Meld je aan en ontvang een € 15 voucher!

Feestje organiseren

Ga je binnenkort een feestje organiseren? Een party plannen is erg leuk, maar er zijn ook genoeg dingen waar je rekening mee moet houden. Wat doe je allemaal zelf en wat besteed je uit? Ga je het thuis vieren of toch op locatie? Maar een feestje organiseren hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn. Het moet namelijk wel leuk blijven, toch? Lees snel verder en ontdek hoe je binnen no time (lees: zonder stress) het perfecte feest organiseert. 

klinkende glazen met oudejaarsavond 2024

Oud en nieuw 2023 - 13x tips en een checklist voor oudejaarsavond

suprise party dress code glitter

In 7 stappen een onvergetelijke surprise party organiseren

cadeau met sieraden in een oesterschelp

11 orginele ideeën om 1 jaar getrouwd samen te vieren

tafel gedekt met regenboog servies

21-diners: hoe organiseer je een onvergetelijke avond?

filmavond met netflix op een scherm

Dé perfecte filmavond met vrienden organiseren in 5 stappen

kind met speelgoed op een kinderfeestje

11x ideeën voor een origineel kinderfeestje thuis

cadeaus voor sinterklaas

Sinterklaas vieren: 10 ideeën voor een fijne Sinterklaasavond

babyshower organiseren aan het water

Babyshower organiseren in 5 stappen - onze favoriete ideeën

romantisch oud en nieuw vieren met een etentje thuis. Feestelijk gedekte tafel

Romantisch oud en nieuw vieren

woonkamer met minimalistische kerstboom

Dobbelspel Kerst - download en print hét Westwing dobbelspel

ronde 1 Sinterklaas Dobbelspel

Sinterklaas dobbelspel: zó speel je het! Ontdek het Westwing dobbelspel om te printen

tipi in kinderhoek woonkamer

Babyshower spelletjes: dé 10 leukste op een rij!

opblaasfiguren voor een hawaii party

In 5 stappen dé perfecte Hawaii Party organiseren

Cocktails op een tafel

Met deze 5 tips organiseer je dé perfecte cocktailparty!

Nieuwjaarsborrel thuis

Nieuwjaarsborrel organiseren in 9 stappen en decoratie ideeën

housewarming organiseren

Een onvergetelijke housewarming organiseren met deze 7 tips

tuinfeest met diner organiseren

Organiseer hét perfecte tuinfeest in 7 stappen 

verjaardags tafel met kleurrijke accessoires

15x verjaardagsideeën voor elk type verjaardag

Organiseer een origineel vrouwen vrijgezellenfeest: gedekte buitentafel

Een BBQ party in 6 stappen organiseren - bekijk de checklist

vrouw met glitterjurk en cowboy laarzen

12x ideeën voor een themafeest

Feestje organiseren tips en een 7-stappenplan

Voor welke gelegenheid ga jij binnenkort een feestje organiseren? Misschien voor een babyborrel, een tuinfeest, filmavond, spelletjesavond, of misschien wel een een surprise party om je beste vriendin te verrassen? Welk type feest je ook gaat organiseren, het is altijd handig om een concreet stappenplan bij de hand te hebben. In onze artikelen over de verschillende feesten vind je concrete tips voor het organiseren voor jouw party: van de uitnodigingen tot stylingtips. 

In dit artikel vind je een algemeen stappenplan zodat jij in 7 stappen het ideale feestje kunt organiseren ! Ga de lijst af en dan is het alleen maar een kwestie van check, check, dubbelcheck! Zo eenvoudig kan een feest plannen zijn.

Stap 1: gastenlijst maken en datum bepalen

Een feestje organiseren begint bij jezelf af te vragen wie je wilt uitnodigen. Geef je een feest voor familie, vrienden, collega’s of misschien wel voor allemaal? Geef je alleen een feest of samen met iemand? De gastenlijst maken is vaak wikken en wegen.

Zodra de gastenlijst af is, ga je een datum vastleggen. Geef je een verjaardag, een nieuwjaarsborrel of een huwelijksfeest? Dan is de datum redelijk makkelijk vast te stellen. Maar geef je een housewarming, een gender reveal party of gewoon een feest omdat je er zin in hebt, dan moet je toch echt zelf een datum verzinnen. Denk bij een babyshower organiseren vooral aan babyshowerspelletjes: die vallen altijd in de smaak!

Extra tip: om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk van jouw gasten erbij kunnen zijn is het belangrijk om de datum en daarbij de uitnodiging ver van tevoren te sturen. Zo kunnen de gasten hun agenda op die dag vrijhouden! 

Stap 2: budget vaststellen

En dan nu het budget vaststellen. Veel van de keuzes die je maakt voor het geven van een feest hangen af van het beschikbare budget. Een feestje organiseren kun je zo gek maken als je zelf wilt. Maar door vooraf een budget vast te stellen, heb je een houvast en weet je wat je uit kunt geven. 

Om een zo goed mogelijke balans te vinden tussen je wensen en uitgaven is het aan te raden om van tevoren een maximumbedrag vast te stellen dat je aan het feest wilt uitgeven. Bekijk ook goed van tevoren wat voor dingen je zelf al hebt en wat je zelf kunt doen. Heb je echt een cateringbedrijf nodig of kun je ook zelf in de keuken staan? En die slingers: moet iemand die voor je ophangen of klim je zelf op een ladder?

