In gesprek met Femke van Catchii

Femke Zwaan was als kind al druk bezig met één van haar grote passies, schilderen. Tweeëneenhalf jaar geleden besloot ze haar creativiteit niet meer te tonen op grote doeken, maar een meer commerciële weg in te slaan. Catchii was geboren. Met dit serviesmerk komt alles samen: haar ervaring als marketeer gecombineerd met haar liefde voor schilderen. Westwing sprak met Femke over haar bijzondere merk.

1

Kun je vertellen hoe Catchii tot stand is gekomen?

“Ik ben eigenlijk al van jongs af aan bezig met schilderen. Aanvankelijk deed ik dit op grote doeken. Maar dit paste niet helemaal meer. Ze verkochten ook niet zo goed. Toch wilde ik wel bezig blijven met schilderen. Daarom besloot ik mijn creativiteit op een commerciële manier in te zetten. Ik heb met mijn marketingachtergrond veel producten op de markt gezet.

 

Servies is vaak te prijzig of doet denken aan het servies bij je oma thuis.

 

Het leek me heel leuk om mijn eigen product te ontwikkelen en dit ook zelf op de juiste manier te positioneren. Vervolgens ben ik gaan nadenken wat beter zou kunnen verkopen dan een schilderij. Ik kwam uit op servies. Zelf kon ik nooit echt leuk servies vinden. Servies is vaak prijzig, te saai of doet denken aan de kopjes en schoteltjes bij je oma thuis.”

2

Hoe wordt het servies van Catchii geproduceerd?

“Allereerst ga ik nadenken over een thema. In elke collectie die ik ontwikkel staat altijd een thema centraal dat te maken heeft met flora en fauna. Er is een bepaalde cultuur of een bepaald land dat me dusdanig heeft geïnspireerd dat het een leidraad vormt voor mijn collectie. Vervolgens begin ik met schilderen. Ik ga handmatig aan de slag met acrylverf, potloden en papier. Welke kleuren centraal staan in het ontwerp, bepaal ik ook op dit moment.

 

In elke collectie staat een thema centraal.

 

Dan bedenk ik op welk servies het ontwerp het best past en of het een plekje in het midden of aan de zijkant van het servies krijgt. Als ik alles heb geschilderd, wordt het omgezet naar een zeefdruk. De druk wordt handmatig geplaatst op geglazuurd porselein. Vervolgens wordt deze laag gladgestreken zodat je geen luchtbelletjes krijgt. Het Catchii-logo wordt op het servies geplaatst. Vervolgens wordt het servies op 1000 graden gebakken. Hierdoor zakken de dessins in het glazuur, wat er weer voor zorgt dat het vaatwasmachinebestendig is.”

3

Wat maakt het servies van Catchii zo bijzonder?

“Mijn ontwerpen lopen van het ene op het andere bord door. Dat maakt het Catchii servies zo bijzonder. Een vogel vliegt door van het ene op het andere bord. Dus je ziet op één bord een kop en op een ander bord de staart. Als je de borden naast elkaar zet, krijg je een heel spannend geheel. Er gebeurt iets aan tafel, mensen gaan erover praten. Dit element vind ik heel bijzonder.”

4

In welk interieur passen de items van Catchii het best?

“Mijn creaties passen het best in een bohemien, eclectisch interieur. Ik vind het servies mooi passen bij een kleurrijke woonkamer waar je veel verschillende culturen terugziet. Ook met het dekken van de tafel is het leuk om een eclectisch plaatje te creëren. Je kunt een soort eigen “jungle tafel” maken door het servies van Catchii met elkaar te combineren.

 

Je kunt met Catchii je eigen Jungle-tafel creëren.

 

Tegenwoordig kun je ook genoeg accessoires vinden waarmee je dit thema kunt doorvoeren. Ik heb bijvoorbeeld een slabestek in koraal-vorm dat goed past bij mijn servies. Maar je hebt natuurlijk ook leuke servetten met pauwen erop of onderzetters met vissen-dessin.”

5

Heb je al een idee voor een volgende Catchii-lijn?

“Begin september lanceer ik een collectie die geïnspireerd is op Japan. Documentaires over dit land hebben me geïnspireerd. Maar ook de Japanse kunstwerken bij mijn ouders en opa en oma thuis, vind ik prachtig, net als de Japanse prentboeken die ik zelf heb. Zelf ben ik nog nooit in Japan geweest, maar het staat hoog op mijn lijstje.

Sophie Don

Heb je onze app al?

Naar de app
Naar de app
Offline