Get to know Christian Lacroix

De beroemde ontwerpen van designer Christian Lacroix kennen we natuurlijk allemaal van de Parijse catwalk. Maar ook zijn modeaccessoires en lifestyle producten zijn een lust voor het oog. Domitia Deneuville en Morgan Bourgin zijn verantwoordelijk voor de modeaccessoires en lifestyle producten van dit beroemde modehuis. Westwing vroeg hen het modehemd van het lijf!

Westwing_Magazine_Christian_Lacroix__RichardPowers_1

Wat doen jullie precies voor Christian Lacroix?

DD: “Ik ontwikkel de accessoires voor Christian Lacroix. Ik wil voldoen aan de eisen van de markt en hierbij ook het DNA en de wereld van het modehuis in het oog houden. Ik probeer producten te maken die in verschillende lijnen samenkomen, zodat al onze collecties rijk en consistent zijn.”

MB: “Ik ben er persoonlijk verantwoordelijk voor dat de bouw en ontwikkeling van alle collecties die onder de lifestyle en home lijn van Christian Lacroix vallen, aansluiten bij de strategie van dit modehuis.
Heel specifiek: ik werk samen met onze partners aan plannen voor de collecties, coördineer de ontwikkeling van de producten en het creatieve proces met artistiek director Sacha Walckhoff, ik begeleid het team van de ontwerpstudio tot de verkoop.”

Westwing_Magazine_Christian_Lacroix_12

Werken bij zo’n groot modehuis spreekt natuurlijk enorm tot de verbeelding. Maar wat gebeurt er eigenlijk op een typische dag bij Christian Lacroix?

DD: “Er is geen typische dag. Ik moet iedereen waar we mee samenwerken begeleiden zodat ze voldoen aan onze verwachtingen en onze artistieke weg van dat seizoen. En ik moet ze ook bijstaan als ze problemen ondervinden bij het ontwikkelen van onze producten. Er zijn altijd nieuwe verhalen te vertellen.”

MB: “Precies, er is geen typische dag! Het schema voor de productontwikkeling kan variëren van zes maanden tot een jaar, dat maakt deze business spannend! De ene dag organiseer ik de fotografie voor een product en de volgende dag ontmoet ik een textielleverancier.”

Westwing_Magazine_Christian_Lacroix__RichardPowers_3

Is dat waar jullie op hoopten bij het solliciteren naar deze baan?

DD: “Absoluut, die afwisseling wilde ik graag. Je hebt hier geen tijd om je te vervelen!”

MB: “Inderdaad, het is zeer uitdagend. Ik heb een passie voor het product, de mooie materialen en de details. Het is een baan waar je creatief voor moet zijn en een sterke verbondenheid moet voelen met het product. Relaties staan ook centraal, ik wil graag een verband tussen verschillende profielen creëren: de studio, onze partners en leveranciers, de sales teams en de communicatie.”

Westwing_Magazine_Christian_Lacroix_16

Christian Lacroix heeft als modemerk een sterke identiteit, een extravagante stijl, komt met gedurfde combinaties en een vleugje humor. Nicolas Topiol, de CEO van Christian Lacroix omschrijft het als een verfijnde, kleurrijke en theatrale stijl. Hoe zouden jullie het zelf omschrijven?

DD: “Ik ben het helemaal met hem eens! Ik wil er nog aan toevoegen dat onze kracht ligt in aandacht voor details. We proberen altijd een verrassing in onze producten te verbergen.”

MB: “De stijl van Lacroix is inderdaad uniek en heeft een bijzonder sterk en rijk DNA. Er is liefde voor kleur en mooie materialen, met een vleugje barok en weelderigheid. Lacroix heeft sterke culturele wortels en is een contrastrijke mix & match. Dit zetten we allemaal in met gevoel voor humor en een moderne stijl.”

Westwing_Magazine_Christian_Lacroix_5

Wat inspireert jullie in je werk?

DD: “Ik ben open minded en nieuwsgierig. Het is niet een ding in het bijzonder dat mij inspireert. Ondanks mijn drukke agenda houd ik mijn ogen open en probeer ik te kijken naar wat er om me heen gebeurt zodat ik niets mis. Als ik tijd heb, ga ik op Instagram en Pinterest en voed ik mezelf met alles wat ik zie. Dit is voor mij echt de beste manier om toegang te hebben tot veel informatie.”

MB: “Er zijn zoveel dingen die mij inspireren! Reizen, tentoonstellingen, concerten, design, mode…”

Westwing_Magazine_Christian_Lacroix_4

Op Westwing presenteren we een bepaald deel van de Lente- en Zomercollectie van 2015. Wat was hiervoor de inspiratie?

DD: “Wat nieuw was dit seizoen was het gebruik van onbewerkte materialen om een fantasierijke collectie tot stand te brengen. We werkten bijvoorbeeld met canvas en gecoat doek.”

MB: “De home collectie ‘New Worlds’ is geïnspireerd op de reis naar een onbekende exotische en kleurrijke (droom)wereld. De flora en fauna zijn enorm aanwezig en opnieuw uitgevonden met humor, zo veranderen de bladeren in veren en zit er een luipaard verborgen achter een tijger.”

Westwing_Magazine_Christian_Lacroix__RichardPowers_2

In wat voor soort interieur zie je deze creaties?

MB: “De producten uit de home collectie passen goed in verschillende interieurs: in een vrij minimalistisch interieur kan het terugkomen als een subtiel detail zoals een kussen op een stoel en in een wat gedurfder interieur kun je verschillende patronen op elkaar afstemmen.”

Westwing_Magazine_Christian_Lacroix_6

Wat kunnen jullie ons vertellen over de aankomende collecties?

DD: “We hebben veel ideeën waarmee we je hopen te verrassen, maar we houden het nog even spannend!”

MB: “We gaan weer veel nieuwe verhalen vertellen, die altijd kleurrijk zijn, uitgevoerd in mooie materialen en bestaan uit innovatieve en unieke ontwerpen!”

Kun je niet wachten om jouw interieur te voorzien van een stijlvolle touch a la Christian Lacroix? Hier vind je zijn mooiste pieces!

Sophie Don

Heb je onze app al?

Naar de app
Naar de app