vrouw met uggs sloffen en notitieboekje in de hand

Moeite met een goede balans vinden tussen je werk en privéleven? Heel begrijpelijk, het valt niet mee om alle ballen in de lucht te houden. Of je nu buiten huis werkt of veel thuis: door alle verantwoordelijkheden, verplichtingen en verwachtingen valt het niet mee om een goede balans te vinden tussen werk en privé. Hoe voorkom je dat je ’s avonds geen energie meer hebt? In dit artikel delen we tips en tricks over hoe je het beste deze balans kunt behouden.

Je werk privé balans raakt verstoort

Kom je steeds vaker moe of geïrriteerd thuis? Wil je liever je afspraken annuleren of verzetten? Of werk je de laatste tijd veel over? Dan is het tijd voor verandering. Je lichaam geeft duidelijke signalen dat je werk privé balans verstoord is. Zoals het Nederlandse spreekwoord luidt: ‘De boog kan niet altijd gespannen zijn’.

Twijfel je hier nog over omdat je lichaam weinig tot geen signalen geeft? Bekijk dan in dit artikel hoe je een juiste en onjuist balans kunt herkennen.

Zo vind je de balans tussen werk en privé

Een ding is zeker: een burn-out wil je voorkomen. Zeker wanneer je ondernemer bent, kan het moeilijk zijn om deze balans te vinden en te behouden. De gemiddelde ondernemer werkt namelijk zo’n 50 a 60 uur per week en gaat altijd door. Ook als je geen ondernemer bent, kan dit behoorlijk pittig zijn. Goed nieuws: er zijn een aantal tips waarmee jij een gezonde werk privé balans kunt behouden.

Tip 1: prioriteiten stellen

Werk met taken- of prioriteitenlijsten per dag of week. Hanteer hierbij wat voor jou het beste werkt. Door prioriteiten te stellen voorkom je dat je te veel hooi op je vork neem, wat ten goede komt van je werk privé balans. Focus je op je eigen werkzaamheden. Als een collega vraagt of je iets kan overnemen, zeg dan niet direct ja en bekijk je prioriteitenlijst om te beoordelen of je hier ruimte voor hebt.

Neem je prioriteitenlijst kritisch onder de loep: werk met hoge en lage prioriteit en prioriteer werkzaamheden die je direct moet oppakken. Terugkerende werkzaamheden kun je bijvoorbeeld automatiseren of uitbesteden.

Ook belangrijk in het kader van prioriteiten stellen: stop met overwerken. Uit onderzoek blijkt dat hoe langer je werkt, hoe minder efficiënt en productief je bent. Op zoek naar een goede timemanagement techniek? Hanteer de pomodoro techniek eens.

Tip 2: hanteer de 80% regel

Perfectie is een illusie. Stop met het najagen van perfectie. Vaak hebben we een beeld in ons hoofd van hoe iets zou moeten lopen. Probeer geen perfectionist te zijn en streef naar goed of voldoende. Accepteer dat niet altijd alles een 10 hoeft te zijn en kan zijn, maar dat een voldoende ook goed genoeg is.

Hanteer de 80% – 20% regel. Dit houdt in dat je beter 20% van de tijd kunt besteden aan taken die voor 80% van het resultaat zorgen dan andersom.

Tip 3: werk privé in balans houden: stel grenzen en bewaak deze ook

Een dag heeft 24 uur en hierin wil je onwaarschijnlijk zo veel mogelijk doen. Om te voorkomen dat je overwerkt of oververmoeid raakt is het stellen van grenzen heel belangrijk voor een gezonde werk prive balans. Stel daarom grenzen voor jezelf zoals hoeveel tijd wil ik aan het huishouden besteden? Hoeveel tijd werk ik?

Zet eventueel ’s avonds je mobiel uit zodat je niet meer bereikbaar bent. Wanneer je dit moeilijk vindt kan het maken van een realistische planning hierbij helpen.

Tip 4: zeg vaker nee en besteed taken uit

Voor een gezonde werk privé balans is het belangrijk dat je je bezighoudt met taken die er toe doen. Taken die belangrijk voor je zijn. Accepteer dat je niet altijd alles alleen hoeft te doen. Vraag om hulp of schakel anderen in die je kunnen helpen.

Tip 5: werk privé in balans houden: plan tijd in voor jezelf

Wanneer heb jij voor het laatst tijd voor jezelf ingepland? Maak hier bewust tijd voor vrij. Ga iets doen waar jij blij van wordt. Het is belangrijk om regelmatig even niets te hoeven doen. Je laadt weer op en krijgt hierdoor nieuwe inspiratie. Zorg goed voor jezelf. Eet gezond en zorg voor voldoende beweging.

Neem de tijd om te reflecteren. Door te reflecteren weet je wat je motiveert en waar je voor staat. Leer van je fouten en kijk met een positieve blik naar de toekomst.

Geniet van de kleine dingen in het leven, de geur van een kopje koffie, een fijne wandeling of een goed boek. Probeer hier ook tijd voor te maken.

Overige tips en tricks

Met bovenstaande tips weet jij waar je op moet letten voor een gezonde werk privé balans. Hieronder delen we nog een paar tips die helpen om je werk privé balans te herstellen op het moment dat deze verstoord is geraakt.

  • Neem het leven niet te serieus: doe iets geks.
  • Ga om met mensen waar je energie van krijgt.
  • Start met meditatie of yoga en doe regelmatig ademhalings– of ontspanningsoefeningen.
  • Creëer je eigen home spa en neem regelmatig een relax douche of bad.
  • Waardevolle vriendschappen en relaties.
  • Lees een goed boek (tip: creëer je eigen leeshoek).

Ben jij iemand die op kantoor werkt, een eigen werkplek heeft of werk jij meestal thuis? In dit artikel delen wij 10 tips voor een goede werk privé balans wanneer jij werkt vanuit huis.

Wil je meer weten? Registreer je op Westwing en is geen enkele artikel i.v.m. wellbeing.