Frederik Roijé in de spotlights

Direct na zijn afstuderen aan de Design Academy besloot Frederik Roijé om zijn eigen bedrijf op te richten. Wat begon met een ontwerp voor DROOG Design, resulteerde in een compleet eigen productlijn. Westwing sprak met de ontwerper achter de “Wall of Flame”, de “SkyL!ght” en vele andere designproducten.

01_frederik_roije_ontwerper

 

Als kersverse student aan de Design Academy Eindhoven was Frederik Roijé ervan overtuigd dat hij zich na zijn studie zou richten op de ontwikkeling van industriële producten. Zijn eerste ontwerp als afgestudeerde? Een lamp! “Tijdens mijn studietijd leerde ik nieuwe disciplines kennen, waarvan interieur misschien nog wel de belangrijkste is. Mijn interesse in interieurproducten heeft zich hier pas echt ontwikkeld. Omdat dit soort type producten dicht bij je staan, vind ik het extra interessant om me met het ontwerp ervan bezig te houden.”

02_frederik_roije_ontwerper

Het eerste product waarmee Frederik zichzelf als ontwerper op de kaart wist te zetten, was de Spineless Lamp – ontworpen voor designstudio DROOG. Met deze lamp ontwikkelde hij een manier om fabriekswerk een uniek karakter te geven. “Deze lampen waren uit porselein vervaardigd en werden seriematig geproduceerd. Vervolgens hielden we de lampen eerst uit de mal voordat ze de oven in gingen. Hier kregen ze hun uiteindelijke vorm, die elke keer anders was.”

03_frederik_roije_ontwerper

Deelname aan de beurs in Milaan leidde tot de start van de collectie Frederik Roijé. “We waren hier met ons ontwerp Storyl!nes, een minimalistisch wandobject van staal. Dit werd zo goed werd ontvangen dat mensen wilden weten waar ze het konden kopen. Dit kon nog nergens. Het leek ons op dat punt logisch om het gewoon compleet zelf te laten produceren, zodat we onszelf kunnen neerzetten als een onafhankelijk label.”

 

Ik vind het gaaf dat onze producten ook een functie hebben in de openbare ruimte.

 

 

 

Van het ene product kwam het andere en ook de grote bedrijven bleken geïnteresseerd in Frederik’s ontwerpen. “We maken ook graag specials voor Schiphol in samenwerking met architecten. En ook de verlichting voor het restaurant van de Bijenkorf Utrecht hebben wij onlangs verzorgd. Ik vind het te gek, om te zien dat onze producten ook een functie krijgen in de openbare ruimte.”

04_frederik_roije_ontwerper

Frederik kan zich laten inspireren door de omgeving waarin hij zich begeeft. Zo is Amsterdam een grote inspiratiebron waar hem geweest. “De fruitschaal ‘Metrobowl’ vormt een directe inspiratie op Amsterdam.” Naast fysieke plekken, zijn er tal zaken die Frederik’s creativiteit triggeren. “Ik ben vaak opzoek naar een product dat gezamenlijke herkenning oproept, om het vervolgens weer een andere invulling te geven. Oftewel: ik maak graag de vertaalslag naar een object dat iedereen kent, naar een product van nu. Een voorbeeld daarvan is de Landscapes lamp.”

05_frederik_roije_ontwerper

Maar, wat maakt de designstukken van Frederik eigenlijk zo bijzonder? “Wij zijn continu bezig met het ontwikkelen van producten die bestaansrecht hebben door hun oorspronkelijkheid. Ik vind het leuk om op seriematige wijze te produceren, zodat we een grotere doelgroep kunnen bereiken. Of we nou voor andere merken ontwerpen of voor onze eigen studio – we houden er altijd rekening mee dat een product echt een toevoeging moet zijn voor iemands interieur.”

06_frederik_roije_ontwerper

Naast productontwerp voor zijn eigen lijn, richt Frederik zich ook steeds meer op interieur. Recent heeft hij een huis in Amsterdam verbouwd, wat veel positieve reacties teweeg bracht. “Hierdoor hebben we ook een paar interieuropdrachten binnengekregen. Dat is iets wat ik graag wil doen naast mijn lijn; bezig zijn met interieur. Ik vind het leuk om me bezig te houden met het architectonische aspecten.

Ik voel dat er heel vaak raakvlakken zijn tussen productontwerp en interieur. Door met beiden bezig te zijn, kun je een compleet plaatje creëren.”

 

 

 

Sophie Don

Heb je onze app al?

Naar de app
Naar de app