Op bezoek bij FashionWeek's 'big boss' Iris Ruisch

Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam gaat weer van start. Vier dagen lang is Amsterdam in de ban van modeshows van opkomende talenten, ontwerpers en labels van eigen bodem.
Ook al is Creative Director Iris Ruisch druk bezig met de voorbereidingen voor FashionWeek, toch mocht Westwing een kijkje nemen in haar prachtige huis in de Amsterdamse Watergraafsmeer.

FashionWeek

Metropool

Tijdens haar studie aan ArtEz verhuisde Iris van Arnhem naar Amsterdam. “Als je in de mode werkt moet je toch wel in de metropool wonen naar mijn idee.” Ze woonde 8 jaar tegenover het Conservatorium hotel, maar toen haar oudste zoon geboren werd bleek het huis al snel te klein. Nu woont ze al zo’n 8 jaar met haar gezin in een groot huis met een tuin in Watergraafsmeer. “Nergens een plek zo fijn als hier. Het is centraal, je bent overal snel en het is echt een dorp binnen de stad. Een heerlijke, relaxte plek!”

Wat Iris zo fijn vind aan Amsterdam? De diversiteit aan culturen en mensen, en de hoeveelheid creatievelingen in de buurt. “Ik vind het altijd zó grappig: dan zit ik in de trein naar Arnhem en heb ik m’n schapenjas aan, en dan zie ik langzamerhand vanaf Utrecht steeds meer mensen denken: mijn god! Dat heb je hier gewoon nooit. Dus je kunt heel anoniem zijn en dat vind ik heel prettig in Amsterdam.”

FashionWeek

Creatief koppel

Iris ontwierp voor labels als Paul Smith, Laundry Industry en Turnover, werd recruitment consultant design & creative management bij HTNK en is nu Creative Director van Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam. Maar niet alleen Iris houd van mode: ook haar man Peter is een creatieveling. Naast zijn baan als hoofddocent Fashion & Design aan het AMFI (Amsterdam Fashion Institute) in Amsterdam is hij ook een echte ‘bouwer’ en creatieve duizendpoot. Hij maakte verschillende meubels in huis. “Die replica van de Steltman-stoel van Rietveld heeft hij zelf gemaakt bijvoorbeeld. Daarnaast komen ook bijna alle (wand)lampen in huis van zijn hand.”

FashionWeek

Memory wall

Het meest trots is Iris op de wand met verzamelingen, foto’s, tekeningen en giften met een bijzonder verhaal. Memorabele momenten uit het leven van Iris en haar gezin krijgen een mooi plekje op deze wand. De wand blijft zich uitbreiden en er komen steeds meer verhalen bij. Maar ook kan ze niet zonder haar enorme boekenkast. “Ik vind het belangrijk dat je het interieur kan lezen, en dat je kunt zien wie er woont. Heel veel mensen verstoppen alles achter kastjes en deuren.” In een volgend huis zou Iris graag een boekenkast met een ladder tot aan het plafond willen.

FashionWeek

Moderne boho

Zelf zou Iris haar stijl omschrijven als een combinatie van bohemian en modern. Persoonlijke favorieten in haar interieur zijn onder andere de witleren vintage Mies van der Rohe stoel en het ‘herten-tafeltje’ naast de bank wat een familie-erfstuk is. “We hebben het tafeltje matzwart gemaakt en onze verzameling vogels eraan toegevoegd, waardoor het een soort dierenprieel is geworden. Dat soort dingen vind ik heel leuk. Om bestaande, klassieke items meer eigen te maken.”

“Mensen vragen vaak: wat is je favoriete ontwerper of waar draag je het meeste van. Maar ik ben niet stijlvast en ik geloof daar ook niet in. Deze visie zie je ook terug in ons interieur. Het is niet één stijl, maar de combinatie moet kloppen.” Daarbij is het interieur van Iris ook een verlengstuk van haar persoonlijkheid. “Je zal bij mij nooit horen: goh ik had een totaal ander interieur verwacht. Het klopt heel erg bij mijn persoonlijkheid.”

FashionWeek

Helmut Newton

Helmut Newton is een belangrijke naam in huis. “Ik ben een groot fan van Helmut Newton sinds ik op de academie zat. Het is gewoon mijn favoriete fotograaf van jongs af aan.” In de woonkamer hangt een enorm werk van hem boven de bank. “Toen we hier kwamen wonen, had Peter als verrassing mijn favoriete plaat van Leda en de zwaan laten afdrukken. Ik kwam binnen lopen en toen hing de foto aan de muur! Ja, dat vind ik echt te gek.”

FashionWeek

FashionWeek

Deze FashionWeek is alweer de 4e editie met Iris aan het roer. Iris is sinds september 2015 creative director van Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam. Ze maakt zich vanaf het begin hard voor nieuwe designers, en wil een springplank bieden aan jong, vernieuwend modetalent. Zo worden er bijvoorbeeld tijdens openingsavond, genaamd ‘Future Generation’, alleen collecties getoond van net afgestudeerde ontwerpers. Ook wil ze de Nederlandse modeindustrie en Amsterdam FashionWeek in binnen- en buitenland op de kaart zetten.

FashionWeek

 

De zevenentwintigste editie van FashionWeek vindt plaats van 13 tot en met 16 juli in de Westergasfabriek. Kun je er niet bij zijn? Niet getreurd! Je kunt alle shows en de openingsavond gewoon thuis volgen via de livestream op fashionweek.nl.

 

Beeld: Femque Schook / Femfotografie

Manon van Vliet

Heb je onze app al?

Naar de app
Naar de app
Offline