Meld je aan en ontvang een € 15 voucher!
suprise party dress code glitter

Wordt je beste vriend of vriendin deze maand 18, komt je tante na maanden terug uit het buitenland of misschien zijn je ouders wel 1 jaar getrouwd? Reden voor een surprise party dus! Iemand verrassen is misschien wel het leukste wat er is. Maar hoe zorg je ervoor dat de persoon waar het feest voor is niks doorheeft? Waar moet je allemaal aan denken? Hoe zorg je voor de uitnodigingen, de hapjes en de locatie? We hebben een overzichtelijk 7-stappenplan voor je geschreven zodat jij een onvergetelijk feest kunt organiseren! 

Een verassingsfeest organiseren: het stappenplan

Hieronder vind je een overzichtelijk 7-stappenplan zodat je meteen aan de slag kunt met het organiseren van de surprise party.

Stap 1. Prik de datum voor de surprise party

Het begint allemaal bij het prikken van een datum. Bij de meeste gelegenheden is de datum al snel bepaald. Is je zus jarig? Dan is het wel zo leuk als je de surprise party op de dag zelf geeft, of misschien de avond daarvoor. Komt je tante na maanden terug uit het buitenland, dan is de dag van thuiskomst erg geschikt. 

Zorg dat de datum ruim op tijd wordt bepaald. Zo voorkom je (hopelijk) veel afzeggingen! Als je een datum twee maanden van tevoren vaststelt, heb je minder kans op afzeggingen dan wanneer je aangeeft dat de surprise party over een week is. Agenda’s zitten namelijk al snel vol!

Stap 2. Bepaal het budget

Op nummer twee het bepalen van het budget. Denk hier goed over na. Betaal je het hele feest alleen of split je de rekening? Je moet eerst het budget bepalen voordat je verder gaat met het organiseren, anders kom je misschien voor vervelende verrassingen te staan. Stel dus een realistisch budget vast, die nog wel een klein beetje mag afwijken. Deel je de kosten? Spreek dan van tevoren goed af hoe jullie het gaan regelen, zodat het voor iedereen duidelijk is. 

Stap 3. Maak de gastenlijst

De gastenlijst maken: we komen al iets meer in de buurt van het daadwerkelijk organiseren van het feest! Maar ook zonder dit punt is een feestje organiseren niet compleet. Misschien vind je dit een erg leuke stap, maar het kan ook juist een erg lastige stap zijn. Nodig je die ene vriendin van je zus wel of niet uit? En de buren, zijn die uitgenodigd?

Terwijl je de gastenlijst maakt, houd je ook rekening met het budget. Hoe meer mensen je uitnodigt, hoe meer eten, drinken en ruimte er moet zijn. Je wil ook niet dat na een uur de hapjes al op zijn natuurlijk! 

Stap 4. Kies de locatie van je surprise party

En dan nu de locatie kiezen voor de surprise party! Misschien ben je er al meteen uit en ga je het feest gewoon in het huis van de persoon vieren die wordt verrast. Maar het kan ook zijn dat je het juist ergens anders wil vieren en dan moet dat ook op tijd worden gereserveerd. 

In een restaurant, een kasteel, op het strand of in een feestzaal: er is genoeg mogelijk. Bekijk je budget en ga op zoek naar een geschikte locatie! Of wat dacht je van een tuinfeest? Ook erg leuk! 

Stap 5. Verstuur de uitnodigingen

En dan komen we nu aan bij the fun part: uitnodigingen maken en versturen! Nodig je mensen uit via een appje of echt met een kaart? Ook dit moet je bij het budget rekenen. 

Op de uitnodiging hoef je echt geen lap tekst te schrijven. Als de belangrijkste vragen maar worden beantwoord: waar, wanneer en hoe laat. En zet er duidelijk bij dat het een surprise party is zodat mensen zich niet per ongeluk zullen verspreken. Vraag ook meteen of mensen kunnen laten weten of ze er wel of niet bij zijn: dan kun je daar rekening mee houden met het inkopen van hapjes en drankjes! 

Stuur je de uitnodiging al twee maanden van tevoren? Verstuur dan één week voordat het feest begint een appje met een reminder, zodat je zeker weet dat iedereen erbij is! Verderop in het artikel vind je nog leuke ideeën voor het maken van een originele uitnodiging.

Stap 6. Hapjes en drankjes

Een surprise party is niks zonder hapjes en drankjes! Ga je zelf in de keuken staan, koop je kant en klare dingen of schakel je de hulp van anderen in? Mocht je een cateringbedrijf inschakelen, let er dan op dat de kosten voor het budget al snel hoog oplopen.

En ben je van plan om zelf in de keuken te staan? Onderschat al die tijd dan niet. Je wil natuurlijk ook zelf een beetje genieten van het feest! Zorg er daarom voor dat alle hapjes minstens één uur voordat het feest begint, klaar staan. 

Stap 7. Decoratie en muziek voor de surprise party

En dan als laatste de decoratie en muziek. By far onze favoriete stap. Maak er een themafeest van en koop allemaal eenzelfde soort decoratie. Wordt je zus 18? Dan koop je natuurlijk allemaal versiering met ‘18 jaar’ erop! Komt je tante na maanden terug uit Hawaii? Dan is het leuk om een Hawaii-party te geven! Blijf qua drankjes lekker in de tropische sfeer en organiseer een cocktailparty

Daarnaast is de muziek erg belangrijk. Wordt het feest in een grote ruimte gevierd? Zorg ervoor dat je overal in de ruimte de muziek even goed hoort. Is dat niet zo? Dan moet je misschien een extra box kopen of huren. 

Verrassingsfeest organiseren

Hoe dichterbij je de persoon staat voor wie het feest is, hoe lastiger het is om het feest geheim te houden. Verberg de groepsapp of uitnodigingen in je telefoon, probeer een poker face te houden en regel geen dingen waar degene bij is. Alleen zo voorkom je dat het opvalt en dat ze iets achter je gedrag zoeken!

Een originele uitnodiging voor een surprise party

Vind je het lastig om een originele uitnodiging te maken voor de surprise party? Geen paniek! Er zijn talloze programma’s die de meest prachtige templates aanbieden. Kies er eentje uit die je mooi vindt, vul de kaart met tekst en je bent klaar! Wil je de uitnodiging extra opleuken? Maak ‘m persoonlijk en voeg een leuke foto toe! 

Ook leuk! Mocht je er extra werk van willen maken. Stop dan een uitnodiging in een ballon en geef deze aan de gasten! Of stem de uitnodigingen af op het thema – mocht je een thema feestje organsiseren. Ga je bijvoorbeeld voor een Hawaii thema? Geef dan een Hawaii slinger als uitnodiging.

Verrassingsfeestje organiseren voor verschillende gelegenheden

Misschien geef je wel een surprise party omdat je vriendin binnenkort mama wordt: een babyborrel of babyshower is dan erg leuk! Of misschien vertrouwt ze jou toe met het geslacht en mag je haar gender reveal party organiseren. Ook tof! Met bovenstaand stappenplan heb je alle handvatten voor het organiseren van een geweldige surprise party. Het geheim van een onvergetelijk feest? Dat alle stappen zo goed mogelijk worden uitgevoerd en er geen enkele stap achterwege blijft! Voor wie organiseer jij een surprise party?