tafelschikking met oud hollands servies gedekt volgens de etiquette

De tafelschikking. Het klinkt misschien als een onbelangrijk element van het plannen van een diner of feestje. Toch is de tafelschikking bepalend voor de sfeer. Doordat jij als gastheer of -vrouw de tafelschikking maakt, zorg je ervoor dat iedereen een leuke gesprekspartner heeft. Je moet hier dus van tevoren goed over nadenken. Maar wat zijn de do’s en don’ts? In ons artikel lees je tips voor het maken van een tafelschikking, het dekken van de tafel volgens de etiquette, inspiratie voor een ‘regenboog’ tafel, en lees je alles over de perfecte schikking voor alle gelegenheden: van het Kerstdiner tot een bruiloft.

Wat is een tafelschikking?

Even terug naar de basis. Wat is een tafelschikking precies? De tafelschikking is de volgorde waarop gasten tijdens een formele of informele bijeenkomst aan tafel plaatsnemen. De formele etiquette voor het maken van een tafelschikking, is dat bij een gezelschap van meer dan 6 mensen, een tafelschikking nodig is.

Voor officiële bijeenkomst zoals een staatsbezoek gelden officiële protocollen. De gastheer of gastvrouw zit aan het hoofd, de belangrijkste gasten zitten bij hem of haar in de buurt rekening houdend met hun functie, leeftijd én de vraag hoe lang ze de gastheer of gastvrouw al kennen. Bij zo’n gelegenheid is er vaak een ceremoniemeester die de gasten vertelt waar ze plaats kunnen nemen. Bij onofficiële bijeenkomsten, feestjes of diners kun je zelf creatief omgaan met de tafelschikking.

Waarom is een goede tafelindeling zo belangrijk?

Door een goede tafelindeling te maken, kunnen er verrassende gesprekken en vriendschappen ontstaan. Je maakt plaatskaartjes, zodat de gasten weten waar ze plaats kunnen nemen. Deze plaatskaartjes kunnen bovendien een leuke tafeldecoratie vormen en zijn daarom must-haves voor ieder diner. Of het nu voor Kerstmis is of voor een gewoon etentje met vrienden. Wij geven je tips over hoe je een tafelschikking kunt maken voor alle gelegenheden – formeel en informeel.

Tafelschikking volgens de etiquette

Hoe jij je tafel wilt dekken en je tafelschikking wilt maken is natuurlijk helemaal aan jou. Wil je het op een formele manier aanpakken? Dan zul je rekening moeten houden met de eerder besproken etiquette. Dit houdt in dat kandelaren niet op ooghoogte dienen te staan en hoge bloemstukken zijn ook niet gewenst. Daarnaast, dek je ook de tafel volgens de etiquette regels met de volgende benodigdheden:

  • Een onderbord;
  • Bordje voor brood;
  • Bestek voor voor-, hoofd-, nagerecht;
  • Een soeplepel;
  • Waterglas;
  • Wijnglas;
  • Servet.

Alles heeft hierbij zijn vaste plek. Er gelden hierbij ook nog regels voor de afstand van de zitplaatsen en dus de plek waar het bord op tafel staat. Dit is volgens de etiquette 2 centimeter vanaf de tafelrand. Tussen de borden houd je een afstand aan van ongeveer 50 centimeter aan. Hieronder lees je een stappenplan voor het dekken van de tafel:

Stap 1. Borden plaatsen

Plaats als eerste de onderborden op circa 2 cm van de tafelrand en houd tussen de borden een ruimte van circa 50 cm aan. De borden voor het voor-, hoofd- en nagerecht stapel je van groot naar klein of je plaatst ze pas bij het serveren. Daarnaast, plaats je het bordje voor het brood samen met een broodmesje linksboven het onderbord.

Ben je nog op zoek naar een nieuwe serviesset? Deze serviessets zijn geschikt voor elke gelegenheid..

Stap 2. Het bestek neerleggen

Vervolgens pak je het bestek erbij. De regel is dat men van buiten naar binnen eet, dus met dekken kun je het beste ook zo beginnen. Messen komen rechts, en de vorken links. De soeplepel leg je naast de messen. Daarnaast plaats je het dessertbestek boven het onderbord: de vork wijst met de tandjes naar recht en komt het dichtste bij het bord, daarboven plaats je de lepel in tegengestelde richting.

Stap 3. Plaats de glazen

Je dient de hoeveelheid glazen af te stemmen op de hoeveelheid dranken die je gaat serveren. De glazen plaats je als het ware in een boogje. Het waterglas plaats je altijd links. Serveer je als eerst een prosecco? En vervolgens een rode wijn? Dan dien je het prosecco glas meest rechts te plaatsen.

Stap 4. De finishing touch

Een mooi servet dat past bij de stijl waarin de tafel is gedekt mag niet ontbreken. Je kunt het servet op een speciale manier vouwen, links naast het onderbord leggen, of draperen in het wijnglas. Je kunt kiezen voor een servet dat matcht met het tafelkleed of je kunt bijvoorbeeld ook voor een andere kleur of stof kiezen voor een contrasterende look.

Nieuwsgierig naar meer tips voor het dekken van de tafel? Neem dan eens een kijkje in ons artikel. Hier ontdek je nog meer tips en inspiratie voor verschillende gelegenheden: van een zomerse ontbijt- tot winterse kersttafel.

