Film Noir - tips van Otto van den Toorn

De wereld van het beeld, daar hebben we het over met Otto van den Toorn. Otto van den Toorn (1969) is begonnen als DJ/muziekcomponist en werkt tegenwoordig als fotograaf. Hij werd onder andere bekend door het Net5 televisieprogramma ‘Model in 1 dag’ en deelt met Westwing de geheimen van de horrorfilm en -fotografie.

 “Schaduw is zeer bepalend voor hoe eng we dingen vinden. In spannende beelden komt het licht vaak van onder, precies het tegenovergestelde van zonlicht. Zonlicht komt altijd van boven. Kan licht van onder misschien gezien worden als licht uit de hel en licht van boven als licht uit de hemel? Hoe dan ook, we vinden schaduwen die boven/achter een persoon verschijnen meestal eng. In fotografie noemen we dit niet voor niets ‘horrorlicht.’ Het is een hele kunst om dit soort licht mooi te krijgen!”

Otto’s favoriete beelden uit de Crime Night sale

Otto1

#1 Film still uit de film Frankenstein

De schaduw maakt Frankenstein nóg enger en groter dan hij is. Doordat de schaduw zijn houding vertekent krijgt het beeld iets bovennatuurlijks.

 

otto2

#2 Film still uit de film House of Wax

De spanning zit hem in de schaduw, in dat wat je niet kunt zien. Daar zit het onbekende. Een angstaanjagende houding in de vorm van een schaduw werkt hier perfect. Een mooi fenomeen in horrorfilms, vind ik wanneer iemand van zijn eigen schaduw schrikt.

 

#3 Film still uit Hitchcock’s Psycho

Het harde licht en de schrik in de ogen. Dat hier iets verschrikkelijks aan de hand is behoeft geen uitleg. Ik vind het bijzonder dat met zo weinig middelen de afschuw en horror weergegeven kunnen worden. Hitchcock was er een meester in.

 

Film en fotografie; hoe gaat dit samen?

“Fotografie is eigenlijk verstilde film, in ieder geval probeer ik fotografie graag zo te benaderen. Vaak vind ik een liggend beeld als foto mooier dan een staand portret, dat is direct al filmischer door de beeldverhouding. Film en fotografie versmelten langzaam door het internet. Internet staat nog steeds voornamelijk vol met stilstaande beelden, terwijl de mogelijkheden met bewegend beeld oneindig zijn online. Als bijvoorbeeld campagnes voor modemerken gaan bewegen in dezelfde stijl als de modefotografie krijgt een thema of merk veel meer diepgang. De toevoeging van muziek geeft dit geheel extra kracht en context.”

 

De mystiek van de zwart-wit fotografie

“Een zwartwit-foto is puurder omdat er heel veel ruis wegvalt. De kleur is weg, waardoor de essentie van de vorm overblijft. Het resultaat? Meer drama en meer emotie. Een valkuil is om vervolgens van alles een zwart-wit foto te maken. Het wordt soms gebruikt als oplossing voor iets dat er mist of om iets te verbloemen dat minder mooi is geworden dan je had gehoopt. Zo werkt het naar mijn mening niet. Datgene dat er miste, mist natuurlijk nog steeds en iets lelijks in je foto is niet ineens weg, het valt alleen minder op.”

 

Hoe breng je spanning in je foto’s?

“Vaak ontstaat er spanning in een beeld door de uitsnede. Een totaal onmeetbaar procedé. Hoe en waarom je een foto op een bepaalde manier snijdt is een soort abracadabra voor mij en ik doe het totaal op gevoel. Niet één uitsnede is hetzelfde. De spanning in een foto komt 9 van de 10 keer door een iets krappere uitsnede. Met andere woorden: haal alle onzin weg en hoop dat zo je de werkelijke essentie overhoudt of juist de focus op de juiste zaken binnen het beeld legt. Kill your darlings!”

 

Welke spannende film moet iedereen volgens jou gezien hebben?

“Inception. Een super slim verhaal waarin een persoon ideeën plant in het brein van een ander persoon door in te breken in een droom. Dat kan alleen maar knotsgekke situaties veroorzaken. ‘Knotsgek’ is een woord dat vaak bij filmomschrijvingen opduikt… dus deze term gebruik ik ook graag een keer. Bij deze!”

 

Marte Steendam

Heb je onze app al?

Naar de app
Naar de app