Stap 3: locatie uitkiezen

De locatie van het feest speelt een grote rol in jouw budget. Huur je een grote zaal, een kasteel of een mooie buitenlocatie? Als je een wat kleiner feest geeft of je een grote tuin hebt, is het nog beter om het feest gewoon thuis te geven! Scheelt weer kosten, reserveringen en zoeken. En je bent lekker snel thuis na je feestje!

Geef je een feest omdat je bijvoorbeeld 1 jaar getrouwd bent? Dan is het extra leuk om een locatie te vieren die een verwijzing heeft naar jullie bruiloft. 

Stap 4: uitnodigingen versturen

Nu je de gastenlijst hebt gemaakt, de datum hebt vastgezet en de locatie hebt gekozen, ga je verder met de uitnodigingen versturen! Maak een leuke uitnodiging via bijvoorbeeld Canva en personaliseer ‘m met een leuke foto van jezelf.

In de uitnodiging moet je vooral antwoord geven op de vragen: wat, wanneer, waar en hoe laat. Dit zijn de belangrijkste dingen die je gasten willen weten. Zet ook op in uitnodiging dat mensen op tijd moeten aangeven als ze niet kunnen komen. Dan kun je hier rekening mee rekening houden met de hapjes en drankjes. 

Tip! Geef je een themafeest en hanteer je een dresscode? Vermeld deze dan ook op de uitnodiging. Ook leuk! Maak en verstuur de uitnodigingen in de sferen van het thema. Geef je bijvoorbeeld een Hawaii Party? Deel dan bloemenslingers of zonnebrillen uit –  zo is iedereen meteen al klaar voor het feest!

Stap 5: hapjes en drankjes

Het is tijd voor stap 5: de hapjes en drankjes! Het essentiële onderdeel als je gastvrijheid uit wilt stralen. Het eten dat jij op het feest serveert is al een beetje afhankelijk van het soort feest dat je geeft. Bij 21-diners moet je bijvoorbeeld een volledig menu samenstellen (en is etiquette erg belangrijk), terwijl je bij een kinderfeestje thuis alleen maar lekkere snacks zoals chips en snoep nodig hebt! 

Kies je ervoor om zelf in de keuken te staan of is het feest zo groot dat je een cateringbedrijf in moet huren? Wat je ook doet: zorg dat je ver van tevoren plant. Je wilt niet op de dag zelf nog stress hebben omdat de hapjes niet op tijd klaar zijn of omdat je geen cateringbedrijf meer kon vinden voor op die dag! Een feestje organiseren doe je het liefst zo vroeg mogelijk. 

Stap 6: decoratie en muziek

Onze favoriete stap natuurlijk: de styling! Bij een feestje mogen decoratie en muziek echt niet ontbreken! De muziek zorgt er vaak voor dat het feest loskomt en de decoratie kleedt het feest helemaal aan! Geef je een themafeest? Zorg er dan voor dat het thema overal in terugkomt: van ballonnen tot aan de hapjes.

Als je een Hawaii-party organiseert, is het erg leuk om de locatie in tropische sferen te brengen. Organiseer een cocktailparty en kleed je feest aan met vrolijke kleuren, bloemen en alles wat in jou op komt bij Hawaii! 

Geef je een groot feest? In de tuin of in een zaal? Zorg er dan voor dat de muziek op iedere plek even goed is te horen. Dan kan iedereen er even goed van genieten!

Stap 7: herinnering sturen

De laatste stap, je hebt nu alles geregeld, maar je wilt wel zeker weten dat iedereen ook echt komt. Stuur ongeveer een week van tevoren een reminder van het feest. Iets in de trant van: “Heb jij je outfit al verzameld voor de Hawaii party volgende week? De cocktails staan al klaar!” 

Feestje organiseren thuis

Een feestje organiseren thuis heeft veel voordelen. Om te beginnen hoef je geen locatie uit te kiezen. Dit betekent minder kosten en geen gedoe met reserveringen. Daarnaast maak je het thuis zo laat als je zelf wilt, op een locatie ben je vaak gebonden aan de tijd. Niet te vergeten is het thuis een stuk persoonlijker en je weet al wat je allemaal in huis hebt. 

Er zijn genoeg momenten waarop je het beste een thuisfeestje kunt houden. Een housewarming natuurlijk, maar ook een bbq-party, een verjaardag, een slaapfeest of oudjaarsavond is erg leuk thuis te vieren. 

Speciale gelegenheden

Wat zijn we gek op feestdagen! Zó hebben we altijd een extra reden om een geweldig feestje te organiseren. December is daar bij uitstek natuurlijk de perfecte maand voor. We beginnen natuurlijk met Sinterklaas: we zetten onze schoen, spelen de leukste Sinterklaas spelletjes – onze favoriet het Sinterklaas dobbelspel –  en vieren Sinterklaas tijdens een op-en-top gezellige pakjesavond. We sluiten deze maand (én het jaar) af met een onvergetelijke oudejaarsavond. Of je het nu groots of klein viert – het wordt een prachtige afsluiting. We hebben een  5-stappenplan en 9 ideeën voor je op een rijtje gezet om oud en nieuw romantisch met jouw partner te vieren.

Maar andere feestdagen zoals Pasen en Koningsdag, mogen zeker niet vergeten worden.