Hoofdredacteur Annelies Pijper aan het woord

Als klein meisje legde Annelies Pijper voor het slapengaan haar kleding voor de volgende dag al klaar. Een passie voor fashion zat er dus al vroeg in. Inmiddels is de naam Pijper een begrip in de mode-industrie. We spraken met haar over Marie Claire’s September Issue.

01_SI-1

Het CV van Annelies spreekt boekdelen. Als hoofdredacteur is ze werkzaam voor de bladen Grazia, Marie Claire en Beau Monde. Maar daar houdt de lijst niet op! Ook als ervaren marketeer en hoofdredacteur bij Happy in Shape, Lekker500 & Extra Lekker werkt ze keihard om haar lezers volop te inspireren. Wat misschien wel de spannendste periode is voor Annelies? De weken naar aanloop van the September Issue!

03_SI1

Net zoals Anna Wintour’s beroemde September Issue van de Vogue, is deze editie ook voor Annelies en haar team bij Marie Claire extra bijzonder. “Het is een nummer waar we allemaal ontzettend naar uitkijken en ons op verheugen. Je vindt de meest prachtige fotoshoots met dé najaarstrends in deze editie, waarbij het altijd de kunst is om de juiste balans te vinden tussen de grote fashionwereld en het DNA van je magazine.

 

Het is altijd de kunst om de juiste balans te vinden tussen de grote fashionwereld en het DNA van je magazine.

 

 

The September Issue is altijd een beetje de kers op de taart. Groter, dikker, chiquer.” Marie Claire’s editie van dit jaar is bovendien een compleet gerestyled modenummer. “Vooral door de extra pagina’s is het echt een unieke bewaareditie waar je lekker lang door kunt bladeren en bij weg kunt dromen. Maar geloof me, er is nog véél meer dan alleen mode in het september nummer.”

MC-09-2016---Cover (1)

Ook dit jaar heeft Annelies samen met haar team alles op alles gezet om van the September Issue van de Marie Claire een bijzonder nummer te maken. “In onze fashion shoot met Ymre Stiekema showen we maar liefst 18 pagina’s met de meest hebberig-makende trends van de catwalk.

 

Be stunning en stijlvol in de nieuwste mode.

 

 

Daarbij hebben we maar één missie: be stunning en stijlvol in de nieuwste mode. Deze prachtige shoot is absoluut het paradepaardje van dit nummer. Uiteraard is er nog veel meer moois te vinden. De reportage over de iconische modefoto’s van Peter Lindbergh is bijvoorbeeld erg bijzonder.

04_SI

Hoe het er in aanloop naar deze bijzondere editie aan toegaat op de redactie van de Marie Claire? “Dit is een extra spannende periode. Van het uitzetten van shoots, aanvragen van kleding, briefen van het team, de visagisten en stylisten tot het vormgeven. Vervolgens komt het kiezen en schuiven. Het is een hectische maar ook hele leuke tijd. We werken hard maar het geeft ook heel veel energie wanneer deze periode aanbreekt.”

05_SI

De grote trends die centraal staan in de Marie Claire van deze maand, zijn al een tijd geleden gespot. “De trends pik ik samen met het team op van de catwalk. De grote modehuizen en belangrijke influencers houden we nauwlettend in de gaten.

 

Oversizes, avant-garde, streetstyle couture, print op print en veel kleuren zijn de trends van nu.

 

 

De trends van nu? Oversized, avant-garde, streetstyle couture, print op print en veel gebruik van kleur!” Naast de creaties die voorbijkomen op de catwalk, zijn er veel plekken waar Annelies inspiratie opdoet: op straat, via social media, in kunst en tijdens concerten en festivals.

06_SI

Het is de “Sporty Spice” trend die Annelies op dit moment erg aanspreekt. “Speels, stoer en vrouwelijk. Dit is een combinatie waarin ik mezelf herken.” Maar ook de chique, navy look blijft één van de favoriete stijlen van dit schrijftalent. De kracht van mode is enorm volgens Annelies: “Kleding kan versterken hoe je je voelt. Sterk, stoer, kwetsbaar, vrouwelijk.” Niet alleen die kracht die mode teweeg brengt spreekt haar aan binnen de mode-industrie. “Ook het proces van de totstandkoming van een collectie – van het idee totdat het in de winkel hangt – is inspirerend.”

Sophie Don

Heb je onze app al?

Naar de app
Naar de app
Offline