Behind the scenes bij Zuiver

Bij Zuiver zijn de taken goed verdeeld, maar wanneer de meningen tussen Art director Caroline en Product developer Richard uiteenlopen, gaan ze de discussie aan. “Door met elkaar te discussiëren voed je elkaar en komen we samen op nieuwe ideeën. Dit resulteert dan meestal in een bestseller!”

De collectie van Zuiver is vooruitstrevend, divers en toch in balans. Het Nederlandse label verzorgt voor diverse televisieprogramma’s de interieurstyling waaronder The Voice of Holland, Familie Kruis en Goede Tijden Slechte Tijden. We zien Zuiver terug in elk woonmagazine en ook hangt hele Ziggo Dome vol met de bekende retro ’70 copper lamp. Kortom Zuiver is hot & happening! Westwing nam een kijkje achter de schermen en interviewde Art director Caroline van Velze en Product developer Richard Halberstadt.

IMG_0331WESTWING-ZUIVER-BY-FEMFOTOGRAFIEkopie

Hoe is het merk Zuiver ontstaan?
 “We zijn begonnen als een meubel op maat leverancier in 1998. We hadden vier merken waaronder eentje genaamd Zuiver. In 2010 hebben we ervoor gekozen om ons meer te focussen. Van vier merken hebben we één merk gemaakt en de beste naam behouden en dat was Zuiver. Bijna alle producten bedenken we nu zelf en daar zoeken we de beste fabrikanten bij om het geheel tot een mooi product te maken.”

Caroline_Zuiver_paspoortje

Hoe komen jullie tot een product?
“Caroline is een trendwatcher en maakt trendboeken met kleuren en trends die eraan komen. Haar boek vormt de leidraad waar wij producten bij bedenken en deze laten produceren.”

“Richard heeft meestal een ontwerp in zijn hoofd en dat idee wordt gezamenlijk gekneed en daar komt een product uit voort. We zitten meestal ter plekke bij een leverancier te tekenen. We kiezen hier de schelpjes, onderstellen, materialen en kleuren uit. Daarna krijgen we samples opgestuurd en bekijken we of we deze goed genoeg vinden. Omdat we bijna alles zelf bedenken gaat het maken van een product op deze manier wel vele malen sneller dan vroeger en kunnen we ook goed inspelen op trends.“

Richard_Zuiver_paspoortje

Wat maakt Zuiver zo interessant?
“Zuiver heeft oog voor design, trend en ontwerp. Daarnaast vinden we het belangrijk om producten betaalbaar te houden en hebben we veel voorraad. Het laatste is vooral heel interessant voor onze klanten omdat we op die manier snel kunnen schakelen. Zuiver is een merk dat in de loop der jaren ook echt een eigen stijl heeft gecreëerd en elk product krijgt, zoals wij dat noemen de ‘Zuiver twist’. Dat is eigenlijk een soort stijl, kleur en gevoel waardoor je het Zuiver product meteen herkent. Items van Zuiver hebben een Scandinavische uitstraling met veel licht hout, wit en zachte kleurtjes.”

zuiver_collage_1De Zuiver twist: veel licht hout, zachte kleurtjes en Scandinavische invloeden.

Waar worden jullie door geïnspireerd?
“Eigenlijk kun je wel zeggen dat de hele wereld onze inspiratiebron is. We gaan vaak op reis en laten ons door de verschillende landen inspireren. Daarnaast bezoeken we bijeenkomsten over trends, lezen we magazines en kijken we naar wat er in de mode gebeurt. De extreme outfits van de catwalk zie je niet terug in het interieur, maar het meeste is wel bruikbaar.”

Wat zijn bestsellers van Zuiver?
“De Tripod Wood en de Office OMG zijn op dit moment onze bestellers. De Tripod Wood is een metalen vloerlamp maar dan met hout gefineerd. Het is een elegante lamp met drie lange dunne benen. Bij Zuiver gaan we heel efficiënt te werk en daarom hebben een kap bedacht, die geheel kan worden opgerold. Zo past het hele product in één doos.”

“De OMG Office is een variant op onze OMG stoel. Deze stoel is zo genoemd omdat hij zó lekker zit dat iedereen ‘oh my god!’ roept. De OMG stoel werd daardoor vaak gebruikt als kantoorstoel dus hebben we de normale versie aangepast en er een office variant van gemaakt.”

