Topmerken tot -70%! Registreer nu!

Met een home office haal jij je eigen werkplek in huis. Ben jij een freelancer, ZZP of heb of heb je thuiswerk afspraken gemaakt met je werkgever? Steeds meer bedrijven gaan over naar het moderne concept. Naast tijd, bespaart dit ook kosten en dat geld voor beiden. Dus tel jezelf als de gelukkige “thuis werker” als jij over de mogelijkheid beschikt om thuis te werken. Mits jij je home office slim opzet! Er zijn natuurlijk veel factoren die je kunnen afleiden en storen van je werk. Wij vertellen je alle tips, tricks en ideeën voor het opzetten van een home office. Laat je inspireren!

Social distance met een home office

Sociale gelegenheden dienen zo veel mogelijk vermeden te worden om de verdere verspreiding van het corona virus tegen te gaan. Velen hebben zich al vrijwillig teruggetrokken in deze tijden van crisis en gaan aan de haal met de cocooning trend . Echter, als je nog nooit werk vanuit huis hetbt gedaan, kan dit best even wennen zijn. Het meest belangrijke: zorg dat je toegang krijgt tot alle systemen en benodigdheden in huis!

Als toevoeging, wanneer je jouw home office decoreert dan is het belangrijk om een goede plek te vinden in je huis. Het moet mogelijk zijn om geconcentreerd en comfortabel te kunnen werken. Het beste zou zijn als je een aparte plek hebt waar je werkt zodat je werk en privé gescheiden houdt.

Als je niet beschikt over die ruimte dan kunnen kamer afscheidingen zoals rekken, schermen, en planten helpen met het design. Kies bij voorkeur een lichte hoek die je niet de mogelijkheid geeft om direct uit het raam te kijken. De stoel moet uiterst comfortable zijn voor de lange zit. Wie weet dat jouw werkgever hierin kan voorzien. Hetzelfde geldt voor je tafel lamp!

Net als te weinig werken moet je ook niet te veel werken. Spendeer je werkuren thuis en ga tijdens de lunch even naar buiten voor wat frisse lucht. Als je een tuin of balkon hebt gaat dit een stuk makkelijker. Zo kun je je hoofd even leegmaken.

Als je je alleen voelt. Organiseer dan een video call met collega’s en wissel jullie ideeën en verhalen uit. Doe nog meer inspiratie op met de volgende 13 tips te checken!

Feel-good factor en effectiviteit voor home office

  • Geen afleidingen: Plaats TV’s, boeken, smartphones, etc. ver van je werkplek.
  • Professionele kleren: Toepasselijke werkkleding geeft voordelen voor het onbewuste gevoel van werken en dan zit je gelijk klaar voor een video call! Dit moet wel comfortable zijn uiteraard.
  • Ochtend rituelen: Kleren kunnen onderdeel zijn van een ochtend ritueel of bedenk andere rituelen zoals mediteren, yoga of een klein home workout voordat je begint met werken.
  • Varieer je zitplaats: Creëer een plek waar je je werk kunt doen als je van omgeving wilt veranderen. Zoals een kleine sofa, of een moderne staande werkplaats met in hoogste verstelbaar bureau.
  • Kwalitatieve bureaustoel: Ik kan het niet genoeg zeggen maar zit op een ergonomische bureaustoel. Laat je informeren hoe je correct moet zitten en hoe je hem moet afstellen.
  • Contact onderhouden: Ben je bang dat je je alleen gaat voelen tijdens het thuiswerken? Houd dan meer video calls met collega’s en installeer de benodigde programma’s.
  • Werkmaterialen verzamelen: Organiseer al je werkmateriaal en wachtwoorden van je werk van te voren en maak een lijst zodat je het overzicht houd.
  • Less is more: Doe het niet over de top met decoraties. Dat kan ook weer voor veel afleiding zorgen. Houd het minimaal. Check hier de tips voor kantoorplanten.
  • Persoonlijke touch: Je kan het niet helemaal zonder decoraties doen. Het personaliseren van de home office is essentieel voor een prettige omgeving waar jij je werk vanuit huis kan doen!
  • Betere productiviteit: maak to-do lijstjes en houd je eraan.
  • Plan pauzes in: Een exacte tijd afspreken met jezelf wanneer je pauze gaat houden is nodig. Zo kan je ergens naar toe werken en pak je ook bewust je rust.
  • Voor de kleine trek: zorg dat je drinken en (gezonde) snacks in huis hebt in de ochtend.
  • Huisdier als gezelschap: Wie weet kan je hiermee je plezier van het thuiswerken verhogen. Honden zijn uiterst populair, daar kan je ook lekker mee wandelen tussen het werken door. Je kan ook een goudvis, kat of konijn overwegen. Zij kunnen je net wat extra motivatie en support geven.

