouden zorgt voor een goede hygiëne. Ontdek onze tips voor een gezond leven in een gezond huis.

  1. Stekkers uit het stopcontact

    Allereerst zorgen apparaten in huis voor bijvoorbeeld straling. Denk hierbij aan laptops, niet geaarde stopcontacten, maar ook gewoon het dagelijkse gebruik van apparaten. Wat je in elk geval kunt doen? Haal stekkers uit de stopcontacten wanneer je het apparaat niet gebruikt, breng stralingswerende verf aan op je muren en zorg dat je stopcontacten geaard zijn.

  2. Gezonde lucht

    Ook in meubels bevinden zich gassen, bijvoorbeeld in MDF. Door planten in huis te zetten, helemaal wanneer je kiest voor planten die zuurstof afgeven en de lucht reinigen, zorg je voor gezondere lucht in huis.

  3. Ventileren

    Vocht in huis kan slecht zijn voor je gezondheid. Het kan allergieën veroorzaken, ademhalingsproblemen en bijvoorbeeld eczeem. Het is belangrijk om je huis regelmatig goed te ventileren om vocht te voorkomen.

  4. Apparaten schoonmaken

    Zorg ervoor dat je de apparaten in je keuken ook regelmatig goed schoonmaakt.

  5. Deurkrukken afnemen

    Neem regelmatig je deurkrukken af met een doekje.

  6. Een beetje stof is oke

    Onthoudt tot slot ook dat je huis té schoon maken, ook niet goed is. Een beetje bacteriën is ook goed en zorgt ervoor dat we antistoffen opbouwen.

Hoe pas je een gezond leven toe in het dagelijks leven?

Hoe kun je nu in het dagelijks leven gezonder worden? Dat voor elkaar krijgen kan alleen als je veranderingen brengt in je normale leefpatroon. Houdt bovenstaande lijstjes aan en probeer de stappen stapsgewijs door te voeren in jouw dagelijks leven. Neem daarnaast onderstaande tips mee voor een gezonde leefstijl.

Tips voor een gezonde leefstijl

  • Eet vers. Kook zelf. Kook minder uit potjes, zakjes en pakjes. Hierin zit vaak veel suiker en zout, conserveermiddelen, smaakversterkers en kleurstoffen. Kies in plaats daarvan voor natuurlijk voedsel. Zoek lekkere recepten uit en ga zelf aan de slag. Neem meer tijd voor het bereiden van je maaltijden.
  • Kies voor water in plaats van frisdrank. Veel water drinken is erg goed. Een goede gewoonte om door te voeren in je dagelijks leven.
  • Elke beweging is er één! Intensief sporten is niet nodig, maar houd in je hoofd dat elke trap die je op of af loopt een goede bijdrage levert aan je gezondheid. Daarnaast zijn huishoudelijke taken als het huishouden, fietsen naar het werk of de supermarkt, wandelen met de hond, tuinieren en klussen in huis ook heel goed voor je dagelijkse beweging.
  • Veel buiten zijn heeft een goede invloed op je gezondheid. Zorg ervoor dat je echt elke dag even buitenkomt.
  • Zorg dat je de mogelijkheid hebt om tot rust te komen. Dat houdt in dat je na een dag hard werken ook zorgt voor ontspanning. Leer extra ontspannen door bijvoorbeeld te mediteren of yoga te beoefenen. Door regelmatig te ontstressen blijf je gezonder en kun je je bovendien beter concentreren.

Onze tips voor een gezond huis en een gezonde leefstijl

Voor iedereen zijn andere gezonde gewoonten van belang. Hieronder nog een lijstje dat je in acht kunt nemen.

  • Zet de tv vaker uit en kijk niet de hele dag naar beeldschermen.
  • Ga op tijd naar bed. Zorg ervoor dat je voldoende slaap krijgt.
  • Zet je WiFi uit als je deze niet gebruikt.
  • Bel niet te vaak met je mobiele telefoon.
  • Leer goed te ademen. Diep inademen en heel rustig uitademen is het beste. Zo krijg je meer zuurstof binnen.
  • Beperk alcoholgebruik en gebruik geen drugs.
  • Was je handen regelmatig.
  • Vermijd chemische make-up en verzorgingsproducten.
  • Vermijd chemische reinigingsproducten voor je interieur.

Gezond leven is gelukkig leven

  • Wees lief voor jezelf. Door te streng voor jezelf te zijn word je niet gelukkig en worden je doelen niet haalbaar.
  • Ga niet obsessief calorieën tellen.
  • Probeer niet perfect te zijn.
  • Probeer te sporten omdat je het leuk vindt, niet (alleen maar) om af te vallen.
  • Stop met stressen en probeer elke dag (ook) te ontspannen.
  • Een opgeruimd en schoon huis zorgt voor een opgeruimd hoofd.
  • In een schoon en geordend huis kun je beter ontspannen.

Registreer op Westwing en mis geen enkele exclusieve deal om je huis zo in te richten dat een gezonde leefstijl vanzelf gaat.