Meer weten? Lees nu de gids

Jouw Westwing gids voorSauna

Ontspannen, de spieren losmaken, de doorbloeding van de huid stimuleren en uzelf een een beetje verwennen – een sauna is een plaats van welzijn. Slechts weinig vormen van ontspanning zijn echt goed voor de gezondheid, schoonheid en geestelijke balans als een saunabezoek. Geen wonder dus dat de Finnen niet zonder kunnen – wij ook niet!

Om de optimale voordelen van een sauna te benutten, moet u het regelmatig bezoeken en aandacht aan de kunst van het saunabezoek besteden. Want de grote belasting voor de bloedsomloop en bloedvaten en het koude water daarna, kan het lichaam soms slap maken, wanneer u te hoge eisen stelt.

Voordelen van de sauna

Een bezoek aan de sauna is niet alleen leuk en ontspannend, maar heeft ook specifieke effecten op de gezondheid. Het principe is dat de bloedsomloop belast word door de warmte en de daaropvolgende kou, waardoor weerstand wordt opgebouwd. Op de lange termijn versterkt dit het hele organisme en het immuunsysteem, waardoor aandoeningen voorkomen worden en andere belastingen beter doorstaan kunnen worden. De afkoeling na het saunabezoek hoort ook zeker bij de sauna, al kunt u niet een direct resultaat verwachten. Daarnaast heeft deze techniek alleen effect op een in principe al gezond lichaam.

Andere bijeffecten van de sauna zijn daarnaast minder aangespannen spieren en een betere doorbloeding van de huid. Ook de grondige hygiëne en ontspanning hebben een positieve werking op de gezondheid.

Sauna – de juiste manier!

Voordat u naar de sauna gaat, is het verstandig om uzelf met de basisprincipes van het saunabezoek vertrouwd te maken. U wilt immers niet rood aangelopen van de houten bank vallen, alleen omdat u niet bekend bent met de gewoonten in een sauna.

Kan ik in de sauna? In principe geldt dat mensen met problemen met de bloedsomloop, hart- en vaatziekten, acute infecties, ontstekingen, trombose en spataderen beter niet naar de sauna kunnen gaan.

Hoe voor te bereiden? Voordat u naar de sauna gaat, dient u zwaar, vet voedsel te vermijden aangezien dat de bloedsomloop te veel belast. Daarnaast moet u ook genoeg drinken, om voldoende gehydrateerd te zijn voor het zweten later in de sauna. Afgezien daarvan moet u zich ook zeer grondig wassen, omdat de sauna uw verzorgt en daarom boven alles hygiënisch gehouden moet worden. Velen raden ook een warm voetenbad aan vlak voor de eerste saunasessie, zodat u niet koud in de sauna gaat. Want als u op uw normale lichaamstemperatuur de sauna binnenkomt, zal u minder tijd op de gewenste temperatuur van 40-42 graden Celsius doorbrengen.

Wat valt er in de sauna te doen? Als u zich grondig gedoucht en opgewarmd heeft, pakt u een grote handdoek waarmee u uw plek op de houten bank bedekt. Deze dient absorberend te zijn zodat er geen zweet in het hout kan trekken. In Nederland is de opvatting ook dat wanneer men naakt naar de sauna gaat, dat er in de sauna wordt niet wordt gesproken, op een korte begroeting bij binnenkomst na. Bovendien moet u de deur zo snel mogelijk na binnenkomst sluiten zodat er er niet te veel warmte ontsnapt. Vervolgens zal u gedurende 15-20 minuten zweten.

Na de sauna? Na het saunabezoek moet u eerst het zweet afspoelen. Dat kan meteen al met zeer koud water of eerst een keer met lauw water. Zodra dat is gedaan, kunt u zich in de koude dompelbaden wagen die het hele lichaam ineens afkoelen. Hierbij is het belangrijk om voortdurend te ademen en niet uw adem in te houden. Bovendien moet u niet uw hoofd onder water dompelen, aangezien dit tot te snel warmteverlies leidt waardoor u te gemakkelijk afkoelt en ziek kan worden. Na de afkoeling droogt u zich goed af en pakt u zich goed in een badjas zodat u niet meer warmte verliest. Een kort verblijf in de frisse lucht, waarbij u het hart voelt bonzen, is het hoogtepunt van uw saunabezoek.

Tussen de saunabezoeken door, wat u 3-4 keer per dag kunt doen, kunt u bijkomen in de rustruimte, zich ontspannen en wat drinken. Ook een crème doet de huid goed en houdt het zacht en soepel. In het ideale geval gaat u eenmaal per week naar de sauna, deze zijn meestal aangesloten bij een thermen, zwembad of sportschool. Om misverstanden te voorkomen, kunt u alles wat “sauna club” heet beter vermijden.

Ontspannen in het saunaparadijs

Het is vooral leuk als u tussen verschillende sauna’s en sauna activiteiten kunt kiezen. Een modern saunaparadijs bevat naast de klassieke Finse sauna ook een sanarium zoals bijvoorbeeld een biosauna. Daar heerst een aangenamere temperatuur en hogere luchtvochtigheid en wordt het welzijn bovendien bevordert met lichteffecten en smaaktoevoegingen. Er zijn ook infraroodcabines, die niet met hitte maar met licht verwarmen en zo voornamelijk geschikt zijn voor mensen met problemen met de bloedsomloop. Hetzelfde geldt voor stoombaden en stoomdouches, die met name de bronchiën goed doen. Soms worden ook extra’s zoals scrubs, crèmes of een gearomatiseerde infusie aangeboden.

Sauna in huis

Wie zichzelf en zijn gezondheid een regelmatig saunabezoek gunt, maar geen tijd kan vinden om zo vaak naar het openbaar zwembad te gaan, kan de sauna ook in huis halen! Een kleine cabine met een elektrische saunaoven past bijna overal in en kan gemakkelijk in een stopcontact worden gestoken. Bij de Finnen zijn er standaard kleine huissauna’s in huurwoningen. Waarom zou dat hier ook niet kunnen? Merken zoals Klafs of Weka bieden niet alleen grote luxe sauna’s aan, maar ook kleine individuele sauna oplossingen voor de gewone saunaliefhebber. Ook een eigen infraroodcabine is een eerste stap in de richting van uw kleine privé beauty en wellness resort en versterkt het afweersysteem bovendien ook.

Aarzelt u niet langer en maak de sauna ook onderdeel van uw dagelijkse leven! Uw gezondheid en schoonheid zal u dankbaar zijn!

Aankomende sales