_J5B9569WESTWING-ZUIVER-BY-FEMFOTOGRAFIEDe office variant van de OMG stoel: eigentijds & comfortabel!

Zuiver heeft een geweldige collectie maar wat is jullie favoriet?
De favoriet van Caroline is de LED-IT-BE lamp, die in een vloer, tafel en muur versie komt. “Wat ik zo leuk vind aan deze lamp is dat het een product van vroeger is, die we in een eigentijds jasje hebben gestoken. Over heel de wereld zagen we designers spelen met simpele omlijningen en deze trend hebben we toegepast op de LED-IT-BE lamp. We hebben er LED-verlichting in laten zetten zodat de lamp heel slank oogt en het lijkt alsof je alleen een silhouet ziet.”

_J5B9556WESTWING-ZUIVER-BY-FEMFOTOGRAFIEDe favoriet van Caroline. Wij begrijpen wel waarom!

Richard vindt de Doulton de mooiste uit de collectie van Zuiver. “De Doulton is ontstaan doordat we graag een bredere variant wilden maken van een stoel uit onze collectie. In Milaan zag je een trend opkomen met veel stiksels en gewatteerde stoffen, daar is deze stoel ook deels op gebaseerd. We hebben geëxperimenteerd door gebruik te maken van verschillende stoffen en kleuren. Uiteindelijk hebben we er ook een ruitpatroon op laten zetten, wat je veel ziet op dekbedden, om de stoel nog comfortabeler te maken. Binnenkort komt er nog een variant aan, namelijk de Doulton Vintage. Deze stoel heeft een stoffen rug en een PU zitting. Een mooie aanvulling op onze huidige collectie!”

unnamedEen van de bestsellers van Zuiver at the moment: de Doulton en de Tripod Wood lamp.

Hebben jullie een product geproduceerd waarvan jullie dachten dat het niet zou aanslaan?
“Dat is de Eleven Patch. Deze stoel hebben we speciaal bedacht voor de beurs in Parijs. Het was het tweede jaar dat we op Maison et Objet stonden en we wilden graag opvallen. We kozen ervoor om een stoel te maken met een bonte verzameling stoffen. Uiteindelijk sprak deze stoel enorm veel mensen aan en is dit een van onze bestsellers geworden.”

Hoe is jullie idee voor shop-in-shop ontstaan?
“Het idee is ontstaan op de beurs. Zuiver werkt met stijlen en zo creëerden we op de beurs een sfeer die erg aansloeg bij onze klanten. Klanten wilden deze sfeer graag in hun winkel om zo de verkoop te stimuleren. Op dit moment hebben we vijfentwintig shop in shops in Nederland en in België zijn dit er drie.”

zuiver_collage_2

Trendsetter of trendvolger?
“We worden in de markt gezien als trendsetter. Maar we moeten oppassen dat we niet te snel gaan, we waren namelijk te vroeg met de dip dye trend. Maar we schakelen snel dus we kunnen wel op veel trends inspelen. Een paar jaar terug zagen we bijvoorbeeld veel items in marmer. Niemand had op dat moment nog een marmeren product voor een betaalbare prijs in z’n collectie. Binnen drie maanden hadden wij een prachtige marmeren tafel in onze collectie!”

Hoe vaak komen er nieuwe producten binnen?
“Continue komen er nieuwe producten binnen. We werken niet met seizoenen en er kan bij ons daarom midden in de zomer opeens een vloerkleed worden toegevoegd. De brochure die geregeld uitkomt, is voor onze klanten dan ook altijd weer een ware verassing!”

Binnenkort bij Zuiver?
“Een hele leuke klokken serie. We hebben allerlei trends in een klokkenserie verwerkt die binnenkort op de markt komt. Zo hebben we een marmeren, een gerecyclede, een OSB plaat en keramieken klok ontworpen.

Toekomst?
“We willen het merk in het buitenland net zo bekend maken als in Nederland. We verkopen al in het buitenland maar willen dit op een grotere schaal gaan doen. Een droom van ons is om ooit nog een eigen flagship store te openen. Een plek waar je ook een restaurantje hebt waar iedereen wat kan komen drinken.

Nieuwsgierig geworden naar de coole meubels van Zuiver? Shop hier de collectie!

interview en tekst: Tahnee van der Merwe

Charlotte Kalshoven

Heb je onze app al?

Naar de app
Naar de app