Huiskamer met sport spullen

Thuis sporten – ga aan de slag! Bewegen is gezond voor zowel ons lichaam als onze geest. Vind je het lastig om jezelf te motiveren tijdens het thuis sporten? Dan is dit artikel echt iets voor jou. Met de juist tips en tricks kun je aan de slag. Veel mensen vinden het lastig om voldoende te bewegen en om zichzelf te motiveren om aan de slag te gaan. Elke week weer de motivatie vinden om op de fiets te stappen naar de sportschool is zeker niet voor iedereen vanzelfsprekend. Maar wist je dat je helemaal niet persé de deur uit hoeft om te sporten? Ga eens wat vaker thuis sporten.

Geen zin in een duur sportabonnement of vind je het fijn om in je eigen omgeving te sporten? Dat kan! Of je nu wilt afvallen, sterker wilt worden, je conditie op peil wilt houden of gezond wil blijven, dat maakt niet uit. Met onderstaande tips kun jij direct aan de slag en heb je geen excuus meer om op de bank te blijven zitten.

Thuis sporten in een kleine ruimte

Of je nu klein of groot woont, dat maakt niet uit: om thuis te sporten heb je weinig plaats nodig. Bovendien is het beter voor je portemonnee dan een abonnement op de sportschool. Met enkele tools en de juiste oefeningen kun jij thuis sporten in je vertrouwde omgeving.

Vind je het lastig om jezelf te motiveren? Plan het in! Kies het liefst een vast moment in de week waarop je gaat sporten. Het duurt namelijk zo’n 60 dagen voordat je een nieuwe gewoonte eigen hebt gemaakt. Dat is een hele tijd en daarom is het zo belangrijk om het in te plannen.

Genoeg bewegen tijdens het thuis sporten

Vraag je je af hoeveel je precies moet bewegen? Niets moet natuurlijk, maar hoe meer hoe beter. Per week zo’n 150 minuten matig intensief bewegen (dit houdt in; activiteiten waarbij de hartslag omhooggaat maar je wel kunt blijven praten) tot zwaar intensieve (de hartslag gaat echt omhoog, denk aan intensieve sporten zoals crossfit, hardlopen of wielrennen) inspanning wordt aanbevolen.

Aanvullend wordt geadviseerd om ook twee keer per week spier- en botversterkende oefeningen te doen. Wanneer je een zittend beroep hebt, is het van belang om vaker thuis te sporten of te bewegen. Let erop dat je ergonomisch werkt en tussendoor voldoende beweegt. Zo voorkom je klachten.

Huis-tuin-en-keuken fitness oefeningen

Naast verschillende fitness oefeningen kun je ook andere huis, tuin en keuken activiteiten doen om flink te bewegen. Denk je aan thuis sporten, dan denk je al snel aan traplopen. Traplopen is een ideale oefening voor de benen en billen.

Tip: sla een traptrede over als je naar boven gaat, hierdoor dienen je bilspieren extra hard te werken. Indien je ook nog eens een boodschappentas, wasmand of kind naar boven sjouwt ben je helemaal goed bezig.

Schoonmaken is ook heel goed voor de lichaamsbeweging. Wist je dat je met het schoonmaken van de badkamer bijna 400 calorieën verbrand? Ramen lappen, stofzuigen en dweilen zijn ook erg geschikte activiteiten. Of wat dacht je van tuinieren? Met werken in de tuin verbrand je al snel 300 calorieën en je bent lekker buiten.

Thuis sporten zonder apparaten

Thuis sporten rond het huis

Over buiten gesproken, buiten kun je natuurlijk ook verschillende sportactiviteiten doen. Met mooi weer is het extra fijn om buiten te sporten. Denk hierbij aan activiteiten zoals:

  • Fietsen
  • Mountainbiken
  • Wandelen
  • Skeeleren
  • Hardlopen
  • Touwtjespringen
  • Bootcamp (trommel ’n paar buren op en maak zelf je eigen bootcamp parcours met touwen, banden en pionnen of paaltjes)

Thuis sporten: zo creëer je de perfecte thuis gym

Ga je thuis sporten bedenk dan wat jouw doel is. Wil je graag wat kilo’s kwijt, wil je krachttraining doen of juist je conditie verbeteren? Vooral als je krachttraining thuis wilt gaan doen, kun je wellicht wat fitness artikelen gebruiken. Denk aan gewichten, kettlebells, dumbbells, elastieken e.d.

