Achter de schermen bij Atelier Unik

“The start of a new movement”

Als we het hebben over kunst, hebben we het meestal over dure, one-of-a-kind items die niet opnieuw gemaakt worden en hierdoor onbereikbaar zijn geworden voor de gewone consument. Atelier Unik is een initiatief van een kleine team van likeminded kunstliefhebbers en kunstenaars dat de kloof tussen échte kunst en de consument wil verkleinen.

NL15COQ02-104_3-quote

Jacob Witzenhausen, kunstexpert en curator van dit project, selecteert werk van kunstenaars als Cor Jaring, Pieter Ceizer, Erik Hijweege, Samuel Turner, Paul Blanca en Kevin Erskine. Hij heeft een galerie in New York en Amsterdam en reist de wereld over naar alle belangrijke kunstbeurzen en dankzij zijn grote kennis van wat er leeft in de kunstwereld weet hij precies wat ‘in’ en ‘uit’ is. “Met Atelier Unik wil ik kwalitatief hoogwaardige kunst aanbieden van een bijzondere selectie kunstenaars, voor relatief lage prijzen. Zo komt de kunst weer terug bij de consument.”

 

Kwaliteit

Een belangrijk aspect van de kunst die te koop is bij Atelier Unik is dat er absoluut geen consessies zijn gedaan op het gebied van kwaliteit. De lijsten zijn super stevig, handgemaakt, het werk komt met een passe-partout én de prints zijn van museumkwaliteit.

NL15COQ02-101_3

Tips van Jacob Witzenhausen

Ophangen

De lijsten zijn stevig, kunnen onmogelijk uit elkaar vallen. Het ophangsysteem is zo gemaakt dat je het aan 1 stevige schroef ophangt, het hangt in één keer goed. We werken met plexiglas in plaats van normaal glas. Dit houdt uv-stralen tegen en zorgt ervoor dat het werk houdbaar blijft. Bovendien is het lekker licht! Door het gebruik van plexiglas is bovendien de reflectie van het licht minder, er zit een matte gloed overheen.

Je zou het misschien niet verwachten, maar een klein huis heeft baat bij een groot werk. Het is dus raadzaam om in een kleine ruimte juist een groot kunstwerk op te hangen. Zo voelt de ruimte namelijk groter aan. Bovendien werkt het als een soort raam in de ruimte. Een grote ruimte heeft juist baat bij een paar verschillende kleinere werken naast elkaar, dit maakt de ruimte ook groter, geeft het meer diepte of lengte.

NL15COQ02-128_3

Verlichten

Een klein lampje van bovenaf laten schijnen is de beste manier om een werk te verlichten. Gebruik geen grote spot, een pianolampje bijvoorbeeld is eigenlijk perfect. Het lampje kan verschillende kleuren hebben (dit is uiteraard ook afhankelijk van het interieur) én kan verschillen in felheid. Denk bijvoorbeeld eens aan werken die in grote kathedralen of kerken hangen. Die worden verlicht met kandelaars. Dat heeft een wonderschoon effect. Een werk hoeft trouwens niet perse in een woonkamer, slaapkamer of gang opgehangen te worden, ook in de keuken of de wc kan kunst geweldig staan. Dit verrast!

shutterstock_235922617_1

Pieter Ceizer (Nederland)

Een fascinatie voor typografie, positiviteit & kwaliteit. Dat is het uitgangspunt van het werk van Pieter Ceizer. Al zijn werken stralen positiviteit uit en het idee van ‘iets maken uit niets.’ Het werk is een beetje graffiti achtig. Hij speelt met woorden en koppelt word aan beeld. Woord wordt eigenlijk beeld. Uit zijn werk spreekt een hang naar het verleden. Mensen proberen te begrijpen wat zich afspeelt in de wereld, en zoekt naar romantiek in tijden van bedreigingen en onrust. De teksten van Ceizer geven een positief accent aan een interieur!

