Ontdek onze interieur sale -70%!

Veel mensen hebben het erover of doen het: een detox. Maar wat is een detox nu eigenlijk precies? Waar is het goed voor en wat bereik je ermee? In principe is een detox eigenlijk het ontgiften van het lichaam en dat kan op heel veel verschillende manier gedaan worden. Het lichaam wordt ontdaan van schadelijke stoffen. Ontdek hier alles over detoxen.

Detox is meer dan gezond eten

Over detoxen bestaan veel meningen én misverstanden. Zo is detoxen bijvoorbeeld veel meer dan gewoon gezond eten. Een detox maakt het lichaam vrij van gifstoffen. Vaak doen mensen een sapkuur, waarbij ze bijvoorbeeld een week lang alleen maar groene sapjes (van groenten) naar binnen werken. Ze eten verder dus niets, maar er zijn meer opties.

Wat gebeurt er bij een detox?

Wat gebeurt er nu precies wanneer je gaat detoxen?  Het idee is dat je lichaam te weinig voedingstoffen binnenkrijgt, terwijl je die wél heel hard nodig hebt. Het gevolg daarvan is een daling in de bloedsuikerspiegel. Je lichaam reageert daar weer op door glycogeen los te laten. Deze vorm van suiker wordt vooral in de lever en spieren opgeslagen én bevat veel water. Door dit oplossen van vocht zal je heel wat kilo’s kwijtraken (maar dus geen vet).

Relax, ontspan en verminder stress

Mocht je een detox vinden, dat kan. Gelukkig zijn er andere manieren om goed voor jezelf te zorgen. Lees de tips voor het maken van een relax bad of voor het beter slapen. Anders zijn de stressbestendigheidstips ook een aanrader. Laat je inspireren!

Welke soorten detox zijn er?

Er zijn verschillende manieren om een detox te doen. Ontdek de opties hieronder. Er zijn ook tussen varianten, waarbij je het niet enkel bij de detox ingrediënten houdt. Hierbij kun je dus onderscheid maken tussen de snelle, intensieve reiniging en de geleidelijke reiniging waar je de methode meer gebruikt als aanvulling op een gezond voedingspatroon.

Er zijn verschillende manieren om een detox te doen. Ontdek de opties hieronder. Er zijn ook tussen varianten, waarbij je het niet enkel bij de detox ingrediënten houdt. Hierbij kun je dus onderscheid maken tussen de snelle, intensieve detox en de geleidelijke reiniging waar je de methode meer gebruikt als aanvulling op een gezond voedingspatroon.

  1. De sapkuur/Sapvasten

    Deze manier van detoxen is vrij extreem. Hierbij eet je een week niks en drink je enkel groentesappen, fruitsappen, water en kruidenthee. Je darmen worden op deze manier schoongespoeld.

  2. Detoxkuren & detossupplementen

    Je neemt pillen of supplementen in die beloven het lichaam te ondersteunen en te reinigen. Vaak bevatten ze planten- en kruidenextracten. Deze methode werkt niet heel intensief.

  3. Detox thee

    Deze variant van detoxen draait om thee die je trekt uit speciale kruidenmixen. Deze detox thee drink je meestal als aanvulling op je normale eetpatroon.

  4. Raw food kuur

    Deze detox methode bestaat uit het eten en drinken van enkel rauwe voeding (groente en fruit). Je eet dus groente, salades, rauwkost en kunt sappen en smoothies maken van groente en fruit.

Dit moet je weten over een detox

Hoe gaat zo’n detox nu écht in zijn werk? Welke stappen moet je nemen en wat moet je nu juist niet doen? Het idee is dat je door gezonde groenten en fruit je lichaam als het ware reinigt. Belangrijk om te weten, is dat de ideeën en principes achter de detox niet voldoende wetenschappelijk zijn onderbouwd. Het lichaam heeft namelijk zelf ook een afvalverwerkingssysteem dat vreemde en eventueel giftige stoffen opruimt en uitscheidt.

