Een volkoren boterham met ei en spinazie is goed voor je brein

Ben jij al bekend met Brainfood? Voeding die ervoor zorgt dat je hersenen goed functioneren. Maak jij al slimme en gezonde voedingskeuzes? Weet jij met welke voeding je je je brein en je lichaam gezonder en gelukkiger maakt? In dit artikel vertellen we je er meer over zodat jij je mentaal en fysiek nog fitter en energieker voelt.

Wat is Brainfood?

Het woord zegt het eigenlijk al voeding voor je brein. Brainfood is voeding die ervoor zorgt dat je hersenen optimaal kunnen functioneren. Misschien ken je het omdat je het boek ‘Brain Food’ of ‘Brain Balance’ van Charlotte Labee voorbij hebt zien komen. Een ding is zeker: je kunt jezelf slim eten met Brainfood en ervoor zorgen dat je hersenen in balans blijven. De juiste voedingsproducten en dus gezonde voeding zorgt ervoor dat je brein niet alleen blij blijft, maar ook sterker en gezonder. Gezonde voeding heeft veel invloed op onze mentale gemoedstoestand. Waar wacht je nog op?

We weten allemaal dat gezond eten belangrijk is, maar wat is nu precies gezonde voeding voor je hersenen? Vaak heeft iedereen z’n eigen opvattingen over gezond eten. Toch is er nog weinig bekend over de mentale gevolgen van (gezond) eten. Niet voor niets hebben mensen steeds vaker last van een burn-out, lichamelijke klachten en mentale problemen. Dit zien we ook in de cijfers terug. We worden niet alleen steeds ouder, maar ook steeds zieker. Ook krijgen steeds meer mensen last van het prikkelbare darm syndroom. Op dit moment heeft ruim 10% van de bevolking hier last van. Laten we kijken welke gezonde voeding we het beste kunnen eten om onze hersenen te geven wat ze nodig hebben. Door het eten van Brainfood help je je hersenen beter te functioneren.

Gezonde voeding: Brainfood voor je hersenen

  1. Voed je brein met vetten

    Hierbij gaat het natuurlijk om gezonde vetten zoals omega 3 vetzuren. Waarom is omega 3 zo belangrijk? Meerdere onderzoeken en studies laten weten dat omega 3 vetzuren onze geheugenfunctie verbeteren. Een tekort aan omega 3 brengt je brein uit balans. De kans op depressie, mentale of lichamelijke klachten wordt door Brainfood omega 3 hierdoor een stuk kleiner. Waar zit omega-3 allemaal in? Omega 3 haal je vooral uit vette vis (zalm, makreel, haring, sardientjes en paling).

  2. Water

    Onze hersenen bestaan voor ongeveer 70% – 80% uit water. Niet zo gek dat het daarom erg belangrijk is om voldoende water binnen te krijgen. Wanneer je dorst hebt is het eigenlijk al te laat. Zorg ervoor dat je lichaam de hele dag door voldoende water binnenkrijgt. Houd hiervoor zo’n 2 liter per dag aan. Water mag dan ook niet ontbreken als Brainfood.

  3. Groene groente en donkere bladgroenten

    Eet het liefste zo veel mogelijk verschillende kleuren groenten. Groenten zijn goed voor zowel je lichaam als hersenen. In de titel staat ‘donkere bladgroenten’ omdat deze groenten veel belangrijke vitamines en mineralen bevatten. Wanneer je last hebt van chronische stress kunnen donkere bladgroenten helpen om je zenuwstelsel te herstellen.

    Welke groene groenten of donkere bladgroenten worden hier precies mee bedoeld? Boerenkool, spinazie, snijbiet, paprika, broccoli, sperziebonen, spruitjes en andijvie.

  4. Eieren

    Eieren mogen niet ontbreken in deze lijst van Brainfood mede vanwege de choline die erin zit. Voor de aanmaak van acetylcholine is choline nodig. Acetylcholine is een neurotransmitter die betrokken is bij de prikkeloverdracht in hersenen. Daarnaast speelt choline een belangrijke rol bij ons stofwisselingproces. Vergeet vooral niet om de eidooier te eten want deze bevat juist de meest waardevolle voedingsstoffen.

  5. Rauwe cacao

    Rauwe cacao en dan vooral pure chocolade mag ook niet ontbreken als het gaat om Brainfood. Dit komt omdat in pure chocolade de meeste polyfenolen zitten. Polyfenolen beschermen onze lichaamscellen tegen vrije radicalen en schadelijke stoffen. Ook zorgen polyfenolen ervoor dat ontstekingen teniet worden gegaan.

Andere gezonde voedingsmiddelen

Andere gezonde voedingsmiddelen die choline bevatten zijn pinda’s, tarwekiemen, bloemkool, mager vlees en sojabonen. Natuurlijk is er nog meer voeding voor je brein die onder de categorie ‘Brainfood’ valt. Denk hierbij aan:

  • Extra vierge olijfolie (ook rijk aan polyfenolen)
  • Noten en zaden (denk hierbij aan walnoten, pecannoten en paranoten)
  • Bessen (blauwe bessen, aalbessen, bramen, frambozen en aardbeien)
  • Granaatappel
  • Bieten (bieten werken bloeddrukverlagend en stimuleren onze bloedcirculatie)
  • Kurkuma
  • Havermout en volkoren granen

Tips om je hersenen te stimuleren

Naast Brainfood zijn er nog een aantal andere tips die ervoor zorgen dat je hersenen worden gestimuleerd.

  • Doe regelmatig ontspanningsoefeningen en ademhalingsoefeningen om je hersenen van meer zuurstof te voorzien.
  • Verbeter je positieve mindset en dankbaarheid door journaling. Hierdoor schrijf je alles van je af en komt er ruimte vrij in je hoofd. Je creëert hierdoor meer rust. Journaling is daarnaast ook een fijne manier om aan je dromen te werken. Dromen en doelen worden namelijk hierdoor concreter en tastbaarder. Je schrijft niet alleen op, je maakt ook een planning met bijbehorende acties.
  • Beperk stress door regelmatig te bewegen (tip: laat je inspireren door de beste tips voor thuis sporten). Tijdens het sporten komt er onder andere endorfine vrij. Dit stofje zorgt voor een gelukzalig gevoel. Beoefen yoga en meditatie.

Nog meer tips voor het stimuleren van je hersenen

  • Verbeter je binnenklimaat zodat je binnenshuis de juiste luchtvochtigheid behoudt.
  • Haal de natuur in huis door luchtzuiverende planten.
  • Onderhoud waardevolle relaties en eet samen met vrienden.
  • Doe nieuwe dingen en prikkel hierdoor je hersenen.
  • Neem deel aan vrijwilligerswerk.
  • Voorkom winterblues door kleurentherapie of lichttherapie. Vitamine D heeft een belangrijke invloed op onze gemoedstoestand en fysieke en mentale gesteldheid.
  • Vergeef een ander. Iedereen maakt fouten, dit is menselijk. Probeer niet te blijven hangen in fouten.

Met bovengenoemde Brainfood zorg jij ervoor dat je hersenen in balans blijven. Wil jij meer lezen over wellbeing? Laat je inspireren door onze experts. Zorg goed voor je lichaam en geest en probeer te luisteren naar de signalen die je lichaam geeft.

Registreer je op Westwing en mis geen enkele deal voor een geslaagd interieur.