etalage met kamerplanten en veel natuurlijke materialen

De etalage is hét visitekaartje van je winkel. Niet alleen bepalend voor de eerste indruk, maar ook een manier om toevallige voorbijgangers naar binnen te verwelkomen. In de praktijk blijkt de inrichting van dit ‘visitekaartje’ toch een ondergeschoven kindje. Zo mist deze ruimte vaak creativiteit, en komt de persoonlijkheid van de winkel en/of verkopende merken niet terug. Zonde, want zo loop je als winkel onnodig klanten mis. Om wél alles uit deze ruimte te halen, geven we in dit artikel advies voor een etalage inrichten. Ook delen we tips voor kledingwinkels en vertellen we hoe Westwing Studio professioneel advies geeft voor de inrichting en styling van deze ruimte.  

Etalage maken: waarom creativiteit belangrijk is  

Steeds meer consumenten vinden hun weg naar de winkels online– met als gevolg dat het fysieke bezoek afneemt. Door deze ontwikkeling kiezen steeds meer merken ervoor om het traditionele winkelbezoek te transformeren naar een bezoek waarin de merkbeleving centraal staat. Zo wordt de winkel een ruimte met een creatief decor die dient om te prikkelen en te inspireren. 

Voor interieur- en kledingwinkels betekent dit dat de etalage des te meer inspirerend moet zijn. Want middels dit ‘visitekaartje’ nodig je de trouwe winkelbezoeker of de online shopper uit tot een ultieme merkbeleving.  

Erg belangrijk dus, maar toch blijkt dat veel winkels in de praktijk de potentie van hun etalageruimte niet benutten. Zo hebben zij de inrichting nog gebaseerd op de oude norm, die van veel winkelbezoek en niet tot weinig online shoppen. Hoog de tijd dus om de bezem door deze inrichting te halen en een nieuwe strategie te creëren waarin creativiteit en merkbeleving centraal staan.  

Hieronder sommen we alvast een aantal punten op om op te letten. In de volgende paragraaf delen we nog vier concrete tips voor kledingwinkel eigenaren om hun etalage volledig te benutten. 

Succesfactoren voor een ‘show stopping’ etalage  

Een succesvol ingerichte etalage gaat allemaal om de juiste look en feel. Om een origineel en creatief decor dat prikkelt.  

Maar hoe prachtig een etalage ook is, zonder onderstaande drie succesfactoren blijft de volledige potentie toch onbenut. Deze factoren zijn: 

  • De juiste verlichting waardoor producten goed uitkomen; 
  • Overzichtelijk ingedeeld en een kloppende compositie;
  • Een schone ruimte.

Plattegrond als basis voor de etalage die door Westwing Studio is ontworpen

De etalage die te zien is in bovenstaande afbeeldingen is ontworpen door de Westwing Studio. Onderstaande plattegrond is gebruikt als basis voor dit ontwerp. De ontwerpers hebben in hun interieuradvies onder andere rekening gehouden met de lichtinval, de plaatsing van de producten en de compositie van de ruimte.

3x styling tips voor de etalage van een kledingwinkel

3x stylingtips voor het inrichten van een etalage:

  1. Groene oase

    Verrijk de etalage met groene planten en kleurrijke bloemen. Dit geeft een levendige en vrolijke uitstraling aan de ruimte. Door te spelen met planten in verschillende hoogtes, vormen en formaten, creëer je een speels effect.  

  2. Wees kunstzinnig

    Creëer een ‘instagrammable’ etalage door een kunstzinnige inrichting. Denk bijvoorbeeld aan creatieve manieren om producten te tonen, inspirerende quotes of door een beetje mysterie toe te voegen. In dit laatste geval kun je een deel van de etalage ‘verbergen’ zodat de voorbijganger nieuwsgierig wordt gemaakt. 

  3. Werken met een thema

    Door te werken met thema’s creëer je als het ware een bepaalde herkenbaarheid. Deze herkenbaarheid nodigt weer uit tot een winkelbezoek. Denk bijvoorbeeld aan een kerstthema, wat uitnodigt om kerstcadeaus te kopen of een nieuwe outfit voor de feestdagen. Of een Valentijn thema waar eveneens een cadeau kan worden uitgezocht of een outfit voor een date.  

