Let's meet HAY!

Modern Deens design dat bereikbaar is voor iedereen? Dat is HAY! Sinds 2002 maakt het label duurzaam, kwalitatief design met een frisse Scandinavische look én een vleugje humor. Denk: licht hout met zachte pastellen: dát is de handtekening van HAY.

01NIEUW_hay_merk_scandi

He HAY! Geïnspireerd op de Deense designers uit de jaren 50 & 60 die eenvoudig, kwalitatief design op de markt brachten, verkent HAY nieuwe materialen en technologieën. Met designers van over de hele wereld – van aanstormend talent tot grote namen uit het vakgebied – maakt het merk functionele producten voor dagelijkse behoeften. “functional answers to functional needs”

03NIEUW_hay_merk_scandi

Hoe het begon

Tijdens zijn baan bij het exclusieve label Gubi leerde Rolf Hay zijn vrouw en medeoprichter Mette kennen. Daarna ging alles in een razend tempo. Met een grote mode-investeerder achter zich legden de twee natuurtalenten de basis voor HAY, met als grootste inspiratiebron Deens jaren design uit de jaren 50 en 60.

04_hay_merk_scandi

Van cultlabel tot award-winner

In de interieurwereld werd HAY lang als ‘cultlabel’ gezien dat sterke concurrentie vormde met grote Deense namen die hoge prijzen hanteren. Inmiddels heeft het label veel populariteit gewonnen onder het grote publiek, wordt het verkocht in bijna alle landen over de wereld, heeft het flagship stores in Europa en Azië en meer dan 24 awards op zijn naam staan. Van een Dutch Design Award (NL) in 2011 tot een Wallpaper Design Award (UK) in 2014. Ook hebben verschillende producten van het merk een permanente plek in de collecties van musea over de wereld waaronder Vitra Design Museum in Weil am Rhein en MoMA in New York.

05_hay_merk_scandi

HAY huis

Inmiddels is het mogelijk om een volledig HAY huis samen te stellen. Het label ontwerpt meubels, accessoires, textiel, vloerkleden en servies. Enkele populaire items? De stoel About a Chair (2010) van designer Hee Welling is nog altijd een grote favoriet.

06_hay_merk_scandi

Gewoon gebleven

Vanaf het begin heeft HAY samengewerkt met grote namen uit de design wereld, denk aan Stefan Diez, Scholten & Baijings of de Franse wonderbroers Bouroullec. Onlangs ging het label een samenwerking aan met designer Sebastian Wrong waaruit co-brand Wrong for HAY ontstond. Ondanks deze bijzondere samenwerkingen blijft HAY gewoon HAY. Het zijn niet de grote namen die het merk tot een overtuigend label maken. Het zijn de ontwerpen die altijd perfect passen bij de filosofie van het label.

02_hay_merk_scandi

Marte Steendam

Heb je onze app al?

Naar de app
Naar de app