8 Tips voor een goede nachtrust

Ben jij iemand die binnen vijf minuten naar dromenland is vertrokken? Of kan je wel wat tips gebruiken om in slaap te vallen. Wij geven je hier acht tips waarmee je gemakkelijker in slaap valt en de volgende dag uitgerust weer wakker wordt.

Westwing-bed

We besteden veel aandacht aan het inrichten van onze slaapkamer. Maar het belangrijkste is dat je er goed kunt slapen. Schaapjes tellen en wakker liggen zijn verleden tijd met deze tips:

1. De juiste kleur

Kies in de slaapkamer voor rustige kleuren. Kleuren die je helpen ontspannen zijn blauw, lila of pastelkleuren, zoals pastelroze, pastelgeel en mintgroen. Deze tinten werken harmonizerend, ontspannend en nervositeit-verlagend.

2. Het juiste matras

Een slecht matras kan de reden zijn voor een slechte nachtrust. Neem de tijd als je een nieuw matras koopt en vervang je matras elke vijf tot tien jaar. Lees hier meer over het kiezen van het perfecte matras.

Westwing-nachtkastje

3. De juiste temperatuur

Ventileer de kamer vijf minuten lang voordat je gaat slapen. Op deze manier wordt de vochtig geworden lucht vervangen door frisse, droge lucht. Het resultaat: je slaapt beter en je voorkomt de vorming van schimmel.

De ideale kamertemperatuur voor de slaapkamer is 16-18 graden celcius. Een absolute must: warme voeten. Met koude, klamme voeten wordt het wel heel moeilijk om in slaap te vallen. Een warme douche voor het slapen gaan of een warme kruik aan het voeteneinde – perfect!

4. Aromatherapie

Lavendelolie wordt al eeuwenlang gebruikt om een goede nachtrust te bevorderen. De olie bevat bestanddelen die een kalmerend effect hebben. Aromalampen, geurkaarsen, geurzakjes of een paar druppels lavendelspray op je kussen doen wonderen. Goede alternatieven: rozenolie of melisse-olie/-balsam.

Westwing-lavendel

5. Ontspanningsoefeningen

Voor het slapengaan nog even wat werk afmaken? Geen goed idee! Je kunt beter wat yoga-oefeningen of meditatie-oefeningen doen. Of doe deze ontspanningsoefening voor de spieren: span je spieren kort aan en ontspan ze weer. Herhaal deze oefening voor iedere spiergroep van je nek tot je tenen.

Bewust ademen helpt je ook om te ontspannen. Doe voor het slapen gaan deze ademhalingsoefening: haal diep in door de neus en adem uit door de mond. Herhaal dit 10 keer. Je zult je meteen rustiger voelen.

6. Bereid je voor op de volgende dag

Schrijf voordat je naar bed gaat een to-do-lijst voor de volgende dag. Zo kun je rustig gaan slapen zonder bang te zijn dat je iets zult vergeten. Een dagboek schrijven helpt je ook je hoofd leeg te maken.

Bereid alles voor voor de volgende dag. Leg je kleren alvast klaar en pak je tas in. Zo kun je de volgende dag goed voorbereid en stressvrij beginnen.

7. Slaapmutsje

Drink voor het slapengaan een glas warme melk met honing of een warme chocolademelk. Het aminozuur tryptofaan in de melk zou verantwoordelijk zijn voor het slaperige gevoel dat je krijgt na het drinken van melk. Verder verlaagt cacao de bloeddruk waardoor je tweemaal beter slaapt.

Ben je allergisch voor koemelk probeer dan amandelmelk of cashewmelk: deze drankjes bevatten namelijk ook tryptofaan.

Westwing-melk

8. Maak je bed ’s morgens al op

Veel mensen vinden dit vervelend, maar het schijnt echt te helpen! Mensen die hun bed ’s morgens al hebben opgemaakt, kijken gedurende de dag al uit naar een comfortabel, opgemaakt bed en zullen ’s avonds makkelijker in slaap vallen.

Foto’s: Living4Media

Barbra Schütt

Heb je onze app al?

Naar de app
Naar de app