Retourtermijn verlengd tot 31.01.2022

Sportmat in blauw

Een eigen homegym. De ene persoon droomt ervan en wil er helemaal voor gaan en voor de andere is het een nachtmerrie. Toch helpt een eigen fitnessruimte of sportkamer je om 30 minuten per dag te bewegen. Bovendien kost een sportschool vaak veel geld en tijd. Je moet er naartoe gaan en je bent afhankelijk van de openingstijden die er gelden. Een eigen homegym hoeft niet duur te zijn en het grote voordeel: je hebt het altijd tot je beschikking.

Sportkamer in huis: wel of niet doen?

Misschien twijfel je over het inrichten van je eigen homegym. Het ene moment ben je helemaal enthousiast over het creëren van een eigen sportkamer en het andere moment zie je het niet zitten. Wij kunnen je hierbij helpen. Overal ter wereld vind je immers sportscholen. De meeste keuze heb je in de stad. Woon jij in een landelijke omgeving of aan de rand van de stad? Grote kans dat jouw sportclub zich wat verder weg bevindt. Geen zin om in de vroege ochtend of juist ‘s avonds laat hier helemaal naar toe te gaan? Dan is een eigen homegym erg geschikt voor jou.

Hoewel een sportschool ook voordelen heeft, zijn er ook een aantal nadelen. De voordelen zijn het enorme aanbod aan cardio- en krachtapparatuur en het sociale aspect: je ziet en spreekt andere mensen. De nadelen: Denk aan de openingstijden in het weekend en de drukke ‘piek’ momenten waarbij je beperkt bent in het uitvoeren van je oefeningen.

Een eigen sportkamer biedt enorm veel flexibiliteit. Bovendien kan het ook goed samen gaan. Je kunt ook enkele groepslessen in een sportschol volgen en de rest van je tijd thuis sporten. Of je sport thuis en gaat naar de sportschool om oefeningen of lessen te volgen die thuis onmogelijk zijn. Denk hierbij aan hot yoga. Natuurlijk is niets onmogelijk om thuis te creëren, maar vaak kan de ambiance van een yoga- of meditatieschool net die meerwaarde bieden ten aanzien van je homegym.

Is een homegym iets voor jou?

  • Zet alle kosten op een rij. Hoeveel betaal je nu voor je sportabonnement? Welke apparaten zou je graag willen aanschaffen voor je homegym? Bereken of je voordeliger uit bent wanneer je een eigen sportkamer zou inrichten.
  • Start klein! Heb je moeite met jezelf te motiveren om naar de sportschool te gaan? Denk dan niet dat het makkelijk is wanneer je een eigen homegym hebt. Het is in elk geval geen garantie wanneer je dure apparaten hebt gekocht, je ook daadwerkelijk zelf aan de slag gaat. Start daarom klein en koop een aantal goedkope attributen zoals dumbells, een grote bal, springtouw of kleine gewichten. Als je dit consequent gaat gebruiken dan kun je overwegen om je homegym verder uit te breiden.
  • Om te kijken of het wat voor je is, kun je ook vrienden uitnodigen. Samen sporten is niet alleen gezellig, je hebt ook een stok achter de deur. Maak er samen een feestje van en beloon jezelf en je vrienden met een gezonde post workout snack. 

Tot slot voelt niet iedereen zich op z’n gemak in de sportschool. Soms kun je je onnodig onzeker voelen. Of wat dacht je van de hygiëne? Er zijn veel mensen en er wordt volop gezweet. Wanneer je een eigen homegym hebt, heb je hier geen last van!

14 manieren om thuis een homegym in te richten

Ben je nog niet helemaal overtuigd, maar wil je wel graag weten hoe je het beste te werk kunt gaan? Lees dan snel verder. Hieronder delen we 14 manieren om thuis een homegym in te richten. Ook laten we je zien hoe jij het beste je sportkamer kunt gaan inrichten en waar je mee moet beginnen.

1. De sportruimte kiezen

Bepaal welke kamer of ruimte je gaat gebruiken. Veelgebruikte ruimtes zijn de garage, zolder, tuinhuis, kelder of een extra slaapkamer. Wanneer je de zolder gaat gebruiken, let er dan op dat er wel genoeg ruimte is en dat je voldoende kunt ventileren.

We raden aan om je sportkamer gescheiden te houden van je woonkamer. Een tuinhuis kan geschikt zijn, maar let op dat het niet te vochtig is in deze ruimte. Indien dit wel het geval is kunnen je materialen en spullen sneller gaan roesten.