Vind de juiste plek in huis voor het opzetten van je home office

Er zijn simpel gezien een aantal opties waar jij je home office kan opzetten:

  • In een co-working plaats
  • Of zet een aparte kamer zoals een studieplek klaar
  • Een hoek van een kamer als werkplek
  • Met een praktisch bureau of kantoor kabinet in de woonkamer, logeerkamer of slaapkamer
  • Met een mini bureau in de gang

De positie van je home office kan natuurlijk ook afhankelijk zijn van het type werk dat je doet. Ben je snel geïnspireerd door muziek, akoestiek en evenementen om je heen? Kies dan een co-working werkplek bij het raam. Als je juist kalmte en rust prettig vind voor de concentratie, kies dan een rustig plek voor het thuis werken. Het liefst een aparte ruimte. Als je een gedeeld appartement hebt zal je dan de deur achter je dicht kunnen doen. Desnoods een ” do not disturb” bordje op de deur zodat je huisgenoot of partner ook weet dat zij je met rust kan laten.

Een kleine studieruimte heeft vooral praktische meubels en opslag nodig. Zorg dat je van elke vierkante meter optimaal gebruik maakt. Opbergruimte aan de muur is een idee om ruimte optimaal te benutten. Zorg voor genoeg licht en warme kleuren in kleine ruimtes. De beschikbare ruimte moet niet te vol zijn. Het bureau moet het grootste meubel zijn van de kamer. Er is veel mogelijk is een kleine ruimte, vergeet niet dat je soms met minder meer bereikt.

Leestip: Kijk ook eens de mogelijkheden van kantoorkleuren.

Maak een aparte hoek in je home office die zich scheidt van de kamer

Om werk en privé gescheiden te houden is het belangrijk om niet je home office werkplek altijd in zicht te hebben. Je kan ervoor kiezen om een een scherm als afscheiding te plaatsen. Grote planten of open kasten met mooie decoraties zijn ook goeie kamer verdelers. Het oog wil ook wat, overweeg een mooi tapijt of muur decoraties. Je kan ook de ruimtes scheiden met verschillende kleuren.

Planning: meubels, accessoires en het budget voor inrichting

Het opzetten van een home office is zeker een investering maar daar hoeft absoluut niet op te worden bespaard. De meubels kunnen kunnen lang mee als je zoekt naar kwaliteit. Vooral als je kijkt naar stoelen. Want speciale comfortable stoelen hebben positief effect op jouw efficiëntie tijdens werk vanuit huis. De volgende kantoor meubels en accessoires moeten niet missen in jouw home office.

  • Een groot bureau
  • Ergonomische bureaustoel
  • Bureaulamp met draaiend hoofd
  • Opslag: onder het bureau, mogelijk een extra plank naast het bureau. Een goede bureau organisatie is essentieel.
  • Kantoor artikelen zoals memos, paper clips, pennen etc, afhankelijk van het soort baan is een whiteboard of pin board een toevoeging.
  • Technologie zoals een laptop, telefoons als het nodig is of een tablet. Een werk telefoon voorkomt onhandige belletjes op je privé telefoon in eigen tijd.
  • Planten zijn de meest belangrijk accessoire. Ze dragen bij aan een prettige atmosfeer en binnen klimaat. Daarom zijn ze een must in de home office.

