Kamer in moderne stijl met witte meubels en accessoires

Werken vanuit huis, het kan lastig zijn om een goede werk privé balans aan te houden. Hoe kun je nu zo optimaal mogelijk werken vanuit huis? Welke tips heb je nodig om de juiste balans te houden tussen werk en privé tijd? In dit artikel vertellen we je er meer over.

Het herkennen van een juiste en onjuiste werk privé balans

Uit onderzoek blijkt dat werken vanuit huis de nodige spanningen met zich mee kan brengen. We kunnen sneller last krijgen van stressgevoeligheid en impulsiviteit. Daarnaast is het lastig om zaken af te stemmen met familie of andere gezinsleden en kan het moeilijk zijn om je grenzen aan te geven. Je verliest plezier en interesse in het dagelijks leven en er komen sneller irritaties voor.

Bij een verstoorde werk privé balans werk je ook minder productief want je vergeet sneller afspraken. Het tegenovergestelde dus van een goede werk privé balans.

Hoe herken je een goede werk privé balans?

  • Je bent tevreden en piekert minder.
  • Minder moe zijn en de zaken makkelijker kunnen relativeren.
  • Je bent zowel betrokken bij je werkzaamheden op werk als de ontwikkelingen van je gezin of huisgenoten.
  • Je kunt de focus behouden op je eigen doelen.

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om te voorkomen dat de werk privé balans verstoord raakt wanneer jij werkt vanuit thuis. Hieronder delen we 10 tips. Besteed daarnaast ook voldoende tijd aan het optimaliseren van je binnenklimaat in combinatie met luchtzuiverende planten.

10 tips voor een goede werk privé balans bij werken vanuit huis

1. Routine

Zorg voor regelmaat. Sta bij voorkeur elke dag op hetzelfde tijdstip op en ga ook op hetzelfde tijdstip naar bed. Ontwikkel je eigen routine. Een ritme waar jij je fijn bij voelt. Luisteren naar je lichaam is hierbij van belang.

2. Ochtendritueel

Neem in de ochtend de tijd voor jezelf. Gun jezelf de tijd om op te starten. Kleed je zelf aan en maak een lekker ontbijt klaar.

3. Planning

Houd je aan een planning. Maak een weekoverzicht en plan je werkzaamheden in. Op die manier weet je wat je te wachten staat. Houd ook rekening met ongeplande afspraken die tussendoor kunnen komen. Door tijd hiervoor vrij te plannen hoef je niet direct je planning om te gooien wanneer er iets onverwachts gebeurt.

Dit voorkomt stress. Het helpt ook om op het einde van je werkdag een takenlijst voor de volgende dag klaar te maken.

4. Taken prioriteren

Werk je belangrijkste taken of taken waar je tegen opziet het eerste af.

5. Werk opdelen

Probeer in blokken te werken. Gebruik de pomodoro techniek om effectief en geconcentreerd te kunnen werken.

6. Pauze

Vergeet niet om te pauzeren. Efficiënt en effectief werken vanuit thuis doe je door regelmatig pauzes in te plannen. Belangrijk om regelmatig even je benen te strekken en te ontspannen. Daarnaast vraagt online vergaderen, maar ook computerwerk veel energie, focus en concentratie. Extra belangrijk om regelmatig je rust te nemen.

7. Bewegen

Blijf in beweging. Probeer dagelijks minimaal 30 minuten (intensief) te bewegen. Dit kun je doen door thuis te sporten of elke dag na werktijd te wandelen.  

8. Aparte home office

Richt een aparte werkruimte of werkplek in. Waar werk jij het liefste thuis? Bij voorkeur heb je een aparte werkkamer, maar mocht dit niet kunnen zorg dan dat je op het einde van je werkdag alle werkspullen netjes opbergt. Zo voorkom je dat je doorwerkt terwijl je werktijd al voorbij is.

Bovendien kun je beter ontspannen als je werkspullen uit het zicht liggen. Leg bijvoorbeeld je spullen in een andere kamer neer en stel op je telefoon in dat je na een bepaalde tijd geen meldingen meer krijgt.

9. Je werkdag afsluiten

Afschakelen na een werkdag! Het is heel belangrijk bij werken vanuit huis om je werkdag bewust af te sluiten. Gun je lichaam – zowel fysiek als mentaal – rust. Dit kan zijn door een wandeling maar het kan ook iets heel anders zijn; sommige mensen vinden het bijvoorbeeld fijn om van kleding te wisselen. Overdag werkkleding aan en ’s avonds je lounge outfit.

Na een zware of intense werkdag kan het ook heerlijk zijn om de dag letterlijk van je af te spoelen door het nemen van een douche of bad. Kom uit je bureaustoel en ga ontspannen.

10. Eten en drinken

Tot slot: eet gezond en drink voldoende. We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, maar de juiste voeding heeft veel invloed op je stemming en immuunsysteem. Vermijd snelle suikers en ga voor ‘brainfood. Of doe een detox. Grote kans dat je op kantoor minder ongezonde snacks binnen handbereik hebt liggen dan thuis.

Wanneer je werkt vanuit huis werk je sneller langer door dan wanneer je vanaf een externe locatie werkt. Wees hiervan bewust en kies je voeding verstandig.

Zo, nu ben je helemaal klaar om te werken vanuit huis. Wil je meer te weten komen over wellbeing? Registreer je op Westwing en lees onze andere artikelen.