Grijze velvet poef met leesboek en warme plaid

Het is echt waar, iedereen kan ontspannen. De vraag is alleen: hoe dan? Om te leren hoe jij stress kunt verminderen, is het handig om erachter te komen hoe jij kunt ontspannen. Wat helpt jou om rust te vinden? De experts van Westwing hebben een aantal tips voor je verzameld. Hoe jij je interieur inricht, kan bovendien ook invloed hebben op de rust in huis. In dit artikel delen we tips tegen stress.

Wat is stress?

Als je stress hebt, heb je last van spanning of druk. Toch hebben we een gezonde dosis stress nodig om goed te kunnen functioneren. Pas als de hoeveelheid stress te veel wordt kan het negatieve gevolgen hebben. Gezonde stress helpt ons voor te bereiden om uitdagingen aan te gaan. Wanneer je te veel stress ervaart kun je last krijgen van een gespannen gevoel.

Het is erg belangrijk om stress te verminderen om een burn-out op lange termijn te voorkomen. Daarnaast is te veel stress schadelijk voor je lichaam, dit merk je met name in je afweersysteem en stofwisseling. Er zijn verschillende factoren die van invloed zijn op de hoeveelheid stress die je ervaart. Hoe kun je stress verminderen? Lees er hieronder meer over.

Stress verminderen

Stress verminderen door beweging

Als we gestrest zijn ervaren we druk. Deze ‘druk’ zit vooral in ons hoofd. Door regelmatig te bewegen komt je geest tot rust. Ga dus sporten of (intensief) bewegen. Wanneer je gaat sporten komen namelijk de stoffen endorfine en serotonine vrij. Beide stoffen zorgen voor een gelukzalig gevoel. Je vermindert hierdoor het stresshormoon en je voelt je meer ontspannen.

Vind je het lastig om (intensief) te bewegen, bekijk dan dit artikel over thuis sporten. Je kunt namelijk ook diverse huishoudelijke taken doen waardoor je toch in beweging bent.

Voldoende pauzeren

Het is misschien een open deur, maar neem regelmatig pauze. Veel mensen slaan pauzes over omdat ze denken dat ze nog wel even kunnen doorwerken. Pauze zorgt ervoor dat je hoofd zich kan ontspannen en dat je sneller tot rust komt. Bovendien kan je na een pauze weer met frisse moed verder.

Neem na 20 minuten kijken op een beeldscherm even een korte break. Een pauze hoeft bovendien niet lang te duren. Loop naar het koffiezetapparaat of een collega toe. Sta even op om je benen te strekken of om enkele nek oefeningen te doen.

Stress verminderen door ontspanningstechnieken

Neem voldoende me-time en ontspan! Door het doen van ontspanningsoefeningen, ademhalingsoefeningen, meditatie of yoga kun je ervoor zorgen dat je stress vermindert. Combineer dit met het lezen van een boek of tijdschrift in je favoriete plek in huis of misschien heb je wel een fijne leeshoek in huis. Een andere mogelijkheid van ontspanning kan zijn: een kappersbezoek of gezichtsbehandeling.

Voldoende slaap

Zeker wanneer je stress hebt is het van belang dat je voldoende slaapt. Slapen zorgt ervoor dat je lichaam oplaadt en kan herstellen. Slaap bevordert de gezondheid en je rust ervan uit. Probeer gemiddeld 8 uur te slapen ‘s nachts. Sommige mensen kunnen de dag prima doorkomen met wat minder slaap, terwijl anderen minimaal 9 uur nodig hebben.

Houd een dankbaarheidsboekje of bullet journal bij zodat je je hoofd voor het slapen gaan leeg kunt maken.

Stress verminderen door te focussen

Schrijf je gedachten ook tussendoor op. Probeer je hoofd vrij te maken door alle zaken die er in je hoofd zitten op te schrijven. Focus je dan op één activiteit en neem hier de tijd voor. Door alles op te schrijven creëer je overzicht.

Gezond eten

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, leef gezond. Zorg goed voor jezelf, kies voor een gezond voedingspatroon met verse ingrediënten. Vermijd of minimaliseer het eten van toegevoegde suikers. Deze zorgen namelijk sneller voor wisselingen in je bloedsuikerspiegel. Let daarnaast ook op het gebruik van cafeïne en alcohol. Een detox kan hierbij helpen.

Quick tips tegen stress

Iedereen reageert anders op stress en op stressfactoren en dus kan stress ook op verschillende manieren worden verminderd. Met onze tips tegen stress kun je deze onrust eerste hulp geven en snel verminderen:

  • Haal diep adem en trakteer jezelf op een pauze – zonder mobiele telefoon.
  • Activeer jezelf. Of je nu gaat joggen, een wandelingetje maakt, met je voeten op de grond stampt of hard schreeuwt, het maakt niet uit wat je doet, als het jou maar helpt om de stress even los te laten.
  • Zodra je merkt dat je van binnen onrustig wordt, richt je je aandacht op iets anders. Kijk uit het raam of ruim je bureau even op. Dit doet wonderen.
  • Als alles te veel voor je wordt, verminder dan de stressfactoren. Schakel niet alleen geluidsbronnen (radio, televisie) uit, maar ook je mobiele telefoon of je e-mail.

Hoe creëer je een ontspannend interieur?

Thuis is het belangrijk om te kunnen ontspannen. Een prettige sfeer is de eerste stap naar ontspanning.  Hoe zorg je hiervoor?

Een ontspannen interieur in 5 stappen:

  1. Licht

    Met lichtbronnen creëer je een gezellige sfeer. Lichtslinger rond de kast, kaarsen op tafel en dimbare, moderne vloerlampen in de zithoek. Met prettig licht zorg je voor een ontspannende sfeer.

  2. Geur

    Ook geuren in huis helpen je om tot rust te komen.  Lavendel bevordert de slaap, munt en citrusvruchten stimuleren de stressvermindering.

  3. Me-time

    Neem regelmatig een relax bad en creëer je eigen home spa in huis. Neem minimaal één keer per week een moment voor jezelf waarbij je gaat doen waar jij op dat moment zin in hebt.

  4. Zacht materiaal

    Zachte stoffen zoals wollen plaids en luxe kussens maken het jou extra comfortabel.

  5. Opruimen

    Opgeruimd staat netjes. En dat niet alleen, een opgeruimde look zorgt voor rust in je hoofd.

Met bovenstaande tips kun je de stress in jouw omgeving verminderen. Pak bij voorkeur de oorzaak aan om de effecten van stress op je lichaam te minimaliseren. Vergeet ook niet om het binnenklimaat van je huis onder de loep te nemen en je werk en privé balans te bewaken. Lees de andere artikelen over wellbeing en laat je inspireren door onze experts.

Registreer je bij Westwing en geniet van onze deals om van jouw woning een relax ruimte te maken.