Uitgelicht: showroom inrichting 

Zoals je al eerder in dit artikel kon lezen, staat tegenwoordig de merkbeleving voor de consument centraal. Zo worden er steeds vaker pop-ups of showrooms opgezet voor het (tijdelijk) delen van een dergelijke merkbeleving. Wat dat betreft kun je stellen dat een showroom, net zoals een etalage, werkt als een visitekaartje. 

Om je een handje op weg te helpen met het inrichten van een showroom of winkel, hebben we in de volgende paragraaf vier tips verzameld. Dit zijn: 

  1. Kies de stijl die past bij de doelgroep 
  2. Werk met een kleurenpalet
  3. Sfeervolle meubels en decoratie
  4. Goede verlichting

Westwing Studio: winkel en etalage inrichten advies 

Natuurlijk is het belangrijk om de juiste looproutes te bedenken, ervoor zorgen dat de kassaruimte goed zichtbaar is, en voldoende kleedkamers op een ongestoorde plek te plaatsen. 

Maar naast deze punten zijn er nog een aantal dingen van belang. Specifiek vier dingen die we hieronder bespreken. 

Tip 1. Kies de stijl die past bij de doelgroep 

Voordat je start met de (her)inrichting, duik je eerst in het marketingconcept van je winkel. Wie is de doelgroep? Wat zijn hun stijlvoorkeuren? Welke merken zullen te koop zijn in de winkel? 

Aan de hand van deze informatie ga de winkelstijl en -inrichting bedenken. Zo zijn bijvoorbeeld natuurlijke materialen zoals linnen, hout en katoen zeer geschikt voor een conceptstore met duurzame producten. Bijpassende stijlen zijn dan een Scandinavische, minimalistische en/of bohemian stijl.  

Materialen zoals fluweel en goud messing in combinatie met geometrische vormen zijn weer heel goed geschikt voor een juwelier of modewinkel in het hoger segment. Bijpassende stijlen zijn dan een art-deco stijl of hotel chique stijl. 

Een andere populaire stijl is de industriële stijl. Hierbij kun je denken aan een casual winkel met veel houten meubels en zwarte accenten.  Tip! Spreekt een industriële winkelstijl je aan? Bekijk dan ons artikel over winkelinrichting in deze stijl.  

Tip 2. Werk met een kleurenpalet voor het inrichten van de etalage

Aan de hand van bovenstaand stijlconcept en doelgroep, ga je nu een kleurenpalet kiezen. Ga je bijvoorbeeld een heren winkel openen? Kies dan voor een basis van donkere en koele kleuren, met accentkleuren in bruin en mosterdgeel.  

Voor een dameskledingwinkel zijn pasteltinten of aardetinten een goed uitgangspunt.  

Tip 3. Een etalage inrichten met sfeervolle meubels en decoratie

Breng variatie in je winkelinrichting door producten te presenteren op open planken, dressoirs en/of zelfs op banken en tafels. De toevoeging van planten en vloerkleden zorgen voor een huiselijk gevoel. Maak de look compleet met bijpassende kunst die in harmonie is met de collectie. En ook niet onbelangrijk: een spiegel mag natuurlijk niet ontbreken als het om kleding gaat. Net als mooie hangers.  

Tip 4. Zorg voor goede verlichting 

Fijn licht is van groot belang in een winkel. Niet alleen om de producten en diens kleuren goed te kunnen zien, maar ook om sfeer te creëren. Kies daarom voor warmwit licht en zorg ook dat er voldoende verlichting boven de kledingrekken hangt. Naast spots en andere plafondlampen, kunnen er ook vloer- en tafellampen worden gebruikt. 

Professioneel advies via de Westwing Studio  

Ga je binnenkort een winkel openen of herinrichten? En kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Boek dan nu een persoonlijk consult met een van onze designers van Westwing Studio. Dit doe je door op de banner onderaan dit artikel te klikken of door deze link naar de Westwing Studio pagina.  

Meer lezen over de projecten van Westwing Studio? Lees dan onze artikelen over een kantoor inrichten, hotelkamer inrichting, kinderdagverblijf inrichting of restaurant interieur. Ook hebben we cases uitgeschreven over een café interieur en over verkoopstyling.   

Ben je na het lezen van dit artikel geïnspireerd geraakt? Registreer je dan nu op Westwing en mis geen enkele exclusieve deal om jouw etalage stijlvol in te richten!

westwing studio