Heb je dit niet in huis en wil je liever niets aanschaffen? Gebruik dan waterflesjes, frisdrankverpakkingen of een paar boeken om extra gewicht aan je oefeningen toe te voegen. Wees creatief! Je kunt ook aan de slag gaan met de volgende oefeningen, hier heb je helemaal geen attributen voor nodig:

  • Push ups
  • De plank
  • Buikspieroefeningen als sit-ups of toe touches
  • Lunges of jumping lunges
  • Squats of jumping squats
  • Jumping jacks
  • Knieheffen
  • Burpees

Sporten zoals pilates, mindfullness of yoga thuis beoefenen

Ook pilates, mindfulness of yoga kunnen een mooie toevoeging zijn om te starten met thuis sporten. Al deze sporten zijn niet te intensief en goed voor zowel je lichaam als je geest. Online kun je heel veel filmpjes en voorbeelden vinden van yoga of pilates oefeningen waarmee je je hele lichaam traint én bovendien tot jezelf komt. Of bekijk mindfullnes filmpjes en begin bij de basis.

Neem de tijd om het eigen te maken, want dat duurt vaak wel even. Of probeer het in combinatie met ontspanningsoefeningen en ademhalingsoefeningen. Op die manier kom je echt tot rust. Begin met 5 tot 10 minuten en bouw dit op. Vind je het fijn om je kamer helemaal zen te maken? Vergeet dan niet om etherische olie te gebruiken. Succes gegarandeerd.

Thuis sporten: de juiste mindset

Vind je het moeilijk om motivatie te vinden voor het sporten? Hieronder vind je een aantal tips die je op weg helpen.

Begin op een zonnige dag

Zeker wanneer je gaat hardlopen of wielrennen maak je de uitdaging wel extra groot wanneer je start op een regenachtige zondagmiddag. Maak het je zelf makkelijk en start op een droge dag. Schijnt het zonnetje? Dat is een extra plus. Sportkleding aan en gaan.

Begin rustig

Realiseer je dat elke beweging er één is. Wanneer je net start met hardlopen dan ren je niet direct de marathon. Begin rustig en wissel rennen en lopen af. Bedenk je dat je goed bezig bent en dat 2 kilometer een mooi begin is!

Begin je met thuis sporten? Dan merk je dat alle begin moeilijk is. Misschien kun je niet direct alle oefeningen vol houden, maar dat is niet erg. Naar verloop van tijd wordt het beter. Houd moed en houd vol.

Doe het samen!

Samen sporten vinden veel mensen leuker dan alleen. Zoek een maatje zodat je het niet alleen hoeft te doen. Als je thuis fitness oefeningen gaat doen, kun je elkaar ook motiveren door je workouts met elkaar te delen. Daag elkaar uit. Verzin om de beurt een oefening. Samen sta je sterker dan alleen.

Ochtendgymnastiek

Begin direct in de ochtend met een aantal oefeningen. Elke ochtend een paar oefeningen, bijvoorbeeld 20 minuutjes is al voldoende. Laat je inspireren door een fitness app of video’s die je online kunt vinden. Alle beetjes helpen. Ben je niet zo’n ochtend mens? Ook dat kun je trainen. Een aantal keer bewegen in de ochtend zorgt al dat hier verandering in kan komen. Aan de slag dus.

Stel jezelf haalbare doelen

Ga niet meteen voor een recordaantal push ups of squats. Begin rustig en kijk hoe je lichaam erop reageert.

Thuis sporten: ben jij er klaar voor? Wij hopen dat ons artikel jou ertoe heeft aangezet om thuis meer te bewegen.

Registreer je op Westwing en mis geen enkele deal voor een gezonde levensstijl.