De juiste bureaustoel

Een draaibare, in hoogte verstelbare bureaustoel is ideaal. Een ergonomisch model voorkomt rugklachten. Als je een in hoogte verstelbare tafel hebt, hoeft de stoel niet in hoogte te worden versteld. In de regel kies je echter voor de variabele stoel. Want bij het zitten en typen van het toetsenbord moeten de onderarmen in een rechte hoek ten opzichte van de bovenarmen staan om comfortabel te kunnen werken.

Tip : Zorg ervoor dat de hoogte van het scherm comfortabel is, zodat u een rechte nek heeft!

Verlichting

Veel lichtbronnen zijn een must op de werkplek. Zet in ieder geval een plafondlamp, een vloerlamp en een bureaulamp neer. Bij een juiste verlichting hoort ook de mogelijkheid om deze te verduisteren. Want als de zon verblindt, ziet u niet veel anders op uw scherm. Daarom kunt u het beste een zonwering of een half doorschijnend gordijn aan het raam bevestigen. Lees hier de tips voor het reinigen van de ramen voor nog meer natuurlijk licht op je werkplek.

Tip: Overigens gaat de juiste verlichting ook vermoeidheid tegen.

Home office opzetten en het creëren van een opslagruimte om orde te houden

De eerste stap is: opruimen! Eerst sorteren wat je echt nodig hebt op de werkplek. Zo vermijd je een grote puinhoop. Voor meer opbergruimte kun je denken aan een klassiek wandrek met mappen en opbergboxen. Maar met minder ruimte zijn oprolbare, flexibele kantoorwagens ideaal!

Je kunt ze onder bureaus schuiven en indien nodig uitnemen. Een wandplank boven het bureau kan ruimte bieden voor mooie decoraties of andere gebruiksvoorwerpen. In ieder geval kun je het bureausysteem ook gebruiken voor vakken op de tafel, zodat belangrijke documenten en gebruiksvoorwerpen altijd bij de hand zijn.

Stijlen, materialen en kleuren voor de inrichting

Kleuren en materialen brengen alleen maar leven in je werksfeer! Een rustige kleursfeer met getinte kleuren en individuele accenten door middel van accessoires is hier het juiste recept. Je kan ook de muren wit laten en gewoon accenten aanbrengen.

Natuurlijke tinten zijn bijzonder mooi in het thuiskantoor, net als natuurlijke materialen. Bruine en beige tinten of groen (bijvoorbeeld, dit ontlast en heeft een vitaliserende werking) op licht hout zorgt voor een prettige werksfeer. Ontdek onze tips voor muurverf op kantoor !

Geschikte stijlen zijn een modern minimalisme waarmee je een goed overzicht hebt, of de vriendelijke en gezellige landhuisstijl of Scandi-stijl. Als je een fan bent van de industriële stijl, moet je ervoor zorgen om bijzonder warme verlichting te gebruiken voor de donkere kleuren. Alles is mogelijk – het belangrijkste is dat het comfortabel is!

Nadelen van home office

Hoe mooi het ook klinkt en hoe modern de woninginrichting ook is, het brengt ook nadelen met zich mee. Dit betekent niet dat wij het afraden! Lees ze gewoon door en weeg ze af tegen de vele voordelen voordat u uw thuiskantoor gaat inrichten:

  • Weinig contact met collega’s, weinig uitwisseling van sociale contacten
  • Veel afleidingen die op de loer liggen. Zelfdiscipline is zeker nodig
  • Kans op lage motivatie voor werk
  • Gevaar op het samenvoegen van werk en vrije tijd

Wij wensen je veel plezier bij het inrichten van je home office en hopen dat wij je hebben kunnen inspireren! Als je nog steeds op zoek bent naar inspiratie voor mooie woonkamers of woonstijlen, klik dan op onze Westwing artikelen!