GOOD&MOJO - Buy Light, Give Light

De lampen van it’s about RoMi sieren al menig interieur – zowel binnen als buiten Nederland. Ondanks dit grote succes besloten de mensen achter dit merk er nog een schepje bovenop te doen. En wel door er een compleet nieuw label naast te gaan runnen waarin sociaal ondernemerschap en het gebruik van duurzame producten centraal moest staan. Good&Mojo was geboren. Westwing sprak met sociaal ondernemer Michiel van Mierlo.

Waar kwam de wens voor een tweede label vandaan?

“Via it’s about RoMi doneren we al sinds het begin in 1993 aan een goed doel. Ook introduceren we sinds 2012 elk jaar een lamp van duurzaam materiaal. Maar het was moeilijk om al onze nieuwe ideeën bij it’s about RoMi uit te voeren. Daarom hebben we ervoor gekozen om een nieuw label op te zetten waarbij we alles in één keer goed konden doen.

 

We wilden alles in één keer goed doen.

 

We hebben ons laten inspireren door andere industrieën – van kledingmerk K.O.I. (Kings of Indigo) dat duurzame kleding maakt tot Dopper dat waterflessen produceert en daarbij 5% van hun omzet doneert aan een goed doel. Alle goede dingen die we zagen in andere industrieën hebben we geprobeerd in Good&Mojo te stoppen.

2-new

Hoe sociaal en duurzaam is Good&Mojo precies?

“Voor elke lamp die wij verkopen doneren wij 5% aan de WakaWaka stichting. Dit goede doel levert wereldwijd lampen op zonne-energie aan families die zijn getroffen door een crisis waardoor ze zonder licht zitten. Vandaar de titel “Buy Light, Give Light”.

modernelampen

Momenteel steunen we projecten zoals vluchtelingenkampen in Syrië, slachtoffers van de aardbeving in Nepal en vluchtelingenkampen in Nigeria. Daarnaast is elke lamp die we ontwikkelen voor Good&Mojo gemaakt van duurzaam materiaal. Fotograaf Jimmy Nelson heeft ons geïnspireerd om een volledig duurzaam label op te zetten.

 

We werden geïnspireerd door fotograaf Jimmy Nelson.

 

Hij brengt traditionele stammen in beeld, stammen die nog op primitieve wijze leven. Wij wilden wat materialen betreft weer terug naar een duurzame maatschappij, naar die wereld waarin goede dingen worden gemaakt. Vandaar de ondertitel “back to sustainability” bij Good&Mojo.”

5

Met welke materialen werken jullie?

“Bij het ontwerpen van de lampen hebben we gekeken welke duurzame materialen voorhanden zijn. Denk aan bamboe, papierpulp, kurk en ecologisch linnen. Het is lastig, omdat veel leveranciers nog nooit een lamp hebben gemaakt van duurzaam materiaal.

Zo produceren wij bijvoorbeeld ook lampen van papierpulp. Dit materiaal wordt gebruikt om eierdozen van te maken. Uiteraard hadden we hoge eisen op het gebied van kwaliteit en ontwerp. Dat was nog best een uitdaging – om in dezelfde fabriek, met dezelfde materialen van verpakkingen voor eieren naar kwalitatief hoogwaardige lampen te gaan.

6

Good spreekt voor zich, maar wat houdt Mojo in?

“Bij it’s about RoMi hanteerden we altijd de term “Mojo” als er iets leuks gebeurde, een goede sfeer hing of een “buzz” werd gecreëerd. Met dit label willen we iets heel goeds doen en diezelfde vibe creëren. We zijn binnen onze branche pionier op het gebied van duurzaamheid met daaraan gekoppeld een goed doel. We willen een voorbeeld zijn voor onze branche. We gaan hiermee de juiste “Mojo” creëren.

8

Bij welk interieur passen jullie lampen?

Al onze lampen hebben strakke designs en zijn altijd gemaakt van duurzame materialen. De lampenkappen van eco-linnen zijn beschikbaar in zes verschillende kleuren. De witte lampenkap past perfect in een modern interieur waar de donkergroene of lichtgrijze kappen juist weer mooi staan in een landelijke inrichting.

 

Al onze lampen zijn gemaakt van duurzame materialen.

 

We hebben ook duurzame materialen moeten afkeuren omdat we ver weg willen blijven van de geitenwollen sokken-look. Zo hadden we een aantal maanden geleden het idee om een lamp te ontwikkelen van gerecycled krantenpapier. Hier hebben we van afgezien, het materiaal was niet stoer genoeg.”

7

Waar willen jullie over 5 jaar zijn?

“Anderhalf jaar geleden is het concept van Good&Mojo ontstaan. In slechts een paar weken hebben we al 300 WakaWaka solar-lampen gedoneerd en staat onze lijn als een huis. Dit was de eerste stap. Nu zou het te gek zijn als we een inspiratiebron kunnen zijn voor andere bedrijven en nog veel meer kunnen doneren met de verkoop van onze lampen. De wens om met duurzame materialen te werken was er al tijdens it’s about RoMi, het zit in ons DNA. Met Good&Mojo bewijzen we dat ons motto een waarheid is: it’s never too late to make a change and do some good!”

Sophie Don

Heb je onze app al?

Naar de app
Naar de app
Offline