Ontdek onze interieur sale -70%!

Hond pug met kleed om zich heen

Het is echt waar, iedereen kan ontspannen. De vraag is alleen; hoe? Om te leren hoe jij stress kunt verminderen, is het handig om erachter te komen hoe jij kunt ontspannen. Wat helpt jou om rust te vinden? De experts van Westwing hebben een aantal tips voor je verzameld. Hoe jij je interieur inricht, kan bovendien ook invloed hebben op de rust in huis. In dit artikel delen we tips tegen stress.

Wat is stress?

  1. Vaak ontstaat stress door het idee niet tegen een bepaalde taak opgewassen te zijn. Aan de andere kant helpt stress ons ook om onszelf voor te bereiden de uitdaging aan te gaan. Dit kan gaan om een activiteit in het privéleven, familieomstandigheden, maar ook werkgerelateerde onderwerpen kunnen uiteraard voor stress zorgen.
  2. In het algemeen staat stress voor de negatieve gevolgen van te hoge eisen. Een permanente hoge druk – te weinig personeel en teveel werk – is ook een grote aanjager van stress.
  3. Zodra we “in gevaar zijn” (we moeten iets doen dat we spannend, veel, intensief of eng vinden) pakt ons lichaam al zijn krachten bij elkaar en voorziet het onze cellen van energie. Omdat we vandaag de dag zelden worden blootgesteld aan échte gevaren, ervaren we alledaagse situaties als stressvol.

Zo verminder je stress

Ontdek onderstaande tips tegen stress!

  1. Neem een kleine time-out

    Momenten voor jezelf zijn zeer belangrijk. Zo’n zogenaamde time-out dien je eens per week toe te passen. Doe dan écht iets voor jezelf, bijvoorbeeld sporten, slapen, lezen, een film kijken of mediteren.

  2. Neem pauze

    Het is misschien een open deur, maar neem pauze! Veel mensen slaan pauze over omdat ze denken dat ze nog wel even kunnen doorwerken. Pauze zorgt ervoor dat je hoofd zich kan ontspannen en dat je sneller tot rust komt. Bovendien kan je na pauze weer met frisse moed verder. Een pauze hoeft bovendien niet lang te duren. 10 minuutjes rondlopen of een kopje koffie zetten kan al voldoende zijn!

  3. Ontspanningstechnieken

    Ontspanningstechnieken, zoals progressieve spierontspanning, autogene training, meditatie of yoga, kunnen stress voorkomen en je helpen als het kwaad al is geschied. Deze technieken kun je zelf thuis toepassen en ze helpen je dagelijks om bewust te ontspannen en stress los te laten.

  4. Sporten

    Regelmatig bewegen is goed voor lichaam en geest. En natuurlijk ook voor je gezondheid! Probeer regelmatig te fietsen naar je werk, in de avond of als pauze een uur te sporten, (minimaal) twee keer per week. Hierdoor voel je je sterker en het helpt ontladen van de uren die je achter je computer doorbrengt.

  5. Verminder zelfdruk

    Als je de neiging hebt om jezelf (te) veel op te leggen en jezelf dus onder druk te zetten, is het raadzaam om je doelen te heroverwegen. Wat is echt belangrijk? Maak realistische plannen.

  6. Doe een schoonheidsslaapje

    Slaap bevordert de gezondheid! Dat zeiden onze grootouders al, maar het is nog steeds waar. Trakteer jezelf elke dag op voldoende slaap. 8 uur is gemiddeld, sommige mensen kunnen met iets minder slaap de dag prima door terwijl anderen minimaal 9 uur nodig hebben. Verwen jezelf indien mogelijk in het weekend met een uurtje extra slaap door uit te slapen, óf door ‘s middags even te gaan liggen.

  7. Eet gezond

    De meeste mensen weten het wel; gezond eten is goed voor lichaam en geest. Hamburgers en frietjes zijn heerlijk, maar niet gezond. Met een gezonde en evenwichtige voeding creëer je een goede basis om stress te voorkomen.

Quick tips tegen stress

Iedereen reageert anders op stress en op stressfactoren en dus kan stress ook op verschillende manieren worden verminderd. Met onze tips tegen stress kun je deze onrust eerste hulp geven en snel verminderen:

  • Haal diep adem en trakteer jezelf op een pauze – zonder mobiele telefoon!
  • Activeer jezelf. Of je nu gaat joggen, een wandelingetje maakt, met je voeten op de grond stampt of hard schreeuwt, het maakt niet uit wat je doet, als het jou maar helpt om de stress even los te laten.
  • Zodra je merkt dat je van binnen onrustig wordt, richt je je aandacht op iets anders. Kijk uit het raam of ruim je bureau even op. Dit doet wonderen!
  • Als alles te veel voor je wordt, verminder dan de stressfactoren. Schakel eenvoudigweg geluidsbronnen (radio, televisie), maar ook je mobiele telefoon of je e-mail uit.

Hoe creëer je een ontspannend interieur?

Thuis is het belangrijk om te kunnen ontspannen. Een harmonieuze sfeer is de eerste stap naar ontspanning, zodat je je helemaal thuis voelt!

  • Met indirecte lichtbronnen creëer je een gezellige sfeer. Lichtslinger rond de kast, kaarsen op tafel en dimbare, moderne vloerlampen in de zithoek. Met prettig licht zorg je voor een ontspannende sfeer.
  • Ook harmonieuze kamergeuren, die niet al te opdringerig zijn, kunnen je helpen om tot rust te komen. Lavendel bevordert de slaap, munt en citrusvruchten stimuleren de stressvermindering.
  • Zachte stoffen zoals wollen plaids en luxe kussens maken het jou extra comfortabel.
  • Opgeruimd staat netjes! En dat niet alleen, een opgeruimde look zorgt voor rust in je hoofd.

Laat je inspireren door onze exclusieve collectie en creëer jouw eigen persoonlijke oase van rust. Met onze tips tegen stress ben jij in no time jouw onrust de baas! Bekijk eens onze producten op WestwingNow!