Nancy van der Drift

Nancy van der Drift kreeg de passie voor interieur met de paplepel ingegoten. Al van jongs af aan was ze in de meubelstoffeerderij van haar vader te vinden. Pas vele jaren later besloot ze van haar passie haar beroep te maken. Na een opfriscursus interieurstyling, werd Styling ID opgericht. Eerst is Nancy begonnen als stylist, totdat ze haar ware passie ontdekte: schrijven over interieur! Zo ontstond 5 jaar geleden haar blog, dat langzaam uitgroeide tot een inspiratievol en informatief interieurplatform.

Ik schrijf over alles wat te maken heeft met interieur, in en om het huis.

Nancy van der Drift

Vragen aan Nancy van der Drift


Waarom heb je besloten je blog Styling ID te beginnen?

Na mijn opleiding tot interieurstylist ben ik als zelfstandig ondernemer Styling ID begonnen, met als doel styling- en interieuradvies te geven aan particuliere opdrachtgevers. Door omstandigheden verliepen mijn verwachtingen niet zoals verwacht. Ik kwam erachter dat je wel echt iets speciaals te bieden moet hebben om als interieurstylist op te vallen.

Mijn ‘handtekening’ was niet speciaal genoeg en opdrachten bleven uit. Maar dankzij een tip van een vriend belandde ik op de online redactie van BouwMedia, een uitgever van diverse interieurmagazines. Hier ontdekte ik de passie van het schrijven over interieur. Zo veranderde de website Styling ID langzaam in een interieurblog en is met de jaren uitgegroeid tot een inspiratievol platform.


Hoe zou je je eigen stijl omschrijven?

Ik heb eigenlijk geen eigen stijl ontwikkeld. Maar door mijn vele beurs- en bedrijfsbezoeken in het binnen- en buitenland en het dagelijks schrijven voor diverse interieurmagazines, heb ik een enorme kennis opgebouwd. Ik geef uitsluitend speed stylingadvies: een brainstormsessie voor opdrachtgevers die een duwtje in de rug nodig hebben. Het leuke is dat ik meestal voor een langer traject ingehuurd word en voor korte tijd een heel intensief contact opbouw met mijn klanten.

Wanneer ik een opdracht uitvoer ga ik uit van de eigen kracht en creativiteit van de personen zelf. Trends zijn leuk en inspiratievol, maar als de kleur paars een trend is en jij daar niet van houdt, kies je toch echt een andere kleur. De mensen met wie ik mag werken, hebben vaak enorm leuke ideeën voor hun interieur. Ik slijp deze dan zo bij, dat het bij het hele gezin past en dat ieder gezinslid iets van zijn of haar wensen terug kan vinden in de gerestylde ruimte. Ieder huis moet een thuis zijn voor de bewoners.


Impressies van Styling ID

Waar zoek je inspiratie voor je blog?

De beste inspiratiebronnen zijn voor mij de vele interieurbeurzen. Niet alleen in Nederland, maar ook in het buitenland. Hier neem ik dan ook echt de tijd voor. De Maison & Objet beurs in Parijs is bijvoorbeeld zo groot, dat je hiervoor meerdere dagen uit moet trekken. Niet alleen ontdek je dan de nieuwe trends, je maakt ook echt contact met de personen achter de interieurmerken. Hierdoor word je merkbeleving heel anders, blijft het ook langer hangen en kan je er met gevoel over schrijven.

Naast de beurstripjes heb ik ook goede contacten opgebouwd met diverse persbureaus. Ook hier speelt persoonlijk contact een grote rol. Een uitnodiging bij een persmoment over een interieurmerk is niet alleen gezellig, maar ook heel goed voor het opbouwen van je relaties binnen de interieurwereld.


Wat is je meest bijzondere blogervaring tot dusver?

Dat was in december 2017 toen ik door Villeroy & Boch gevraagd werd om deel te nemen aan een internationaal Bloggers event in Mettlach, Duitsland. Dankzij het persbureau Talk About, dat mij had voorgedragen, mocht ik afreizen naar het familiekasteel van Villeroy & Boch ‘Schloss Saareck’. Helaas haakte een andere Nederlandse blogger af, ik was daar dus als enige Nederlander, maar dat mocht de pret niet drukken.

Niet alleen verbleef ik een paar nachten in het torenkamertje van het kasteel, ik kreeg echt een kijkje in de keuken van dit eeuwenoude bedrijf. Het bezoek aan de porselein- en keramiekfabriek, het historisch hoofdkantoor en museum vormde in mijn hoofd een fantastisch verhaal. Met als hoogtepunt de persoonlijke ontmoeting en een interview met dé kleurenexpert van het sanitair: Gesa Hansen. Deze ervaring vergeet ik mijn hele leven niet en het bevestigde me dat ik op het goede pad zat.

Vele mooie momenten volgden hierna. De laatste trip was begin 2020 toen ik de keramische kachelfabriek van La Castellamonte in Italië mocht bezoeken. Ik weet zeker dat er nog mooie momenten bij zullen komen in de toekomst.


Welk advies zou je willen meegeven aan iemand die met een blog wil beginnen?

Doen! Maar wees authentiek en schrijf in je eigen taal. Hiermee bedoel ik blijf bij jezelf, wat jij mooi vindt en wat jou interesseert. Ook de manier van schrijven is belangrijk. Houd je het informatief of maak je het persoonlijk. Ik heb op Styling ID de perfecte mix & match gevonden. In de blogrubriek vertel ik over mijn persoonlijke ervaringen en in de andere rubrieken kan ik meer de informatieve artikelen kwijt. Maar vooral doen, als ik mijn eerste blogs teruglees, dan moet ik wel eens lachen over de manier waarop ik schreef. Haast opstelmatig, maar door te doen verandert je stijl en worden de teksten steeds beter.

En vergeet vooral het beeldmateriaal niet. Mooie foto’s, actiefoto’s, laat jezelf ook zo nu en dan zien. Dit vergroot niet alleen je geloofwaardigheid, je creëert zo ook een band met de volgers van je blog. Ik heb het geluk dat mijn dochter Floor de Kler dezelfde interieurpassie deelt. Samen hebben we vele beurzen en persmomenten beleefd, waarbij ik heerlijk kon praten met iedereen en Floor mijn blog vulde met de mooiste foto’s. De foto’s die ik hier deel zijn ook door haar gemaakt!