Een reden waarom veel mensen gaan detoxen is vanwege het idee dat gedurende de maanden zich allerlei gifstoffen ophopen in je lichaam. Dat komt door wat je eet, inademt én door de verzorgingsproducten die je gebruikt. In principe reinigt je lichaam al deze metalen, gifstoffen en pesticiden zelf.

Indien dit niet lukt, worden ze opgeslagen in je weefsel, cellen en darmen. Dat kan vervolgens veel invloed hebben op je spijsvertering én bovendien een broedplaats vormen voor schimmels, parasieten en bacteriën, waardoor je dikker wordt en je vermoeid kan voelen. Ontgiften kan daarbij helpen.

Misverstanden over een detox

  • Door een detox los je geen gifstoffen op. Dat doet het lichaam zelf.
  • Met een detox verbetert je gezondheid niet.
  • Tijdje ongezond eten los je op met een detox. No way!
  • Met een detox verander je je hele leefpatroon. Helaas is dat niet het geval, alleen als je na de detox een aantal duurzame veranderingen doorvoert houdt de behaalde winst stand.

Dagelijkse tips voor een dosis detox

Je hoeft niet persé en hele rigoureuze detox te doen waarbij je je hele normale eetpatroon achterwege laat. Je kunt ook proberen langere tijd bewuster te eten en bepaalde ingrediënten links te laten liggen. Als je bewust wilt eten en dagelijks je lichaam wilt helpen zich te ontdoen van schadelijke stoffen, dan kunnen de volgende tips je helpen.

Slimme detox tips

  1. Drink af en toe een groente sap of smoothie, gebruik een slowjuicer
  2. Drink veel groene thee of kruidenthee
  3. Drink veel water
  4. Gebruik veel verse kruiden door je eten
  5. Gebruik ruimschoots specerijen (door het eten, maar je kunt ze ook aan smoothies toevoegen)
  6. Zorg dagelijks voor gezonde maaltijden met veel groente
  7. Drink minder koffie
  8. Eet veel rauwe groenten
  9. Laat alle suikerrijke, zoute ingrediënten (ook alles uit potjes, pakjes en flesjes) weg uit je voedingspatroon. Laat bovendien bewerkte voedingsmiddelen staan en kies voor biologisch.
  10. Drink geen alcohol

Daarnaast zijn er nog andere manier om puurder te leven. Stap bijvoorbeeld over op natuurlijke verzorgingsproducten, douche- & badschuim. Ook kun je kiezen voor natuurlijke cosmeticaproducten. Wat betreft kaarsen moet je in acht nemen dat ze de luchtkwaliteit in huis verminderen.

Ook wat betreft schoonmaakproducten kun je voor natuurlijke varianten kiezen waardoor er minder chemicaliën in huis achterblijven. Om dezelfde reden kun je voor verf op waterbasis kiezen. Goed ventileren en zorgen voor veel frisse lucht in huis is veel beter voor je lichaam. Je kunt ook planten in huis zetten voor extra gezonde lucht.

8 Stappen naar een (minder intensieve) detox kuur

  1. Beweeg 2-3 keer per week intensief (fitness, bootcamp)
  2. Beweeg 2 keer per dag matig intensief voor 20-30 minuten
  3. Eet alleen op vaste tijdstippen. Zo kun je ervoor kiezen om 8 uur lang te eten en dan 16 uur te vasten. Dan krijgt je lichaam de kans zich met de afvalstoffen bezig te houden en niet met spijsvertering.
  4. Laat bewerkt voedsel, suiker, alcohol en plantaardig olie staan.
  5. Eet natuurlijk en biologisch
  6. Slaap zoveel mogelijk
  7. Voorkom stress zoveel mogelijk
  8. Neem een sauna

Ben jij toe aan een detox kuur? Heb je zin om je lichaam te onderwerpen aan een uitgebreide reiniging? Weeg goed de voordelen en nadelen af en ga na of je hier echt klaar voor bent. Een intensieve reiniging is best een aanslag op je dagelijkse gewoonten.

Daarom kun je er ook voor kiezen om een minder intensieve detox te doen en simpelweg enkele aanpassingen te doen aan je normale eetpatroon. Registreer je op Westwing en mis geen enkele exclusieve deal om je voor te bereiden op een detox.