Topmerken tot -70%! Registreer nu!

Vrouw met een kop thee in de hand

Rennen, vliegen en weer doorgaan. Het moderne leven is een stressvol bestaan. En dit komt lang niet altijd tegen goede aan onze gezondheid. Zo nu en dan hebben lichaam en geest rust nodig om op te laden. Een vakantie is de ideale remedie tegen stress. Maar je hoeft niet altijd gelijk je koffers te pakken om te genieten van een welverdiend me-time-momentje. Ook thuis en op je werk kan je een moment van rust creëren door een ontspanningsoefening te doen. Hierdoor voel je je niet alleen geestelijk, maar ook lichamelijk een stuk beter. Wij hebben een paar ontspanningsoefeningen voor je op een rij gezet. Wanneer je deze regelmatig doet, ga je een stuk energieker en meer ontspannen door het leven. Bye stress, hello happiness!

Voorkom een burn-out met ontspanningsoefeningen

Wist je dat stress een onbewuste reactie van het lichaam is op een bedreigende situatie? Je hart klopt sneller, je ademt gehaast en je bloeddruk stijgt. Stress voel je in je hele lichaam, zowel fysiek als psychisch. Door regelmatig anti-stress-oefeningen te doen geef je je lichaam en geest de gelegenheid om tot rust te komen. Je moet deze oefeningen wel regelmatig (blijven) doen om het effect te merken en te behouden. Maar let op: voorkomen is beter dan genezen. Wanneer je lange tijd in een stressvolle situatie zit, heeft dat grote invloed op je lichaam en geest. Het is dan raadzaam om een professional in te schakelen.

Ontspanningsoefeningen voor tussendoor

Je hoeft niet altijd op een yogamat tussen wierrookstokjes en kaarslicht te gaan liggen om aan je dagelijkse dosis ontspanning te komen. Onderstaande ontspanningsoefeningen kan je ook gewoon tussendoor doen. Bijvoorbeeld in de lunchpauze op je werk of in je eigen vertrouwde woonomgeving:

  • Buikademhaling: ademhalen door je buik helpt om lichaam en geest tot rust te brengen. Leg je telefoon weg en zet je computer op de sluimerstand en haal een paar keer bewust adem door je buik. Adem in door je neus tot diep in je buik en adem uit door je mond. Herhaal dit drie of vier keer.
  • Geef je ogen rust: zit je de hele dag achter de computer? Geef je ogen (en brein) even rust. Zet je computer in de sluimerstand en staar naar een punt in de verte, laat je ogen vervolgens dwalen langs de dingen die je ziet. Dit heeft een kalmerend effect op je geest en je ogen.
  • Voeten: je voeten hebben het zwaar te verduren op een dag. Zeker wanneer je op hakken loopt. Aan het einde van de dag wil je niets liever dan je schoenen uitdoen en je voeten op een voetenbank leggen. Geef je voeten een break tijdens de werkdag: doe je schoenen en sokken uit en maak met elke teen een cirkelvormige beweging. Masseer vervolgens je voetzolen van je teen tot je hiel. Concentreer je vooral op de boog aan de onderkant van de voet. Het masseren van je voeten is niet alleen prettig voor je voeten, maar ook ontspannend voor je geest.
  • Ontspanningsmuziek: ervaar je stress? Zet rustgevende muziek op en sluit je ogen! Op internet vind je veel relax muziek: van panfluit muziek tot het ruizen van de zee. Bepaal welke muziek voor jou ontspannend werkt.

Huiswerk: ontspanningsoefeningen voor thuis

Ademhalingsoefeningen zijn een goede manier om te ontspannen. Deze kan je bovendien altijd en overal doen. Ook wanneer je last hebt van hoofdpijn, slapeloosheid of vermoeidheid, kan het helpen om je even te concentreren op je ademhaling. Onderstaande ademhalingsoefening wordt vaak bij yoga uitgeoefend en is een goede methode om lichaam en geest tot rust te brengen.

Zo werkt het:

  1. Stap

    Sluit met je duim van je rechterhand het rechter neusgat en adem diep in door je linker neusgat.

  2. Stap

    Sluit nu met je rechter ringvinger ook het linker neusgat en hou je adem acht seconden in.

  3. Stap

    Haal nu je duim van je rechter neusgat en adem diep uit en daarna weer diep in door je rechter neusgat.

  4. Stap

    Sluit je rechter neusgat met je duim, hou je adem weer acht seconden in en adem daarna uit door je linker neusgat.

  5. Stap

    Herhaal dit zes keer.

Ontspannende accessoires voor je interieur

Thuis is de veilige haven in het drukke bestaan. Hier kom je volledig tot rust. Helemaal wanneer je met accessoires een ontspannen omgeving creëert. Geur, warmte en comfort zijn de basisingrediënten voor een stressvrij huis. Met kussens en kleden geef je je zithoek een comfortabele en warme uitstraling. Maar ook een fijn vloerkleed, dikke gordijnen voor de ramen en sfeervol kaarslicht zorgen ervoor dat je de alledaagse stress snel vergeet. Om al bij binnenkomst tot rust te komen, is het aan te raden om een diffuser met een ontspannen geur, zoals lavendel, in de welkomsthal te zetten. Je zult versteld staan van het effect!

In het drukke, moderne bestaan lijk je nergens meer tijd voor te hebben. Laat staan voor het (her)inrichten van je huis. Toch is het belangrijk om dit hoog op je to-do-list te zetten. Je huis is namelijk de basis van geluk, de plek waar je tot rust komt en je oplaadt voor een nieuwe dag. Een warm en sfeervol ingericht thuis is het medicijn tegen een burn-out. Bij WestwingNow vind je alles om je interieur een ontspannen en stressvrije uitstraling te geven. Van geurkaarsen en diffusers tot plaids en kussens. Laat je inspireren en geniet van een gelukkig en stressvrij leven! Bekijk voor meer decoratie en interieur inspiratie onze andere artikelen.