2. Ruimte maken

Wat staat er nu in deze kamer en wat ga je hiermee doen? Wat wil je minimaal in je sportkamer neerzetten? Bekijk de spullen die nu in deze kamer staan grondig en sorteer deze. Kijk welke spullen weg mogen en welke spullen je wel vaak gebruikt. Zo houd je het overzichtelijk.

3. Budget

Wat is je budget? Wat wil je gaan uitgeven aan je eigen homegym? Koop tweedehands spullen, deze zijn goedkoper en daarom ideaal om mee te starten. Maak een kleine begroting zodat je weet wat de te verwachte kosten zijn.

4. Homegym inrichten

Tijd voor een logische inrichting. Vervolgens ga je kijken hoeveel ruimte je tot je beschikking hebt voor je homegym. Afhankelijk hiervan kun je ook bepalen wat je wil gaan aanschaffen.

5. Basisitems

Nu je weet wat je budget en beschikbare ruimte is kun je basisitems gaan aanschaffen. Denk hierbij aan een halterset en halterschijven. Het is slim om hierin te investeren omdat je hiermee veel verschillende oefeningen en variaties kunt uitvoeren.

Halterschijven zijn er in veel verschillende materialen en uitvoeringen. Wij adviseren om voor gietijzeren of rubberen varianten te gaan. Kies ronde halterschijven in plaats van hoekige, want deze kun je flexibeler inzetten. Andere basisitems zijn dumbells en gewichten.

6. De sfeer in je homegym

Een ander belangrijk element voor je homegym is de sfeer! Motiveer jezelf. Het is immers jouw eigen ruimte en huis. Hang posters, quotes of motiverende teksten op om jezelf te motiveren. Je kunt jezelf ook uitdagen met een 30 dagen challenge. Werk je challenge uit zodat je elke dag of week een vinkje kunt zetten.

7. Muziek

Installeer een fijne muziekinstallatie of muziek boksen. Muziek heeft een positief effect op je motivatie, dus zorg dat dit in orde is.

8. Bankje

Zorg voor een los bankje. Dit bankje kun je gebruiken voor triceps oefeningen. Daarnaast is het handig om andere spullen op te leggen zoals je handdoeken. Let hierbij op de maximale belasting, dit varieert namelijk enorm per bankje.

9. Opgeruimd

Cluster je spullen. Heb je eenmaal wat spullen aangeschaft? Zorg dan dat alles een eigen plek heeft zodat het netjes blijft. Cluster je halterschijven of dumbells en zet je apparaten tegen de muur. Ideaal wanneer er sprake is van ruimtegebrek en zo houd jij je kleine kamer overzichtelijk.

10. Accessoires

Vergeet je overige accessoires niet. Zet een klein kastje neer met hierop je bidon, handdoek, klok of timer.

11. Ritme

Creëer een fijn ritme! Kijk naar je persoonlijkheid, weekschema en maak een eigen trainingsschema. Train bij voorkeur op vaste dagen zodat je er sneller een gewoonte van kunt maken. Vergeet ook niet om elke week je hele lichaam te trainen. Neem dit mee in je schema en maak een schema met geschikte oefeningen.

12. De ondergrond

Let op de vloer van de sportkamer. Gebruik bij voorkeur een rubberen vloermat of kunststof vloer. Deze zorgen voor demping van de ruimte.

13. Spiegels in je homegym

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand. Een spiegel van vloer tot plafond is vaak erg kostbaar, maar je kunt hier prima kastspiegels voor gebruiken. Spiegels zijn van belang om te controleren of je de oefening goed uitvoert. Ook kun je hiermee blessures, rugpijn of rugklachten voorkomen. Bovendien laten ze een kleine ruimte groter ogen.

14. Extra attributen voor je homegym

Heb je de smaak te pakken? Kies dan voor het uitbreiden van je sportkamer met een bokszak, powerband of crosstrainer. Leg daarnaast altijd de focus op je houding. Wanneer je alleen traint is er niemand die je kan corrigeren. Twijfel je over de juiste houding? Overweeg dan om één sessie met een personal trainer te boeken. Hij of zij kan je laten zien hoe je de oefeningen het beste kunt uitvoeren. Je wil natuurlijk geen blessure oplopen.

Helemaal in de ban van een eigen homegym? Lees voor nog meer tips dit artikel over de beste tips voor thuis sporten.

Registreer je op Westwing en mis geen enkele deal!