Informele tafelschikking

In de praktijk zal je waarschijnlijk vaker een ontspannen diner geven, waarbij de eerdergenoemde officiële etiquette regels genegeerd kunnen worden. Het gaat er tenslotte om dat alle gasten een leuke avond hebben!

Uitgelicht: een regenboogtafel stylen

Deze look brengt een-en-al vrolijkheid aan tafel. Het iriserende servies schittert in de kleuren van de regenboog. Wil je een boho vibe neerzetten? Ga dan voor een linnen tafelkleed en style de tafel af met linnen servetten. Bekijk de video hieronder voor het stylen van deze look.

5x do’s & dont’s voor de tafelschikking

Van het kerstdiner tot de communie en van een paasbrunch tot een gewone verjaardag, voor elke gelegenheid kun je kiezen voor een passende tafelschikking. Een paar do’s & dont’s vind je hieronder!

  • Don’t- Zet mensen die geen gemeenschappelijke interesses hebben niet naast elkaar.
  • Don’t – Zet ook geen mensen naast elkaar die iets goed te maken hebben.
  • Do – Laat gasten na de tweede gang bijvoorbeeld wisselen van zitplek.
  • Do – Zet mannen en vrouwen om en om waar mogelijk.
  • De laatste Do – Laat mensen hun eigen servet en glas meenemen.

Ga je binnenkort een etentje houden? Eerder schreven we al verschillende artikelen over tafeldecoratie: van seizoenen tot gelegenheden.

De finishing touch voor elke eettafel

Stel je voor dat je wordt uitgenodigd voor een etentje met vrienden. Ter plaatse wordt je begroet door heerlijke aroma’s uit de keuken en een prachtige tafeldecoratie. Maar verrassender is nog: je hebt je eigen naamkaartje bij je bord staan! Dan voel je je toch gelijk welkom? Zo’n leuk detail maakt de tafel direct extra feestelijk.

In de video hieronder vind je inspiratie voor het maken van feestelijke naamkaartjes:

Plaatskaarten voor de tafelschikking

Er zijn diverse leuke opties voor het maken van plaatskaartjes voor de tafelschikking. Leg de kaartjes bijvoorbeeld op het bord of hang ze aan de stoel. Je kunt ook een klein cadeautje op of naast het bord leggen waar ook het naamkaartje in verwerkt is. De plaatskaartjes dienen meestal ook als tafeldecoratie. Als je plaatskaartjes wilt maken voor de kersttafel, dan kun je het kaartje combineren met een mooi kersttakje. Maar ook voor een gewone verjaardag kan het leuk zijn om plaatskaartjes neer te zetten als tafelversiering. Hieronder enkele ideeën.

  • Kies voor palmbladeren tijdens een Hawaii feest.
  • Winterbruiloft? Kies voor dennentakjes, houten decoraties of een kerstbal waarop de namen staan.
  • Zet een klein kaartje met de naam erop en een boodschap in het wijnglas.

Tips voor het maken van een tafelschikking voor een bruiloft

Wanneer je een tafelschikking maakt voor een diner tijdens een bruiloft, dan kun je het beste op tijd te beginnen met het maken van de tafelschikking. Bij een bruiloft zijn namelijk vaak veel gasten. Het goede nieuws? Er is meestal een ceremoniemeester die de gasten kan helpen om hun plek te vinden. Ontdek onderstaand stappenplan zodat je niets over het hoofd ziet!

  • Als je tijdig begint met het maken van de tafelschikking, zal dit minder stress opleveren. Maak in elk geval een basisopstelling, dan kun je later altijd nog dingen aanpassen.
  • Je kunt je gastenlijst indelen op categorie. Denk hierbij aan jouw gezin, het gezin van je partner, je eigen vrienden, de vrienden van je partner, familie van jou en familie van je partner. Als je dat hebt gedaan wordt het maken van een tafelindeling eenvoudiger.
  • Je kunt de gasten ook indelen op ‘type’. Zo krijg je rustige, drukke en bijvoorbeeld stille types. Of formeel, gezellig en kat-uit-de-boom-kijkend. Deze categorisering helpt eveneens bij het verdelen van de gasten over de tafel(s).
  • Je kunt ook op papier een grove indeling maken door de tafels te tekenen op papier. Houd rekening met hoeveel mensen er aan een tafel kunnen zitten en hoe groot de tafels zijn. Door post-its te gebruiken, kun je gemakkelijk nog dingen wijzigen in de tafelschikking. Je kunt dit natuurlijk ook digitaal doen.
  • Het bruidspaar zit meestal aan de zogenaamde hoofdtafel. Meestal zit je dan met je rug naar de muur zodat je goed de zaal in kunt kijken.
  • Vaak zit de bruid links van de bruidegom en hun ouders tegenover elkaar.
  • Zorg ervoor dat je tafelschikking voor iedereen prettig is.
  • Zorg ervoor dat mensen die alleen komen op een fijne plek zitten, bijvoorbeeld naast iemand die ze kennen.
  • Wil je zelf graag kunnen wisselen van plek? Zorg er dan voor dat je aan elke tafel een stoel of twee stoelen vrij houdt.
  • Maak een kindertafel, zodat ze hier lekker samen kunnen eten en samen iets kunnen ondernemen.
  • Maak naamkaartjes die passen bij het thema van je bruiloft.