een tomaat op een houten tafel

Pomodoro techniek: een timemanagement methode om je productiviteit te verhogen. Tegenwoordig zijn we snel afgeleid. Door onze mobiele telefoon vol met appjes, belletjes en meldingen. Maar ook collega’s of gezinsleden die ons vragen blijven stellen en onze hulp nodig hebben. Hierdoor kun je sneller concentratieproblemen ervaren. Dit is een vervelend gevoel en hierdoor kun je zelfs stress ervaren. De pomodoro techniek kan je helpen om je concentratie te verbeteren.

Wat is de pomodoro techniek?

Het is een methode waarbij je verschillende taken opdeelt in kleine, behapbare werkzaamheden die je vervolgens gaat uitvoeren. Het is een timemanagement methode die ervoor zorgt dat je effectiever met je tijd omgaat. Een methode die goed werkt als je regelmatig last hebt van concentratieproblemen.

Ontstaan van de pomodoro techniek

De pomodoro techniek is eind jaren tachtig op de markt gekomen door de Italiaan Francesco Cirillo. De naam is afgeleid van de keukenwekker die Francesco destijds gebruikte, zijn kookwekker was namelijk tomaatvormig en pomodoro is het Italiaanse woord voor tomaat. Dit is de reden geweest dat hij elke periode van 25 minuten een ‘Pomodoro’ noemt. Het wordt gezien als een effectieve methode om je concentratie te verbeteren.

Pomodoro is niets anders dan 25 minuten geconcentreerd werken en daarna 5 minuten pauze. Deze 25 minuten werk je dus onafgebroken en gefocust aan een taak. Van tevoren bedenk je aan welke taak, opdracht of werkzaamheid je tijdens deze 25 minuten gaat werken. Vervolgens voer je dit 3 a 4 keer uit. Bij voorkeur 4 keer ongestoord en niet afgeleid werken met vervolgens 5 minuten pauze. Wanneer je dit in totaal 4 keer hebt uitgevoerd neem je een grote pauze, deze mag een 15 tot 25 minuten duren.

Werken met de Pomodoro techniek

Wat heb je nodig om te werken met deze techniek? In principe alleen een kookwekker of timer. Pen en papier is daarnaast ook erg handig zodat je hiermee enkele voorbereidingen kunt treffen. Voordat je gaat starten met de pomodoro techniek moet je het volgende doen:

  1. Maak een lijst van taken en opdrachten die je wilt gaan afwerken. Staan er grote taken op je lijst? Verdeel deze eventueel in kleine taken zodat je hiermee voorruit kan.
  2. Maak ook een lijstje voor de pauzes. Hier kun je taken opschrijven die je in je pauzes wilt gaan uitvoeren. Denk hierbij aan de vaatwasser opruimen, kleren opvouwen, was opruimen, uit het raam staren, een boek lezen of een kleine wandeling maken. Let erop dat je pauzes niet veel langer dan 5 minuten duren.
  3. Maak eventueel een prioritering van je taken. Zo weet je waar je mee gaat beginnen. Doe hetzelfde met je pauzes. Op die manier hoef je op het moment zelf niet meer na te denken over wat je precies gaat doen. De tijd gaat namelijk snel voorbij.

Heb je alles gedaan? Dan is het tijd om te gaan starten. Stel je wekker in op 25 minuten en voer vervolgens je eerste taak uit. Gaat de wekker af? Zet ‘m meteen weer 5 minuten aan en begin aan je pauze. Zijn de 5 minuten voorbij? Zet dan de wekker weer op 25 minuten en ga zo door tot je dit 4 keer hebt gedaan. Houd dan een langere pauze van circa 25 minuten.

