Topmerken tot -70%! Registreer nu!

Tennisbaan net groen rood ondergrond

Bewegen is gezond. Een bepaalde hoeveelheid lichaamsbeweging zorgt ervoor dat je lichaam en geest gezond maakt en houdt. Ben jij een fanatieke sporter die het liefst elke dag de sportschool in gaat of de hardloopschoenen aantrekt om een rondje te gaan rennen? Lucky you! Jij hebt geen hulp nodig om aan voldoende lichaamsbeweging te komen. Veel mensen vinden het wel moeilijk om genoeg te bewegen. Elke week weer de motivatie vinden om op de fiets te stappen naar de sportschool is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Maar wist je dat je helemaal niet persé de deur uit hoeft om te sporten? Ga eens thuis sporten!

Je kunt thuis heel veel fitness oefeningen doen zowel met als zonder attributen. Of je nu wilt afvallen, sterker wilt worden, je conditie op peil wilt houden of gewoon gezond wilt blijven; door fitness oefeningen of krachttraining thuis te doen kan ook jij jezelf motiveren om door te blijven gaan. Lees verder en kom erachter hoe jij thuis fitness oefeningen kunt doen en welke fitness artikelen je daarvoor nodig hebt. Na dit artikel heb je geen excuus meer om op de bank te blijven zitten!

Thuis sporten in een kleine ruimte

Thuis sporten is niet alleen heel eenvoudig, het is ook beter voor je portemonnee dan een abonnement op de sportschool én doordat je lekker thuis in je eigen omgeving bent, is het ook heel comfortabel en hoef je niet op te kijken tegen al die sportieve fanatiekelingen. Met enkele tools en de juiste oefeningen kun jij thuis sporten in de vertrouwde omgeving van je eigen huis.

Hoeveel bewegen is genoeg?

Hoeveel bewegen is eigenlijk genoeg? Voor volwassenen geldt dat meer bewegen eigenlijk altijd beter is. Aangeraden wordt 150 minuten per week (verspreid over de dagen) matig intensieve inspanning (dit houdt in; activiteiten waarbij de hartslag omhoog gaat maar je wel kunt blijven praten) tot zwaar intensieve (de hartslag gaat echt omhoog, denk aan hardlopen, wielrennen) inspanning en daarnaast twee keer per week spier- en botversterkende oefeningen. Bovendien is het wanneer je een zittend beroep hebt, heel verstandig om niet te lang achter elkaar stil te zitten maar tussendoor even te bewegen.

Misschien heb je niet veel tijd om naar de sportschool te gaan, vind je het te duur of heb je er simpelweg totaal geen zin in. Wat jouw reden ook is, wij hebben tips voor je om het makkelijker, goedkoper en leuker te maken!

Huis-tuin-en-keuken fitness oefeningen

Je kunt natuurlijk een schema opzoeken van fitness oefeningen die je thuis kunt doen. Maar er zijn ook veel gewone alledaagse activiteiten die je ook al helpen om aan je dagelijkse dosis beweging te komen. Traplopen bijvoorbeeld is een ideale oefening voor de benen en billen. Indien je ook nog eens een boodschappentas, wasmand of kind naar boven sjouwt ben je helemaal goed bezig.

Schoonmaken is ook heel goed voor de lichaamsbeweging. Wist je dat je met het schoonmaken van de badkamer bijna 400 calorieën verbrand? Ramen lappen is ook een mooie activiteit waarmee je niet alleen je ramen weer blinkend schoon maakt. Ook tuinieren is een zeer goede bezigheid als het op lichamelijke beweging aan komt. Met een uurtje klussen in de tuin verbrand je al gauw 300 calorieën én bovendien ben je lekker buiten!

Thuis sporten zonder apparaten

Thuis sporten rond het huis

Naast binnen kun je natuurlijk ook buiten allerlei sportieve activiteiten ondernemen. Zeker als het mooi weer is en je stippelt een paar mooie routes uit is buiten sporten ideaal. Ontdek de opties hieronder.

  • Fietsen
  • Wandelen
  • Skeeleren
  • Hardlopen
  • Touwtje springen

Zo creëer je de perfecte thuis gym

Ga je thuis sporten bedenk dan wat jouw doel is. Wil je graag wat kilo’s kwijt, wil je krachttraining doen of juist je conditie verbeteren? Vooral als je krachttraining thuis wilt gaan doen kun je wellicht wat fitness artikelen gebruiken. Denk aan gewichten, kettlebells, dumbbells, elastieken e.d. Voor jouw thuis fitness zijn deze tools handig, maar zeker geen must er zijn namelijk ook heel veel oefeningen waarbij je geen fitness artikelen nodig hebt. Bekijk het volgende lijstje:

  • Push ups
  • De plank
  • Buikspieroefeningen als sit-ups of toe touches
  • Lunges of jumping lunges
  • Squats of jumping squats
  • Jumping jacks

Ook yoga kan een mooie manier zijn om te starten met thuis sporten. Yoga is niet te intensief en wel heel goed voor zowel je lichaam als je geest. Online kun je heel veel filmpjes en voorbeelden vinden van yoga oefeningen waarmee je zeer zeker je hele lichaam traint én bovendien tot jezelf komt. Probeer het uit!

Tips voor de juiste motivatie

Vind je het moeilijk om motivatie te vinden voor het sporten? Hieronder vind je een aantal tips die jou hopelijk op weg helpen.

  1. Begin op een zonnige dag

    Zeker wanneer je gaat hardlopen of wielrennen maak je de uitdaging wel extra groot wanneer je start op een regenachtige zondagmiddag. Maak het je zelf iets makkelijker en start wanneer het droog is en misschien zelfs de zon schijnt! Sportschoenen aan en gaan.

  2. Begin rustig

    Realiseer je dat elke beweging er één is. Begin je met hardlopen dan zal je niet direct de marathon lopen. Begin rustig en wissel rennen en lopen af. Bedenk je dat je goed bezig bent en dat 2 kilometer een mooi begin is! Begin je met thuis sporten dan zal je ook merken dat je aan het begin misschien niet alle oefeningen vol kan houden. Niet getreurd, het wordt beter. Volhouden dus!

  3. Doe het samen!

    Samen sporten vinden veel mensen leuker dan alleen. Zoek een maatje zodat je het niet alleen hoeft te doen. Als je thuis fitness oefeningen gaat doen, kun je elkaar ook motiveren door je workouts met elkaar te delen. Werkt ook perfect!

  4. Ochtendgymnastiek

    Nog een goeie manier om te starten is met ochtendgymnastiek. Elke ochtend een paar oefeningen, bijvoorbeeld 20 minuutjes is al voldoende. Laat je gerust inspireren door een fitness app of video’s die je online kunt vinden. En vergeet niet; alle beetje helpen!

  5. Stel jezelf haalbare doelen

    Ga niet meteen voor een record aantal push ups of squats. Begin rustig en kijk hoe je lichaam erop reageert.

Ben jij er klaar voor om thuis te gaan sporten? We hopen dat we je hebben kunnen inspireren! Registreer op Westwing en mis geen enkele exclusieve deal om je huis fitness proof te maken.