Hondje in bed met een dekentje kijkt zielig

Voel jij je moe en somber vanaf het najaar? Weet je niet hoe je met de korte dagen om moet gaan? Veel mensen moeten wennen aan de seizoensverandering en donkere dagen. Wanneer jij dit gevoel de hele herfst en winter ervaart kan het zijn dat jij last hebt van een winterdip of winterdepressie. Hoe kun je het beste omgaan met een winterdepressie? Lees snel verder want in dit artikel vertellen we je er meer over.

Wat is een winterdepressie?

Een ander woord voor winterdepressie is winterblues. Een winterdepressie start in het najaar en gaat in het voorjaar vanzelf weer over.

Wanneer er sprake is van een winterdepressie heb je minimaal twee opeenvolgende jaren last van de depressieve klachten. Je voelt je minder fit en energiek vanaf het moment dat de dagen korter en donkerder worden. Het liefst wil jij de hele dag op de bank of in bed blijven liggen en je hebt geen zin om leuke dingen te doen. Er zijn ook nog een aantal andere symptomen van een winterdepressie zoals:

  • Moe
  • Geprikkeld
  • Slechte concentratie
  • Je voelt je somber en hebt nergens zin in
  • Moeite met genieten
  • Minder of geen behoefte aan sociale contacten
  • Alleen maar willen slapen of hebt meer behoefte aan slaap
  • Je hebt het gevoel uit balans te zijn
  • Je voelt je pas later op de dag ‘wakker’

Hoe ontstaat de winterblues?

Door een verstoring van het natuurlijke dag- en nachtritme van het lichaam ontstaat een winterdepressie. Dit komt mede omdat het eerder donker wordt en later licht wordt. Hoe werkt dit precies? Het zit zo: je melatonineproductie komt op gang op het moment dat het donker wordt. Vanaf het najaar worden de dagen korter waardoor het eerder donker is. Hierdoor wordt er meer melatonine aangemaakt bij sommige mensen. Als gevolg hiervan voel je sneller moe. Vermoedelijk heeft een winterdepressie dus te maken met de veranderingen in de hoeveelheid licht en dit heeft effect op je melatonine aanmaak.

Winterdepressie of winterdip?

Twijfel je of er sprake is van een winterdepressie of winterdip? Bij een winterdepressie heb je gedurende minimaal 2 weken bijna dagelijks last van 5 of meer symptomen zoals hierboven beschreven. Bovendien ervaar je deze symptomen minimaal twee jaar achter elkaar.

Een milde vorm van een winterdepressie wordt ook wel winterdip genoemd. Je voelt je dan vooral moe, somber en hebt weinig energie. Bij beide beginnen de verschijnselen wel op hetzelfde moment, ze beginnen in het najaar en gaan weer weg in het voorjaar. Een winterdip is dus echt wat anders dan een winterdepressie.

Lichttherapie als hulpmiddel

Lichttherapie is een effectieve therapie bij het behandelen van een winterdepressie. Dit komt omdat lichttherapie de concentratie melatonine verlaagd. Je voelt je hierdoor minder slaperig.

Op het moment dat je lichttherapie ondergaat word je blootgesteld aan wit licht van een zeer sterke intensiteit. Gedurende een aantal dagen word je hier minimaal 30 minuten aan blootgesteld. Overweeg je lichttherapie? Dan raden we aan om dit in de ochtend te laten doen. Dit heeft namelijk een positief effect op het herstel van je dag- en nachtritme. 

Kleurentherapie als behandeling voor winterdepressie

Kleurentherapie is iets anders dan lichttherapie. Bij lichttherapie is er sprake van blootstelling aan fel wit licht terwijl kleurentherapie een breder kleurenspectrum heeft. Kleurentherapie heeft ook een positieve werking als het gaat om het verminderen van je winterdepressie. Zo werkt de kleur rood tegen winterhanden en wintervoeten en zorgt het ervoor dat de huid geactiveerd en gerevitaliseerd wordt.

Tips en tricks die helpen bij een winterdepressie

Wat kun je nog meer doen tegen een winterdepressie? Naast bovenstaande methoden zijn er nog een aantal andere tips en tricks die jij kunt toepassen. Denk hierbij aan: 

  1. Blijf in beweging

    Uit onderzoek blijkt dat regelmatig bewegen bijdraagt aan het voorkomen van een depressief gevoel. Probeer overdag zo veel mogelijk naar buiten te gaan. Het gaat hierbij ook niet zozeer om intensief sporten; wandelen, yoga of meditatie beoefenen is al voldoende.

  2. Neem een relax bad en probeer aromatherapie

    Aromatherapie is niets meer dan het verbeteren van je gezondheid met etherische en essentiële oliën. Neem een lavendel, tijm of rozemarijn bad. Jasmijn en lavendel helpen ook om te ontspannen.

  3. Neem vitamine D supplementen

    In de winter worden we minder blootgesteld aan zonlicht. Zonlicht zorgt ervoor dat ons lichaam vitamine D aanmaakt. In de winter en herfst maken we dan ook minder vitamine D aan. Ga op vakantie naar een exotisch land of slik vitamine D.

  4. Zorg ervoor dat je ’s avonds niet meer in contact komt met blauw licht

    In mobiele telefoons en laptops komt vaak blauw licht voor. Blauw licht remt de melatonineaanmaak waardoor je dus minder goed in slaap valt. Vermijd daarom blauw licht in de avonden.

    Tip: lees ook: beter slapen – de 8 beste slaaptips!

  5. Plan leuke dingen en onderhoud je relaties

    Praat erover met vrienden of familie. Eet samen met vrienden: saamhorigheid zorgt voor plezier.

  6. Naar buiten in de ochtend

    Ga in de ochtend op tijd naar buiten want dan zit er relatief veel blauw in het licht.

  7. Pak de fiets

    Probeer vaker de fiets te pakken in plaats van de auto of het openbaar vervoer.

  8. Brainfoods

    Drink eens wat vaker (kruiden)thee, warme chocolademelk en eet brainfood.

  9. Doe eens lekker gek

    Zorg ervoor dat je elke dag moet lachen! Lachen zorgt ervoor dat je je vrolijker voelt en dit heeft meteen invloed op je stemming.

  10. Last but not least: kleed je warm aan

    kleed je warm aan. Wanneer je het koud hebt moet je lichaam harder werken waardoor je meer energie verbruikt. Deze energie kun jij beter besteden aan andere dingen. Kleed je dus warm aan zodat je hier geen energie door verliest.

We hopen dat deze tips je gaan helpen jouw winterdip of depressie tegen te gaan. Wanneer het buiten koud en donker is moet het thuis juist warm en gezellig aanvoelen. Zorg voor fijne leeshoekjes en veel knuffelige stoffen. Registreer je op Westwing en mis geen enkele deal voor een geslaagd, gezellig en warm interieur.