vrouw zit in kleermakerszit op de grond te mediteren met kaarsen

Altijd al willen leren mediteren? Dit artikel is een kleine praktische gids om te leren mediteren. Mediteren is vooral een kwestie van doen en herhalen. Wist je dat het woord mediteren is afgeleid van het Latijnse woord ‘meditatio’? De betekenis hiervan is nadenken of overdenken. Mediteren zorgt voor innerlijke rust en geluk. Hoe moet je mediteren en waar moet je op letten? Lees snel verder.

Wat is mediteren?

Mediteren is al eeuwen oud, het is vooral bekend vanuit het hindoeïsme en boeddhisme waar het als doel had om spirituele en geestelijke verlichting te vinden. Tegenwoordig wordt meditatie gezien als een manier waarbij we onze geest tot rust laten komen. Je bekijkt als het ware op afstand je gedachten en gevoelens en leert je hier niet door laten leiden. Je leert om anders met je gedachten om te gaan en er waar nodig afstand van te nemen.

Vormen van mediteren

Andere vormen van meditatie zijn:

  • Mantra meditatie
  • Dynamische meditatie
  • Visualisatie
  • Energiemeditatie
  • Ademhalingsmeditatie

Mediteren versus yoga en mindfulness

Sommige mensen noemen meditatie ook wel mindfulness of aandachtsoefeningen, toch is het niet hetzelfde. Bij mediteren, mindfulness en aandachtsoefeningen gaat het – net zoals bij yoga – om bewust leven. Toch zit er verschil tussen. Bij mindfulness gaat het om je gedachten observeren zonder ze te veroordelen. Alle gevoelen en gedachten mogen er zijn. Door hier bewust bij stil te staan en de gedachten, ademhaling of gevoelens te observeren kom je in contact met je onderbewustzijn. Je bent niet je gedachten. Zo kun je op verschillende manieren mediteren waarvan mindfulness meditatie er een is.

Het verschil met yoga zit ‘m in het feit dat yoga over het algemeen meer dynamisch is terwijl meditatie vaak statisch is. Zo beoefen je meditatie voornamelijk zittend terwijl je bij yoga verschillende houdingen aanneemt die zowel staand, zittend als liggend zijn. Met yoga werk je aan een sterk en soepel lichaam omdat je fysieke bewegingen uitvoert wat bij meditatie niet het geval is. Toch zit er ook veel overlap in omdat je zowel met yoga als meditatie werkt aan je bewustzijn. Je kunt dus leren mediteren om te werken aan je bewustzijn.

Ook de voordelen komen sterk overeen. Denk hierbij aan:

• Het verminderen van stress
• Meer rust ervaren in je leven
• Vergroten van je mentale gezondheid
• Verbeteren van je concentratie. (Heb je moeite met concentreren? Probeer dan eens te werken met de pomodoro techniek)

Leren mediteren in 5 stappen

Je weet nu wat de verschillen zijn tussen yoga, mindfulness en meditatie. Wil jij mediteren leren? Dat kan zeker. Hieronder vertellen we hoe je dit het beste kunt aanpakken. Let op: in het begin kan het lastig zijn om te mediteren. Dit komt omdat je dan verschillende verwachtingen erover hebt. Misschien val je in slaap of denk je dat mediteren niets voor jou is. Net zoals met alles wat je voor de eerste keer doet heeft het tijd nodig om het onder de knie te krijgen. Zo ook leren mediteren. Neem er de tijd voor en probeer te mediteren zonder verwachtingen. 

Stap 1: kies een comfortabele houding

Veel mensen mediteren in de welbekende lotushouding. In deze houding heb je je linkervoet op je rechterbeen en je rechtervoet op je linkerbeen. Niet iedereen vindt dit een fijne houding. Wil je liever een andere houding aannemen? Ga dan liggend mediteren of zittend op een blok of dikker kussen zodat je wat hoger zit. Wanneer je een zittende houding kiest is het belangrijk dat je hoofd in lijn is met je rug en dat je je ruggengraat recht houdt.

Stap 2: zet een timer

Wanneer je gaat starten met leren mediteren is het handig om een timer te zetten. Start met tien minuten zodat je gefocust blijft tijdens je meditatieoefening.

Stap 3: concentreer je op je ademhaling

Richt je aandacht op je ademhaling door een ritme te vinden in je ademhaling. Leren mediteren gaat erom dat je gedachten signaleert en als wolkjes voorbij laat gaan door je continue te richten op je ademhaling. Adem 3 of 4 seconden in en adem 4 of 5 seconden uit. Vind een ritme wat werkt voor jou.

Stap 4: laat onaangename gedachten los

Merk je dat je gedachten afdwalen en dat je hierin meegaat? Misschien vraag je je af waar je mee bezig bent of denk je dat dit niets voor jou is. Het is normaal als je gedachten alle kanten uitgaan. De kunst van mediteren is je gedachten signaleren en deze te laten voor wat ze zijn. Leren mediteren vraagt continue om je aandacht terug te brengen naar je ademhaling.

Stap 5: blijven herhalen

Leren mediteren heeft tijd nodig. Zoals met alles in het leven: oefening baart kunst. Probeer een vast moment op de dag te kiezen wanneer jij even 5 minuten gaat mediteren. Het maakt niet uit hoelang je mediteert als je het maar doet. Pas dan kun je mediteren leren. Laat verwachtingen zo veel mogelijk los en ga aan de slag. Blijf oefenen. Na verloop van tijd merk je dat je makkelijker van een afstand naar je gedachten kunt kijken en zul je zien dat je meer rust in je hoofd ervaart.

Gaat het goed en ben je uiteindelijk klaar voor een volgende stap? Probeer dan langer en vaker te mediteren. Houd daarnaast altijd het volgende in gedachte: er is geen goed of fout. Twijfel je toch of je het goed doet? Na verloop van tijd ervaar je meer rust in je hoofd en heb je meer vertrouwen in jezelf. Je merkt dat het soepeler gaat.

Met bovenstaande tips kun jij aan de slag om te leren mediteren. Vind je het fijn om thuis te sporten en wil je hier meer over lezen? Laat je dan inspireren door de volgende artikelen:

Thuis training: 20 minuten per dag om in vorm te blijven
• De beste tips voor thuis sporten

Registreer je op Westwing en mis geen enkele deal voor een geslaagd interieur.