De museumwinkel.com

Dat de pieces van de Museumwinkel.com niet zouden misstaan in het National History Museum in New York, wordt al duidelijk bij het eerste ingelijste vlindertje dat we spotten. Met wel drie prijswinnende preparateurs in hun team kan de Museumwinkel.com zichzelf een autoriteit noemen binnen hun werkveld. We spraken met Nicolette, één van de gezichten achter dit bijzondere merk.

1

Animal lovers

Voormalig geschiedenis én kunstgeschiedenis student Nicolette heeft altijd al een zwak voor dieren gehad. “Als echte dierenvriend bracht ik mijn tijd maar al te graag door in de natuur.” Oprichter Erwin deelt deze interesse in bijzondere fauna – inmiddels ook graag dood welteverstaan. “Erwin begon zo’n twintig jaar geleden vanuit zijn huis met het opzetten van dieren. Zijn harde werken resulteerde in de Museumwinkel.com, dat inmiddels 5,5 jaar oud is.” Met een team van zeven man wordt op dagelijkse basis alles op alles gezet om ieder dier op perfectionistische wijze op te zetten.

extra

 

En de winnaar is…

Misschien wist je het nog niet, maar er bestaat zoiets als een Nederlands kampioenschap in prepareren. And it’s kind of a big deal. Preparateurs Sophie Kiela en Rick Way behaalden dit jaar de titel Nederland kampioen binnen de categorie vogels, waar Sita van Hoorn – junior preparateur – ook in de prijzen viel binnen de categorie beginners. Een stal vol talent dus – daar bij de Museumwinkel.com.

 

Van Puk tot Iep

Niet voor niks dat ze de mannen en vrouwen van dit label met gemak weten te vinden als er een grote productie op de planning staat. Zo zijn opgezette dieren van de Museumwinkel onder andere gebruikt voor de films “Puk van de Petteflet en “Iep”. Voor Nova Zembla werd de Museumwinkel.com ingehuurd om ijsberen, papegaaiduikers en poolvossen op te zetten. Maar ook verschillende museums, universiteiten en interieurontwerpers weten de Museumwinkel.com te vinden. Niet alleen hun vakkundigheid zorgde ervoor dat de Museumwinkel.com werd gevonden. “Toen wij begonnen waren wij de enige in de business.”

4

Een warm interieur

Nicolette haar passie voor dieren komt niet alleen tot uiting in haar werk. Ook in haar interieur zie je opgezette dieren terugkomen. “Mijn interieur kun je het best omschrijven als warm. Het is een weerspiegeling van de sfeer die je proeft in de winkel.” De opgezette vogels, insecten, vissen, vlinders en reptielen zijn in de hipste interieurs niet meer weg te denken. Maar lang voordat deze trend zich voordeed waren de Museumwinkeliers al druk in de weer met het prepareren van de mooiste vlinders en insecten. “Onze producten zijn tijdloos”, aldus Nicolette. “Nu zijn ingelijste, opgezette dieren een hype. Voordat deze trend er was, onderzochten we onze markt uitvoerig, om te kijken waar er behoefte was aan ons product.”

2

Op wereldniveau

Welke kernwoorden de Museumwinkel het best omschrijven? “Met de woorden kwaliteit, ambacht en excentriciteit” aldus Nicolette. En met drie kampioenen in het prepareren in huis, een scala een bijzondere beestjes in hun shop en een flinke klantenkring gaat het de Museumwinkel voor de wind. Nu Nederland (zo goed als) is veroverd dient zich een volgend doel aan: “Wij willen ons op internationaal vlak profileren.” De eerste stap is gezet: de Museumwinkel was te zien op dé interieurbeurs van Parijs – de Maison et Objet. Maar het kan altijd groter. “We willen dat de hele wereld over tien jaar meepraat over de producten van de Museumwinkel.” aldus Nicolette.

Sophie Don

Heb je onze app al?

Naar de app
Naar de app