De effecten van pomodoro

  • Je kunt beter focus houden omdat je je aandacht 25 minuten lang vasthoudt.
  • Je weet wat voor taken je te wachten staan door de takenlijst die je hebt voorbereid. Hierdoor kun je direct starten met je werkzaamheden. Bovendien start je met een taak en hierdoor voorkom je dat je met verschillende werkzaamheden tegelijkertijd bezig bent.
  • Je concentratie wordt verbeterd door de pomodoro techniek omdat je afleiding beter kunt wegdenken. Dit komt omdat je weet dat er een pauze na 25 minuten plaats vindt. Hierdoor kun je beter gefocust te werk gaan.
  • Je creëert meer grip op je beschikbare tijd. Wist je dat mensen namelijk overschatten wat ze op korte termijn kunnen doen terwijl juist onderschat wordt wat je op langere termijn kunnen bereiken? Rome is ook niet in een dag gebouwd. Door het werken met de pomodoro techniek weet je steeds beter hoe lang je met een bepaalde taak bezig bent. Dit heeft een positief effect op je prestaties wat resulteert in meer motivatie. 

Regels tegen concentratieproblemen

Om geconcentreerd te kunnen blijven werken tijdens je ‘pomodoro’ zijn er twee regels die je kunt hanteren.

Regel 1: wees niet te streng voor jezelf als het gaat om interne afleidingen

Het kan zijn dat je tijdens je pomodoro even afgeleid raakt door je gedachten. Misschien schiet je te binnen dat je dat cadeau voor die ene vriendin niet mag vergeten. Schrijf dit dan direct op je takenlijst en dan het liefste onderaan de lijst. Raak je afgeleid omdat je naar je telefoon wilt grijpen? Probeer je focus dan terug te brengen naar waar je mee bezig was.

Doe niets met deze gedachte en ga weer verder met je werk. Turf wel deze ‘gedachte’ afleidingen op een apart vel papier. In het begin ben je namelijk verbaasd over het aantal streepjes wat je hebt genoteerd. Het op schrijven van het aantal turf streepjes heeft een positief effect op je brein en na verloop van tijd zul je zien dat het aantal geturfde streepjes minder wordt.

Tip: houd een bullet journal bij om ook je positieve mindset te vergroten.

Regel 2: sla geen pauzes over en zet altijd de wekker

Zit je net lekker in je werkzaamheden en denk je dat je beter even zo door kan gaan? Doe het niet. De pomodoro techniek is juist effectief omdat je je aan de tijden dient te houden. Zet daarnaast altijd je wekker. Die 5 minuten zijn voorbij voordat je het in de gaten hebt. Wanneer je geen wekker zet ben je namelijk zo tien minuten of zelfs een kwartier aan het pauzeren.

Concentratieproblemen? Zo verbetert je concentratie!

Heb je moeite met concentreren en ervaar jij regelmatig concentratieproblemen? Hanteer dan de volgende tips en tricks:

  • Drink tussendoor voldoende water en eet gezond. Probeer eens brainfood.
  • Zorg voor een goede nachtrust met zo’n 7 tot 8 uur slaap. Het is belangrijk om uitgerust aan je taak te beginnen.
  • Focus je op een taak en vermijd multitasken.
  • Doe tussendoor ademhalings- of ontspanningsoefeningen.
  • Elimineer afleidingen: zet je telefoon in vliegtuigmodus of leg deze uit je zicht.
  • Verdeel grote projecten of werkzaamheden in kleinere taken.
  • Blijf bewegen (tip: train thuis met deze tips) en probeer tijdens je pauzes je gedachte te verzetten door niet op je mobiele telefoon te kijken.
  • Maak aan het einde van de dag een planning voor de volgende dag. Werk bij voorkeur met een weekplanning zodat je weet wat je te wachten staat.
  • Probeer werkstress te beperken en neem regelmatig een digitale detox.

Met bovenstaande tips en informatie kun jij je concentratieproblemen tegengaan dankzij de pomodoro techniek. Ga aan de slag en blijf doorzetten. Alle begin is moeilijk dus geef niet te snel op. Veel plezier en succes!

Registreer je op Westwing en mis geen enkele deal om in je woning een geweldige werkplek te organiseren!