Een gezonde kerst met personal trainer Jesse

Kerst, of je het nu uitgebreid viert of het juist lekker klein houdt. Je ontkomt er niet aan! De stad is gehuld in lichtjes en versiering en overal gonst het… Wat ga jij dit jaar doen met Kerstmis? Nieuwsgierig als we bij Westwing zijn, willen we maar al te graag weten hoe onze geliefde BN’ers, interieurgoeroes, fashionista’s, personal trainers en bloggers kerst vieren! Zo vroegen we ook personal trainer & lifestylecoach én oprichter van Body & Mind control Jesse om zijn tips voor een gezonde kerst én manieren om snel van die extra pondjes af te komen!

combi

 Wat is het mooiste kerstcadeau dat je ooit hebt gekregen/gegeven?

“Tijdens het maken van mijn wereldreis heb ik tijdens kerst de “Milky way” met mijn eigen ogen gezien. Dit was het mooiste dat ik ooit heb kunnen zien en krijgen. Ik heb mijn vriendin eens een ring gegeven. Dat is ook een cadeau dat me altijd is bijgebleven.

Hoe style jij jouw kerstboom?

“Mijn kerstboom is heel groot en speels. We hebben niet echt de standaard dingen in de boom. In plaats van kerstballen hebben we bijvoorbeeld decoraties van glas in de vorm van hertjes van de wereldwinkel. Natuurlijk hebben we wel wat lichtjes, maar het moet geen landingsbaan worden. We hangen hem dus niet te vol! We hebben een ster als piek en onder de boom liggen natuurlijk wat kerstcadeautjes die mooi zijn ingepakt.”

kerstboom

Favorieten

Kersthit: Ik heb niet specifiek één nummer dat ik het liefst luister tijdens de kerst. Tijdens de feestdagen – wanneer we lekker op de bank zitten met een wijntje en lekkere hapjes – zet ik meestal een spotify-lijst op met verschillende kerstnummers. Even geen tv aan, maar een lekker muziekje op de achtergrond, dat is voor mij écht quality time met mijn familie.

Kerstidool: “Mijn idool is de Kerstman! Én natuurlijk degene die in de keuken staat en allemaal lekkere gerechten klaarmaakt voor het kerstdiner!

Kerstfilm: Avatar!

 

Heb je last van kerststress?

“Nee, eigenlijk niet. Het moet leuk en gezellig blijven. Stressen op dit soort dagen werkt alleen maar averechts. Dan sta je zelf de hele dag in de keuken terwijl alles in de woonkamer gebeurt. Soms als er mensen bij ons komen eten kan ik hier wel last van hebben, maar meestal is het relaxt. Ook tijdens de kerstinkopen is er weinig stress. Omdat dit feest één keer in het jaar is, hoort deze tijd gezellig te zijn. We gaan af en toe de stad in, hier en daar wat kerstcadeautjes kopen en tussendoor eten we een hapje en drinken we een drankje.”

 

Wat staat er deze kerst bij jou op het menu?

“Ik wil sowieso een kalkoen op het menu hebben dit jaar. Misschien erg cliche, maar ik eet nooit kalkoen met kerst! Kreeft is ook een goede optie, want daar ben ik gek op. Verder ben ik als personal trainer altijd gezond bezig, maar op dit soort momenten moet je ook gewoon lekker kunnen eten. Tips om het enigszins gezond te houden: kies voor verschillende soorten salades, gekruide kip uit de oven, verschillende soorten groenten, zoals asperges of pompoen, lekkere soepjes en waar ik ook gek op ben zijn tapenades, olijven, tapas, de kleinere snacks die je lekker op tafel kunt zetten.”

kalkoen

 

Tips voor een gezond menu voor kerst?

“Als je een lekker gezond kerstdiner wilt neerzetten, dan is mijn grootste tip om niet teveel koolhydraten te eten. Een toetje mag, zeer zeker, maar probeer gewoon voor één klein toetje te kiezen in plaats van twee of drie, zoals de meeste mensen doen. Probeer te minimaliseren in sauzen, niet teveel room in je maaltijden te doen en niet teveel zout te eten. Dit kun je ook beïnvloeden als je bij andere mensen eet. Enige tijd geleden deed ik bijvoorbeeld een shoot voor Cosmopolitan en die shoot zou in januari plaatsvinden. Ik moest toen dus écht even helemaal ‘schoon’ eten. Dus wanneer ik bij vrienden ging eten tijdens de feestdagen, dan gaf ik eerlijk aan dat ik even schoon moest eten en niet teveel ongezonde dingen tot me kon nemen. Je kunt dat best aangeven van tevoren.”

 

Hoe zorg je dat de pondjes er tijdens kerst niet aanvliegen? Waar kun je op letten?

