Close up van een slapende vrouw in bed

Heb je moeite met in slaap te vallen? Lig jij vaak ’s nachts wakker? Wij kennen het probleem maar al te goed en zijn daarom opzoek gegaan naar tips & tricks om beter te slapen. Hieronder worden 8 waardevolle tips om in slaap te vallen en goed te blijven slapen beschreven. Laat je inspireren door onze slaaptips en ontdek wat je kunt veranderen voor een betere nachtrust in je dagelijks leven. Soms kunnen zelfs kleine aanpassingen je helpen om beter te slapen. Dus waar wacht je nog op? Ontdek hoe jij beter kunt slapen!

Slapen doen we allemaal

Of jij nu een persoon bent die veel of weinig slaap nodig heeft, slapen doen we allemaal. Gemiddeld slapen we het liefste zo’n 7 tot 8 uur per nacht. Hoewel er relatief weinig slaaponderzoeken zijn, slaapt een groot gedeelte van de westerse bevolking slecht. Dit is namelijk ongeveer zo’n 25 tot 30%.

Het merendeel van deze mensen gebruikt slaap-, kalmeermiddelen of andere medicatie. Toch zijn er nog een aantal andere tips om beter of sneller in slaap te vallen. Hieronder vertellen we je er meer over.

8x beter slapen met deze waardevolle tips

Of het nu gaat om kleine of grote veranderingen: we hebben acht tips voor je verzameld om beter te kunnen slapen. Deze zijn eenvoudig toe te passen en daarom zeker de moeite waard om te proberen. Het is vaak voldoende om een paar van de slaaptips te volgen om een duidelijke verbetering te merken.

Video: 8 tips die een betere slaap garanderen


Tip 1: koel de ruimte en zorg voor de juiste temperatuur

Zorg voor de juiste temperatuur in de slaapkamer. Waar moet je dan aan denken? Volgens slaapdeskundigen is de ideale temperatuur tussen de 16-18 graden Celsius. Dus koel je slaapkamer voldoende als je goed en diep wilt slapen. Heb je ook ‘s nachts de verwarming aan? Liever niet. Zet de verwarming uit en ventileer je slaapkamer goed.

Zet elke ochtend enkele ramen open en laat het goed doortochten. Je kunt ook slapen met het raam open. Vind je dit wat te koud? Zet dan bijvoorbeeld het raam open vanaf de lente tot aan de herfst. Het binnenklimaat heeft een grote invloed op je gezondheid. Houd hier dus voldoende rekening mee.

Tip 2: verminder geluid

Een andere belangrijke tip om goed in slaap te kunnen vallen is het verminderen van storende omgevingsgeluiden. Daarom kun je in het beste geval zorgen voor volledige stilte in de slaapkamer. Zogenaamde “witte ruis”, ook wel “white noise” genoemd, kan je ook helpen om beter te slapen. Witte ruis wordt gebruikt om lawaai te bestrijden en is daarom populair bij iedereen die in grote steden of aan drukke wegen woont.

Bepaalde frequenties bereiken zorgt ervoor dat omgevingsgeluiden als minder luid worden ervaren. Ook voor baby’s wordt white noise vaak toegepast. Onze aanbeveling: Sonos stelt je in staat om naast witte ruis ook ontspannende wellnessgeluiden, zoals zee- of natuurgeluiden, af te spelen wanneer je gaat slapen.

Tip 3: aparte dekbedden

Wie kent het niet – je wordt ‘s nachts wakker omdat je zonder deken ligt terwijl je partner rustig ligt te slapen met alle dekens. Wanneer je jouw bed met een partner deelt, overweeg dan om twee aparte dekbedden aan te schaffen. Zo voorkom je dat je geregeld ’s nachts wakker wordt zonder dekbed aan jouw kant.

Tip 4: vers beddengoed

Verschoon jouw beddengoed ongeveer één keer per week om beter te slapen. Heerlijk om in een schoon en fris bed te kruipen. De frisse geur en een schoon beddengoed dragen bij aan jouw gevoel van ontspanning en laten je hierdoor automatisch beter slapen.

Was je kussensloop vaker indien mogelijk of draai het om. Dit is beter voor je (gezicht)huid. Je kussensloop is namelijk al snel een bron van bacteriën. Was je kussensloop dan ook altijd op 60 graden.

Tip 5: let op je eetgedrag in de avond

Zorg dat je ’s avonds geen zware maaltijden eet. Vooral vette maaltijden kunnen zwaar op de maag liggen en ervoor zorgen dat je moeilijker in slaap valt. Probeer in gedachte te houden dat je het beste 3 à 2 uur voordat je gaat slapen niet meer eet. Mocht je wel iets eten, eet dan licht en gezond. Ook cafeïne of alcohol nuttigen net voordat je gaat slapen kan ervoor zorgen dat je minder diep slaapt en sneller wakker wordt. Neem liever slaap bevorderende voeding zoals diverse soorten thee.

Tip 6: creëer rituelen

Kleine rituelen maken het dagelijks leven gemakkelijker. Niet voor niets wordt er gezegd: rust, reinheid en regelmaat. Probeer elke dag op dezelfde tijd naar bed te gaan. Een ander klein ritueel kan het opmaken van je bed zijn. Wen eraan om ‘s morgens na het opstaan meteen je bed netjes op te maken. Of doe dit direct na het ontbijten. Dit duurt slechts enkele minuten en zorgt ‘s avonds voor een snelle ontspanning. Want aan het eind van de dag laat je je graag vallen in een fris, comfortabel bed.

Ook een avondritueel kan ervoor zorgen dat je sneller in slaap valt. Denk hierbij aan een ontspannen gevoel in de vorm van een avondwandeling, het lezen van een boek of tijdschrift, het doen van ontspannings- of ademhalingsoefeningen, beoefenen van yoga of meditatie of het losmaken van je spieren door een ontspannende massage. Hierdoor zorg je ervoor dat je lichaam ook in de rustmodus komt.

Tip 7: minimalisme en rust

Wie beter wil slapen, dient de kamer rustig te houden. Vermijd te veel en te drukke versiering. Kies bij voorkeur voor rustige, subtiele decoratie en zachte kleurtinten in je slaapkamer. Hoe meer orde en rust de kamer uitstraalt, hoe beter je kunt ontspannen en dus beter kunt slapen.

Pieker je veel in bed? Probeer dan voordat je gaat slapen je gedachten op te schrijven. Dit kan middels journaling. Op deze manier kun jij je hoofd leegmaken. Of houd een dankbaarheidsboekje bij om je zelfvertrouwen te vergroten.

Tip 8: investeer in je beddengoed

Beddengoed van hoge kwaliteit draagt bij aan je slaapcomfort. Investeer daarom in een goed kussen, dekbedovertrek en ander beddengoed. Denk hierbij aan natuurlijke materialen die een positieve bijdrage leveren aan je slaapcomfort. Heb je het snel koud? Overweeg dan een flanellen hoeslaken te kopen. Heerlijk warm! Biologisch linnen is ook een fijne stof, het houdt je warm in de winter en koud in de zomer.

Met bovenstaande tips zorg jij ervoor dat je beter kunt slapen. Zorg daarnaast voor voldoende beweging en neem op tijd een heerlijk relax bad. Beide leveren een positieve bijdrage aan een goede nachtrust. Kun je nog wel wat tips voor extra beweging gebruiken? Bekijk dan dit artikel met de beste tips voor thuis te sporten.

Wil je beter slapen? registreer je op Westwing en mis geen enkele deal voor een heerlijke nachtrust.