100 jaar Gispen!

Misschien zit jij nu wel op een replica. Of struin jij dagelijks de (online) markt af op zoek naar die ene originele klassieker. Geen merk zo tijdloos en consistent in stijl als Gispen. Naar aanleiding van het 100-jarige bestaan van dit iconische label doken we kort in de geschiedenis om het daarna snel over de toekomst te gaan hebben.

Gispen

Design, innovatie & kwaliteit

Willem Hendrik Gispen opende in 1916 in Rotterdam de deuren van zijn smederij Gispen & Co. Zijn doel: meubels maken die licht, lucht en transparantie zouden brengen in het donkere eikenhouten interieurlandschap van die tijd. Met slimme buisconstructies wist hij met weinig materiaal de mooiste meubels te maken. Design, innovatie en kwaliteit waren de kernwaarden waarmee Gispen de Hollandse huiskamers binnendrong en zélfs het koningshuis. Zo liet Prins Bernhard zijn privé-bioscoop in Paleis Soestdijk inrichten met de door Gispen ontworpen 412 fauteuils: dé klassieker uit de Gispen-geschiedenis. De 412 werd gevolgd door het iconische President-bureau, de door Wim Rietveld ontworpen Mondial-stoel en – later – de beker die waarschijnlijk ook in jouw keukenkastje staat: de Dombo. Deze laatste werd ontworpen door Richard Hutten en moest verandering brengen in het stoffige kantoorimago van Gispen.

Maar nu genoeg over de geschiedenis. Want alhoewel die oude Willem Hendrik Gispen in 1981 overleden is, is zijn innovatieve brein de inspiratiebron voor de collecties van vandaag én morgen.

Gispen

De tijd vooruit

Bejaard maar niet verjaard. De designklassiekers van Gispen stammen dan misschien wel uit grootmoederstijd, maar integreren nog soepel in het hedendaagse interieur. Met zijn minimale buisconstructies als basis voor elk ontwerp was Willem Hendrik Gispen zijn tijd vooruit. In de circulaire en modulaire stoelenfamilie Triennial die dit jaar is gelanceerd, zien we de herkenbare gebogen buizen gewoon weer terug. Maar er is meer, want met het circulaire productieproces van deze nieuwe collectie, geeft Gispen ons opnieuw een kijkje in de toekomst. Circulair wil namelijk zeggen dat er geen tot nauwelijks afval vrijkomt tijdens het gehele productieproces. Zo worden de restjes die overblijven bij het versnijden van stoffen verwerkt tot wandaccessoires. En mocht je uitgekeken zijn op je Triennial-stoel – eigenlijk ondenkbaar – dan neemt Gispen de stoel gewoon weer terug! De onderdelen en materialen worden namelijk weer hergebruikt. Daarnaast: de stoelen in deze collectie zijn modulair waardoor je ze flexibel (op je werkplek) kunt gebruiken. Een vergaderstoel omtoveren tot een barkruk? Ja hoor, het kan.

Klassiekers van de toekomst

Van de More or Less chair van Maarten Baas tot de Centraal Museum chandelier van Richard Hutten. De ontwerpen van nu, zijn de klassiekers van de toekomst. Eén ding is zeker: daar in die Rotterdamse smederij werd 100 jaar geleden het moderne interieurlandschap gesmeed zoals we dat vandaag de dag kennen. De ontwerpen van Gispen laten ons glunderen en zijn de designklassiekers van het verleden én de toekomst.

 

Sophie Bennink

Heb je onze app al?

Naar de app
Naar de app
Offline