Focus: Tolhuijs Design

Op duurzame wijze maatschappelijk verantwoord ondernemen met als eindresultaat een lijn hoogwaardige design producten. Is that even possible? Bij Tolhuijs Design bewijzen ze van wel. Westwing sprak met creatief ondernemer Bastiaan Tolhuijs en marketeer Ananda van Doorn over de manier waarop zij hun steentje bijdragen aan een betere wereld.

00_tolhuijs_bastiaan_ananada

Tijdens zijn studie aan de TU Delft liep Bastiaan stage bij Heras. Hier verwonderde hij zich over de grote hoeveelheid afval waar niks mee werd gedaan. Dit kon anders, vond hij. Zijn fascinatie voor afval begon serieuze vormen aan te nemen tijdens zijn eerste project: het ontwikkelen van geschenken voor de medewerkers van Heras, vervaardigd uit afval. Het volgende product dat door Bastiaan een tweede leven kreeg in de vorm van een lamp was de haspel/spoel uit een lasmachine. “Dit is voor ons het meest innovatieve voorbeeld van het recyclen van afval. De spoel komt namelijk zo uit de lasmachine en wordt één op één gebruikt als lamp.” – Bastiaan. Het was dit item waarmee de basis werd gelegd voor interieurlabel Tolhuijs Design.

Tolhuijs

Niet alleen de materiaalkeuze, maar ook het productieproces bij Tolhuijs heeft een bijzonder karakter. Zo worden hun designstukken gemaakt door gedetineerden en mensen die op de sociale werkplaats werken. “Het is zo’n eerste keer wel even spannend, als je een ruimte binnengaat en omringd wordt door gedetineerden met metalen werktuigen. Maar, dat zijn natuurlijk ook gewoon mensen zoals jij en ik.” Aldus Bastiaan. “Mijn ervaringen met deze manier van werken zijn heel positief. De gedetineerden krijgen een opleiding en kunnen zelfs een certificaat behalen. Hierdoor wordt de kans op een baan groter, en de kans dat ze opnieuw in de fout gaan kleiner. Zo hebben we laatst een ex-gedetineerde met diploma als werknemer bij een lasbedrijf geïntroduceerd.”

Tolhuijs

Waar Bastiaan zijn inspiratie vandaan haalt? “Direct uit de afvalbak.” Producten die gerecycled kunnen worden, vormen het startpunt van zijn inspiratie. “Ik kijk altijd wat ik van een bepaald product kan maken. Van een bank tot horloge – dit kan alle kanten opgaan.” Het nieuwste ontwerp van Tolhuijs – The FENCY – vormt een goed voorbeeld. Per week worden honderden hekken weggegooid die worden gebruikt om bijvoorbeeld bedrijfsterreinen af te schermen. Deze hekken heeft Bastiaan succesvol getransformeerd tot een wandobject met bakjes en planken dat compleet kan worden gestyled zoals je zelf wilt.

Tolhuijs


Design, maatschappelijk en duurzaam ondernemen lijken niet vaak genoeg hand in hand te gaan. Hoe kan hier verandering in worden gebracht? Ananda: “Wij hebben zelf gezocht naar een oplossing hiervoor. Zo hebben wij onszelf in eerste instantie gepositioneerd als een duurzaam merk. Daarmee stelden we duurzaamheid en sociaal ondernemen voor design. Dit hebben we inmiddels heel bewust omgedraaid. Uiteindelijk gaat het er namelijk om dat je een heel mooi item in huis haalt.

Tolhuijs

Onze consumenten moeten verliefd worden op het product. Ons verhaal belandt dan automatisch in de huiskamer van de consument.” Volgens Ananda komt een wereld waarin we allemaal duurzaam wonen, gelukkig steeds dichterbij. “Mensen zijn meer geïnteresseerd naar de achtergrond van een product. Die nieuwsgierigheid die je in voeding en mode al ziet, kom je ook steeds vaker tegen in interieur.” Aldus Ananda.

Tolhuijs

Met de SPOOL-lamp, Able-tafel, Wijnstok en de gloednieuwe FENCY heeft Tolhuijs zichzelf op de kaart gezet als designmerk dat haar steentje bijdraagt aan een betere wereld. Of hun missie hierbij ophoudt? Zeker niet. “Over tien jaar willen we graag voorloper zijn binnen onze branche. Denk je aan designproducten in combinatie met duurzaamheid/gevangenen/de sociale werkplaats, dan moeten mensen als eerste aan Tolhuijs denken. Ons merk is immers toonaangevend op het gebied van deze drie pijlers.” – aldus Bastiaan.

 

Sophie Don

Heb je onze app al?

Naar de app
Naar de app