Zo blijf je gezond tijdens een drukke werkweek

Inmiddels weten we allemaal wel dat bikini body’s in de winter worden klaargestoomd voor de zomer. Maar toch blijft het ontzettend moeilijk om te sporten en gezond te eten als je een drukke werkweek hebt. We get that! En dat het nu donker wordt om vier uur helpt hier ook niet bepaald aan mee. Opgeven dan maar? No way – wij geven jou 10 tips om gezond te blijven tijdens een drukke werkweek! 

#1 Hydratie

Onderschat de kracht van hydratie niet – we blijven het maar zeggen! Water verhoogt je concentratie, productiviteit én welzijn. Je voelt je minder slaperig als je meer dan 8 glazen per dag drinkt. Vergemakkelijk het hydratatie-proces door komkommer, limoen of aardbei toe te voegen aan je water. 

#2 Ontbijt

Je body én mind heeft energie nodig aan het begin van de dag. Het beste is dan ook om te beginnen met eiwitten en koolhydraten, zoals Griekse yoghurt met wat fruit en havermout. Zorg er ook voor dat je geen enkele maaltijd gedurende de dag overslaat. 

#3 Neem de trap

De lift ziet er verleidelijk uit, maar doe het niet! Vaak duurt het nog langer ook – ga dus lekker met de trap en pak wat beweging mee. 

# 4 Ga uit je stoel (op z’n minst elke 45 min)

Meer dan 6 uur achter elkaar zitten is schadelijk voor je hele lichaam en geeft je snel een vermoeid gevoel. Probeer eens om de 45 minuten op te staan en je bureau even te laten voor wat het is – jouw lichaam en geest zullen je dankbaar zijn! 

#5 Snack gezond (noten, gedroogd fruit, raw superfoods)

Een chocolaatje tussen de middag? Probeer kleine ongezonde snacks te vervangen door gezondere opties. Noten, gedroogd fruit en raw superfoods zullen jou voorzien van brain & protein power. Tip: eet niet achter je bureau, maar maak even een ommetje naar de kantine (punt 4 ook meteen te pakken!)- op deze manier eet je veel minder. 

#6 Breng een gezonde lunch mee

De lekkerste (en meest gezonde) lunch maak je natuurlijk zelf. Selecteer een paar makkelijke gerechten die jou doen uitkijken naar de lunch. Denk aan zelfgemaakte tonijnsalade op een volkoren broodje, zalmwraps of een quinoasalade met avocado. Tip: bereid het de avond van te voren al voor! 

#7 Een korte wandeling tijdens de lunchpauze

Heb je oprecht zoveel tijd nodig voor je lunch? In plaats van alvast naar je bureau gaan, kun je ook even een korte wandeling maken. Beweging en wat frisse lucht zullen jou ongetwijfeld een productieve middag bezorgen – geen inkakkers voor jou!

#8 Stretch it out

Armen, benen, nek: deze lichaamsdelen zijn over het algemeen gespannen gedurende een drukke werkdag. Zorg ervoor dat je ze zo nu en dan ontspant en uitrekt. Een betere bloedsomloop verbetert ook jouw humeur – dat wordt lekker vrolijk naar huis gaan dus! 

#9 Relax je ogen om de 20 minuten

Werk je veel achter de computer? Kijk dan af en toe uit het raam of staar naar een neutraal punt achterin het kantoor. Niet alleen je ogen kunnen nu even relaxen, maar je mind ook! Zo voorkom je hoofdpijn en vermoeide ogen aan het einde van de dag. 

#10 Sla die 3e koffie over

Verminder je cafeïne consumptie of vermijd het helemaal. Zodra de het cafeïne niveau in je lichaam daalt zul jij je veel energieker voelen. Bedenk dat koffie een tijdelijke oppepper is en jij je na een tijdje juist vermoeider voelt. Kopje thee of een glaasje water dan maar?

Met deze tips kan het bijna niet anders dan dat jij helemaal happy en vol energie weer richting huis gaat. Misschien toch maar nog even langs de sportschool…

gezond-doen-tijdens-een-drukke-werkweek-artikelfoto

Video & beeld: Westwing Home & Living 

Zlata Koleda

Heb je onze app al?

Naar de app
Naar de app
Offline