kevinerskine-800

Kevin Erskine (USA)

Boerenzoon Erskine – geboren in Sharpsburg Illinois en later verhuisd naar Nebraska – heeft altijd een diepgewortelde fascinatie gehad voor het landschap. Toen hij 12 was maakte hij voor het eerst een échte tornado mee. Geïnspireerd door de kracht van de natuur pakt hij zijn vader’s camera en begint hij met fotografie. Met een pickup truck begint hij al op 19-jarige leeftijd met het volgen van tornado’s. Hij werkt vanuit een passie voor fotografie én respect voor de natuur. Het idee hierachter? De razendsnelle klimaatverandering en een blik in de toekomst.

“Beroemde plekken in Amerika worden meestal neergezet met strakblauwe luchten. Erskine toont donkere luchten, met zware tornado’s en geeft op die manier een nieuwe dimensie aan zo’n gebied.” – Jacob Witzenhausen.

NL15COQ02-137_2

Erik Hijweege (Nederland)

Na twaalf jaar werken als marketing strateeg besloot hij zijn hart te volgen. Zo begon hij als fotograaf. Na een studie aan de Fotoacademie heeft hij letterlijk zijn stropdas afgeknipt en is hij zijn passie achterna gegaan. Erik heeft verschillende series gemaakt, van een serie over bedreigde diersoorten bevroren in een blok ijs om ze te bewaren voor de toekomst (Endangered, 2014), tot een serie over interieur. Deze laatste serie zijn beelden die doen denken aan 18e en 19e eeuwse schilderkunst, onder andere door de manier waarop het licht naar binnen valt. De serie doet denken aan vervlogen tijden. Neem bijvoorbeeld de keuken in de Joodse school in Fez. “Esthetiek is belangrijk in mijn werk. Per onderwerp probeer ik de essentie te vangen op een zo mooi mogelijke manier.” – Erik Hijweege

“Het beeld dat Hijweege laat zien is een beeld dat verdwijnt, doordat alles tegenwoordig gerenoveerd wordt. Het toont een romantische hang naar het verleden.” – Jacob Witzenhausen

shutterstock_180158387_2

 Samuel Turner (Australie)

Wonend in Brisbane, Australie, werkte hij een tijd lang voor een handelaar. Dit gaf hem de kans de wereld over te reizen. Geïnspireerd door de ervaringen van Michael J. Leahy in het hoogland van Nieuw-Guinea in 1930 ontwikkelde hij een romantische fascinatie voor andere culturen, verdwijnende culturen. Hij fotografeerde verschillende stammen in Papoea Nieuw-Guinea, Namibie en Botswana.

“Ook hier zie ik weer een vorm van romantiek. Een hunkering naar het vastleggen van verdwijnende culturen.” – Jacob Witzenhausen.

NL15COQ02-155_3_quote

Paul Blanca

Blanca begon in de kunstwereld begin 1980 met subversieve, schokkende zelfportretten. Via via kwam hij in de kunstwereld terecht. Choreograaf Hans van Manen bezat een fotostudio waar Van Manen en Blanca vaak samenwerkten. Toen Robert Mapplethorpe (goede vriend van Van Manen) de zelfportretten van Blanca zag, was hij erg onder de indruk en later stelde hij hem voor aan de high society in New York (Keith Haring, Willem de Kooning etc.). Thema’s als angst, verdriet, pijn, agressie en seksualiteit zijn Blanca niet vreemd.

” Zijn werk Kristal is een duidelijk voorbeeld voor zijn stijl. De handen worden gesmeerd met suikergoed, wat gaat over vrouwelijkheid en verliefdheid. Het geeft de zoetheid, de warmte en ‘het eetbare’ weer. Ook hier spreekt weer duidelijk een vorm van romantiek uit.” – Jacob Witzenhausen.

 

Marte Steendam

Heb je onze app al?

Naar de app
Naar de app