Poster op een buitenmuur met de tekst: 'take sharing offline'

Wanneer was de laatste keer dat jij een paar uur niet op je telefoon, tv of tablet keek? Grote kans dat je dat niet kunt herinneren. Wereldwijd zijn steeds meer mensen bezig met bewust offline gaan. Plan eens wat vaker tijd voor jezelf in en grijp dan niet direct naar je mobiele telefoon. Doe je mee aan een digitale detox?

Digitale detox

Het woord detox zegt het eigenlijk al, tijdens een digitale detox brengen we even geen tijd door met digitale apparaten. Tegenwoordig zijn we bijna voortdurend verbonden met de digitale wereld. Laptop, computer, telefoons, tablet, het kan niet op. Middels een digitale detox ervaar je minder ruis zoals afleiding en onrust. Bovendien ga je op een andere manier naar je social media- of mediagebruik kijken.

Veel mensen ervaren onrust wanneer ze te veel online zijn. Door een digitale detox vind je de balans terug en word je je bewust van jou beschikbare en kostbare tijd. Daarnaast biedt een digitale detox veel voordelen! Dus, waar wacht je nog op?

Digitale detox: start nu

Misschien twijfel je nog over je digitale detox omdat je het best spannend vindt om een week of maand even offline te zijn. Hieronder worden de voordelen beschreven, wellicht worden je twijfels hierdoor weggenomen. Je kunt natuurlijk ook starten met enkele dagen offline zijn.

Even offline: de voordelen

  • Je hebt in een keer zeeën van tijd. De tijd die je aan je mobiel, tablet of computer besteedde komt te vervallen dus je hebt opeens tijd over.
  • Je hebt meer tijd om te genieten van de kleine dingen om je heen. Denk hierbij aan je omgeving, maar ook het lezen van een boek of tijdschrift of het voeren van een goed gesprek. Minder tijd online zorgt voor meer tijd offline.
  • Je krijgt weer ruimte voor nieuwe ideeën. Hierdoor krijgt je creativiteit een boost. Je ervaart minder prikkels en krijgt meer rust. Je kunt makkelijker tot rust komen en genieten.
  • Je gaat beter slapen.

Ben je al overtuigd? Wie weet is een digitale detox vakantie iets voor jou! Of je nu een paar dagen of een week gaat, het is goed om met regelmaat enkele dagen even offline te zijn. Laat je inspireren door dit artikel met de leukste plekken in Nederland. Liever in combinatie met een wellness resort? Bekijk dan hier de beste spa hotel van Nederland.

Digitale detox: een bewuster leven

Naast het houden van een digitale detox waarbij je even offline bent, is het goed om te weten waar jij je tijd aan besteed. Ben je je bewust van de tijd die je online spendeert? Ben jij altijd bereikbaar of zet je je telefoon ook regelmatig uit? Als het gaat om werk, ben jij dan ’s avonds ook nog bereikbaar?

Natuurlijk zijn de antwoorden op deze vragen afhankelijk van je functie en persoonlijkheid. Toch is het goed en belangrijk om hier bewust bij stil te staan. Zet eens wat vaker je out of office aan om los te komen van je werk.

Even offline: wat je moet weten voordat je gaat starten

Voordat je start met een digitale detox is het goed om inzicht te krijgen in de kanalen die je gebruikt. Welk social media kanaal of welke apps gebruik jij het meest? Verwijder met regelmaat de apps die je niet meer gebruikt en stel een tijdlimiet in voor de apps die je vaak gebruikt. Hiermee voorkom je dat je oneindig veel tijd op je telefoon doorbrengt. Ook handig voor kinderen trouwens!

Even offline: het volhouden op lange termijn

Vind je het lastig om een goede balans te vinden tussen online en offline zijn? Wij delen hieronder een aantal tips die je helpen bij het digitaal minimalisme. Op die manier houd je zelf de controle over je digitale mediagebruik.

Tip 1: tijd

Bepaal hoeveel tijd je dagelijks of wekelijks online wil besteden. Stel eventueel tijdlimieten in zodat je er niet overheen gaat.

Tip 2: routine

Sta stil bij de apparaten of social media die jij het meest gebruikt. Ben je vervolgens bewust van de momenten dat jij hierop actief bent. Probeer hier een routine in te vinden. Check bijvoorbeeld je mail of een bepaald kanaal alleen in de ochtend en namiddag. Sluit na een bepaalde tijd alles af.

Probeer minimaal twee uur voordat je gaat slapen niet meer online te zijn. Het is vaak een gewoonte om nog even op je mobiel te kijken voor het slapen gaan, maar doe het niet.

Tip: verwijder je mobiel uit je slaapkamer. Op die manier ligt je telefoon ook niet meer binnen handbereik. Nu je toch bezig bent: verwijder meteen alle schermen uit de slaapkamer.

Tip 3: horloge

Koop een horloge zodat je niet meer op je telefoon hoeft te kijken voor de tijd.

Tip 4: bewust worden van je gedrag

Elke keer als je naar je telefoon grijpt stel jezelf de vraag: wat levert dit me nu op? Wees je bewust van je gedrag zodat het geen gewoonte blijft. Vliegt er bij jou nu ook zo een uur voorbij terwijl jij op social media zit? Overweeg om gebruik te maken van de pomodoro techniek . Perfect om even te focussen en daarna iets anders te gaan doen.

Andere tips

  • Begin je ochtend niet direct met je telefoon checken.
  • Zet notificaties en blauwe vinkjes uit.
  • Zet je mobiel op zwart/wit modus om je telefoongebruik te verminderen.
  • Leg je mobiel op een vaste plek in huis.

Even offline: ga thuis aan de slag

Breng wat meer me-time door terwijl je een digitale detox hebt. Laat je inspireren door de volgende artikelen:

Geniet met bovenstaande tips over digitale detox wat vaker van je offline momenten! Meer tips over wellbeing? Bekijk dan het categorie artikel en laat je inspireren.

Registreer je bij Westwing en mis geen enkele deal voor een gezellig interieur.