Ben jij al bekend met journaling? Journaling is de manier om wat meer rust in je hoofd te creëren. Tegenwoordig zijn we druk met vanalles en nog wat. We rennen en hollen van de ene afspraak naar de andere afspraak. Door je afspraken, gedachten, ideeën, maar ook je dromen, to do’s en wensen op te schrijven ervaar je meer rust. Bovendien onthoud je ze ook langer want je schrijft het op. In dit artikel vertellen we je alles over journaling, waarom je er mee moet starten en wat de voordelen zijn. Waar wacht je nog op, start vandaag nog!

Wat is journaling?

Journaling is eigenlijk niets meer dan het bijhouden van een logboek. Het is een manier om taken, afspraken, maar ook gedachten, to do lijsten of deadlines op te schrijven. Bullet journaling is dus een manier waarbij je zowel to-do lijstjes, als agenda afspraken en notities op schrijft. Dit doe je met pen en papier. Oftewel je kunt hier zowel je gedachten in kwijt als je plannen voor de toekomst. Het is een manier waarbij je op elk moment van de dag je gedachten, ideeën of andere informatie op kunt schrijven.

Er wordt ook wel gezegd dat bullet journal de Marie Kondo is voor je geest. Het voordeel van bullet journaling is dat je er net zo lang mee bezig kunt zijn als je wilt. Het hoeft dan ook absoluut niet lang te duren.

De bedenker van journaling

Ryder Carroll is de bedenker van de bullet journal methode. Hij zocht jarenlang naar een goede focusmethode, omdat hij moeite had met focus te houden. Er was bij hem ADD gediagnostiseerd en zo zocht hij jarenlang naar een werkende productiviteitsmethode. Telkens probeerde hij iets anders, maar bleek het niet succesvol te werken. Tot frustratie toe.

Uiteindelijk ontwikkelde hij z’n eigen systeem en dat werd de Bullet Journal methode. Na verloop van tijd merkte hij dat hij andere hiermee enthousiasmeerde en inspireerde. Zo werd bullet journal geboren. Hij noemt het zelf ‘leven met intentie’ omdat afleidingen geëlimineerd worden en de energie wordt gericht op zaken die voor jou van belang zijn. Dit geldt zowel voor je privéleven als zakelijk leven. 

Hoe werkt journaling?

Bij bullet journaling maak je onderscheid tussen het verleden, het heden en de toekomst.

  • Het verleden ga je vastleggen door het opschrijven van je gedachten.
  • Het heden wordt georganiseerd door middel van de juiste tools zoals systematische en doelgerichte takenlijsten.
  • De toekomst wordt gepland door losse aantekeningen, gedachten, plannen, interesses te noteren en er concrete doelen van te maken.

Deze doelen worden vervolgens verdeelt in subdoelen waaraan een actieplan of stappenplan wordt gekoppeld. Op die manier blijven dromen niet alleen dromen, maar worden het ook concrete plannen.

Starten met een bullet journal

Het fijne van bullet journaling is dat je er altijd mee aan de slag kunt gaan. Of je nu jarenlange ervaring hebt, wel of geen gestructureerde persoonlijkheid hebt of een multitasker bent of niet, dat maakt niet uit. Je kunt elke dag starten. Met bullet journaling neem je het heft in eigen handen en ga je met de juiste structuur aan de slag.

De kracht van journaling zit ‘m in de gewoonte. Door dagelijks en op de juiste manier systematisch alles op te schrijven worden doelen behapbaar.

Ga je starten? Begin dan stap voor stap. Het duurt even voordat het een gewoonte wordt. Kies een moment op de dag waarop je 5 tot 10 minuten aan journaling besteed. Na verloop van tijd kun je dit uitbreiden.

Journaling: waarom je hier vandaag nog mee wilt beginnen!

We hebben al gezegd dat journaling vele voordelen heeft, maar wat zijn de voordelen precies?

  • Je krijgt inzicht in je doelen en bijbehorende plannen en hierdoor creëer je meer bewustwording over je voortgang. Dit komt omdat je alles bijhoudt en rapporteert. Je kunt het zien als verantwoording afleggen aan jezelf. Hierdoor vergroot je ook het behalen van je doelen.
  • Je kunt journaling gebruiken als dankbaarheidstherapie. Dagelijks schrijf je op waarvoor je dankbaar bent.
  • Je vermindert stress omdat je helderheid creëert door je gedachten, gevoelens en wensen op te schrijven.
  • Het is een verrijking van je mentale en lichamelijke gezondheid.
  • Stimuleren van creativiteit.
  • Het zorgt voor een positieve mindset wat resulteert in meer zelfvertrouwen. Dit komt omdat je onder andere terugblikt op wat goed is gegaan.
  • Net zoals yoga en meditatie leer je met journaling om meer in het hier en nu te zijn. Nu is alles wat we hebben. Het verleden ligt achter ons en de toekomst is onvoorspelbaar. Met piekeren over de toekomst bereik je niets omdat dit allemaal gedachten zijn die zich niet echt afspelen. Journaling is dus een perfecte mindfullness tool om je aandacht te vestigen op het hier en nu. 

Waar zet je een bullet journal voor in?

Eigenlijk kun je een bullet journal voor alles gebruiken, welk doel of welke droom je ook hebt. Met bullet journaling wordt alles (dus alle gedachten, to do’s, wensen, dromen, interesses etc.) op een logische manier geordend. Omdat alles wordt opgeschreven, maak je ruimte vrij in je hoofd. We kunnen niet alles onthouden en daarnaast leiden gedachtes ons af van hetgeen waar we echt mee bezig moeten zijn.

Enkele voorbeelden waar je bullet journaling voor kunt gebruiken zijn:

  • Het minimaliseren van je leven.
  • Het invullen of inplannen van een contentplanner.
  • Wanneer je wilt afvallen of voor je sportdoelstellingen (tip: lees hier alles over de beste tips voor thuis sporten).
  • Het creëren van een positieve mindset.
  • Bijhouden van een tracker.
  • Het opruimen van je huis (poets- en schoonmaakwerkzaamheden inplannen) en andere huishoudelijke taken.
  • Het bijhouden van maandelijkse reflectiemomenten.
  • Je leven organiseren.
  • Het noteren van happiness momenten.

Nog meer lezen over productiviteitsmethodieken en efficiënt werken of leven? Lees dan zeker onderstaande artikelen:

Bekijk ook het categorie artikel voor nog meer inspiratie over wellbeing. Wist je dat we op Westwing regelmatig bullet journals verkopen? Registreer je en mis geen enkele deal!