“Zoals ik eerder al aangaf is het een goed idee om te minderen in de koolhydraten (rijst, pasta, aardappelen, brood). Houd voor jezelf aan dat je bijvoorbeeld geen brood én aardappelen én rijst neemt, maar kies één soort koolhydraten én eet wat meer groenten en vlees. ”Een andere makkelijke tip die ik van mijn sportcoach heb geleerd: als je met familieleden eet uit schalen en iedereen schept op, schep dan op met een vork in plaats van een lepel. Zo zorg je ervoor dat je niet teveel van de sauzen op je bord krijgt.

 

Wat kun je het beste laten staan?

“Gefrituurde gerechten zijn ‘killers’ omdat je dan te maken hebt met overvloed aan olie. Verder is vlees met een goed vetrandje erg lekker, maar eveneens een killer. Probeer daarvoor in de plaats te kiezen voor kip of kalkoen, rundvlees of vis. Het gebruik van room, roomijs en roomsaus kun je het beste minimaliseren. Kies een gezonde variant zoals Griekse yoghurt met bieslook en gestampte knoflook, peper & zout. Ook hartstikke lekker!”

tafel

 Verstandig kerst vieren of je even lekker laten gaan?

“Eigenlijk ben ik wel een voorstander van ‘je even lekker laten gaan tijdens de kerst.’ Ik train het hele jaar erg hard om mijn lichaam gezond en fit te krijgen en vind dat ik mezelf op dit soort momenten ook mag belonen met iets lekkers!”

 

Favoriete kerstrecept? 

“Een echte klassieker voor mij zijn mijn moeders oliebollen, gemaakt met gerijpte, gepureerde bakbanaan. De oliebollen zijn bereid met vanille beslag en geschaafde amandelen.”

 

Hoe zorg je dat de december-pondjes er snel weer af gaan? 

“Één week lang detoxen werkt meestal erg goed. Hierbij eet je een week lang extra gezond en minimaliseer je in koolhydraten. Je lichaam heeft koolhydraten (=energie) nodig, maar eet je er zoveel van dat je lichaam het niet kan verbranden, dan worden ze omgezet in vet. Dus: minimaliseer je koolhydraten, dan gaat je lichaam werken op eigen energie en dus eigen vetten. Je kunt bijvoorbeeld gewokte groenten eten met rundvlees, kip of kalkoen. Vis is ook een goede keus. Wat ook goed helpt bij het detoxen zijn zure fruitsoorten. Denk hierbij aan citroen, grapefruit, granny smith appels, limoenen. Tip: 4 keer op een dag een half geperst limoentje met warm water drinken. Dit stimuleert de vetverbranding en werkt zuiverend!”

groenten

Effectieve buikspieroefening?

“De Reverse Crunch. Je ligt met je voeten op de grond met gebogen knieën. Je bovenlichaam blijft op de grond en je knieën gaan naar je borst terwijl je heupen en billen van de grond komen. Maak hierbij herhalingen van 20 keer in setjes van 4/5 keer. Adem uit wanneer je je knieën naar je borst brengt. Deze oefening is voor de onderbuik, die het moeilijkst is om strak te trainen en in omvang te doen afnemen.”

 

Hoe voorkom je het jojo effect?

“Heel simpel! Nooit je koolhydraten helemaal uit je voeding knallen! Koolhydraten zijn energie. Elk lichaam heeft koolhydraten nodig om vooruit te komen. Als je al je koolhydraten uit je voeding haalt moet je lichaam teren op eigen energie. Dan val je heel snel af. Wanneer je dan één keer koolhydraten gaat eten, dan gaat je lichaam deze koolhydraten twee keer zo hard opslaan, als vet. Het komt er gelijk weer aan. Dat werkt dus niet. Dit geld ook voor suikers. Als je alle suikers uit je dieet gooit krijg je hetzelfde effect. Minimaliseren is het kernwoord. Echte crash diëten, die werken niet! Daarnaast is het belangrijk om te bewegen om op die manier een balans te creëren tussen voeding en sport.

eten

 Goede voornemens voor het nieuwe jaar?

“Jazeker! Een goede gezondheid, lekker bezig zijn met sporten én tevreden en gelukkig zijn met wat ik heb. Verder: mijn bedrijf Body & Mind Control en werk als personal trainer en lifestyle coach nóg succesvoller maken. Mijn doel voor 2016 is ook om op de cover van Men’s Health te staan. Ik ben druk bezig om daar naartoe te werken. Daarnaast zou ik graag een mooie reis willen maken naar de Verenigde Staten. Mijn vriendin is fulltime model en zij wil daar ook het een en ander doen met modellenwerk.

 

Wil je meer lezen over Jesse en zijn Body and Mind Control trainingen? Check dan zijn website, Facebook-pagina of Instagram-account!

 

Beeld: Jesse

Marte Steendam

Heb je onze app al?

Naar de app
Naar de app