10 tips om je hoofd leeg te maken

Ga jij wel eens even offline? Iedereen heeft er van tijd tot tijd last van: stress. We hebben het allemaal druk, of dat nu is met werk, met de kinderen of met onszelf (of alle drie). Het is niet eenvoudig, maar wel o zo belangrijk om in stressvolle tijden rust te pakken, je hoofd leeg te maken, tijd voor jezelf te nemen en bewust te leven. Kortom: tijd voor een beetje mindfullness in jouw leven. Bijkomend voordeel? Het maakt je creatiever! Hoe je dat voor elkaar krijgt? Met onze leuke DIY’s & tips!

mindfullness

#1: Let’s get sporty

Beweging is een van de eerste tips die je vaak krijgt wanneer je stress hebt. Piekeren en stress zorgen ervoor dat je hoofd vol zit en daardoor is ontspannen vaak onmogelijk. Om hieruit te komen is het goed om iets praktisch te gaan doen: bewegen dus!

De adrenaline die je aanmaakt wanneer je stress hebt wordt door beweging afgebroken en hierdoor maken je hersenen geluksstofjes aan waardoor je weer beter kunt ontspannen. Het is overigens niet nodig om direct 10 kilometer te gaan hardlopen, een uitgebreide schoonmaak is bijvoorbeeld ook heel effectief!

mindfullness

#2: De natuur in

Buitenlucht doet de mens goed. Er is wetenschappelijk aangetoond dat tijd in de natuur zorgt voor een lager stresslevel. Je kunt hierbij denken aan een wandeling door het bos, maar ook een paar stappen in eigen tuin kunnen een bijdrage leveren. Een toename van zuurstof, lagere hartslag, natuurlijke geuren – van jasmijn tot verse dennen – allemaal bij elkaar zorgen ze voor een reductie van stress.

mindfullness

#3: Kleur je kalm

Grote kans dat jij sinds je jeugd niet meer hebt gekleurd. Maar zijn kleurplaten écht alleen voor kinderen? Nee! Kleuren wordt tegenwoordig steeds meer gebruikt als vorm van meditatie. In Tibet doen de monniken in de boeddhistische kloosters het al een tijdje, maar nu heeft de trend ook ons land bereikt. In je dagelijks leven word je veel afgeleid en ben je vaak met verschillende zaken tegelijk bezig. Dit zorgt voor onrust en hier word je moe van. Het inkleuren van kleurplaten werkt als mindfullness: het is therapeutisch, zorgt voor rust en harmonie in je hoofd en wordt daarom ingezet als manier om stress te lijft te gaan. Je verstand wordt even op 0 gezet en je bent gefocust op de kleurplaat en de kleuren die je gebruikt. Hiermee neemt je gepieker af én doordat je de kleurplaat lekker vlot af kan maken krijg je ook snel een gevoel van voldoening.

mindfullness

#4: Bezig breien

Jouw oma, of misschien je moeder, maakte vroeger misschien wel jouw kleding – of je het nu wilde of niet… Tegenwoordig is breien weer helemaal hip. De mooiste bollen wol in pasteltinten en extra zachte materialen vind je in overvloed en de coolste patronen zijn voor iedereen toegankelijk. Bovendien is zelf kleding maken duurzaam en draag je hiermee een steentje bij aan een groenere toekomst. Dat op zich is al een rustgevend basisidee, toch? Maar het wordt nog mooier: van breien wordt je namelijk rustig. Het focussen op de steek – insteken, omslaan, doorhalen en af laten glijden – heeft een meditatieve werking. Je bent met je handen bezig, bent gericht bezig op die ene taak en vergeet de anderen dingen om je heen even waardoor je in een soort flow komt. Dit is zelfs wetenschappelijk bewezen! Er bestaan tegenwoordig zelfs workshops breien tegen een burn-out.

mindfullness

#5: Schrijf je hoofd leeg

Door alles op te schrijven dat in je hoofd zit, maak je je hoofd leeg. Je krijgt overzicht, controle en kunt eenvoudig zaken afstrepen die je hebt afgerond. Door de zaken die je hebt opgeschreven vervolgens te categoriseren wordt het makkelijker om prioriteiten te stellen.

mindfullness

#6: Just breathe

Het klinkt misschien stom, maar blijf ademen! Het is belangrijk om je bewust te zijn van je ademhaling, hoe je ademhaalt – door je buik of borst – en het verschil in ademhaling wanneer je rustig bent of juist gestrest. Ook mediteren begint bij de ademhaling. Diep ademhalen door de buik kan ervoor zorgen dat je lichaam meer zuurstof krijgt, je hartslag en bloeddruk worden verlaagd, je geest helderder wordt en je stresshormoon wordt verminderd.

mindfullness

#7: Relax

Een eenvoudige oefening die je thuis kunt doen is: ontspan de verschillende spiergroepen in je lichaam. Gespannen spieren zorgen ervoor dat ontspannen moeilijk wordt. Als je dagelijks een kwartiertje de tijd neemt om op een rustige plek te gaan liggen, je ogen te sluiten en vervolgens heel bewust de verschillende spiergroepen in je lichaam te spannen en te ontspannen heeft deze oefening al effect. Van je voeten tot je voorhoofd: probeer maar eens!

Marte Steendam

Heb je onze app al?

Naar de app
Naar de app