We zijn los! Tot -70% nu in de grote CYBER MONDAY SALE op WestwingNow! >

furoshiki cadeaus in het roze

Furoshiki: ken jij het al? Furoshiki is een eeuwenoude Japanse traditie die nu ook in Europa steeds bekender wordt. De Japanse inpakdoeken zijn vierkante doeken waarmee je op verschillende manieren iets kunt verpakken. In dit artikel vertellen we je er meer over, dus lees snel verder!

De geschiedenis van Furoshiki

De geschiedenis van Furoshiki gaat heel ver terug: het is een eeuwenoude traditie. We gaan dan ook terug naar de Nara-periode. Dit is een tijdperk in de Japanse geschiedenis die duurde van 710 tot 794. Men gebruikte Furoshiki in die tijd om kleding te bundelen om zo de verwisseling van badkleding te voorkomen. De betekenis van ‘Furo’ is namelijk ‘bad’ en ‘Shiki’ is afkomstig van het woord ‘spreiden’ of ‘neerleggen’.

Later werd Furoshiki gebruikt om geschenken te beschermen of te vervoeren. Dit was vooral in de tijd waarin de Japanse economie aantrok en veel handelaren naar Nara trokken. Pas later, omstreeks 1935, werd er een ware kunst gemaakt van deze manier van inpakken. Furoshiki zijn doeken die gemaakt kunnen zijn van diverse stoffen zoals katoen, rayon, gerecycled plastic of nylon, vaak versierd met traditionele Japanse ontwerpen. De grootte van de lakens varieert enorm, maar de meest voorkomende maten zijn 40 x 40 cm, 68 x 72 cm of 100 x 100 cm. 

Veel voorkomende toepassingen van de Furoshiki zijn verpakkingsmaterialen, lunchboxen om mee te nemen, placemats, servetten of als decoratiemateriaal. In een bepaalde periode is Furoshiki minder vaak gebruikt, dit kwam onder andere door de opkomst van de plastic boodschappentassen. Tegenwoordig valt de keuze steeds vaker voor duurzame materialen en Furoshiki wordt dan ook gezien als een milieuvriendelijk alternatief. De traditionele handdoeken zijn namelijk heel duurzaam en praktisch. Hierdoor is Furoshiki weer populairder dan ooit. 

Wat is Furoshiki?

Furoshiki is een Japanse manier van inpakken waarbij gebruik wordt gemaakt van inpakdoeken. Het wordt zoals gezegd gebruikt voor veel verschillende toepassingen: het inpakken van eten, drinken, kleding, cadeaus of lunchboxen. Japanners besteden veel aandacht aan het verpakken van cadeaus en dat zie je ook hierin terug. Bij deze manier van inpakken kun je op het einde ook nog een persoonlijke touch toevoegen. Dit doe je door een takje eucalyptus, hulst, spar of den toe te voegen aan de knoop. Het mooie is dat Furoshiki er niet alleen leuk uitziet, het is ook nog eens milieuvriendelijk en recyclebaar. De Japanse overheid stimuleert en promoot het gebruik van Furoshiki. Kortom: Furoshiki is chic, efficiënt en ecologisch verantwoord. 

Hoe werkt het?

Er zijn een aantal basisprincipes als het gaat over welke knopen gebruik je, welke vouwen pas je toe en hoe maak je knopen los. Je kunt het Furoshiki handboek lezen om verschillende inpaktechnieken te leren. Ook op Facebook, Instagram of andere online kanalen zijn diverse instructiefilmpjes te vinden. Ben je creatief en houd je van naaien? Bekijk dan ook eens de DIY-instructiefilmpjes waarin wordt uitgelegd hoe je de doeken zelf kunt maken van bijvoorbeeld restjes stof. Voor een object van ongeveer 20 cm breed heb je een doek van 100 x 100 cm nodig. Extra bijzonder: het boek leert je ook methodieken waarmee je de doek kunt vouwen in bijzondere vormen zoals bijvoorbeeld een bloem. Tip: in combinatie met een tasring kun je met Furoshiki zelfs een shopper bag maken.

Furoshiki: mode

Hoewel Furoshiki vanuit vroeger meer praktisch werd gebruikt, zien we dat er de afgelopen jaren steeds meer stijlvolle varianten op de markt zijn gebracht. De focus ligt momenteel sterker op stijl: de doeken zijn gemaakt van luxueuze materialen zoals zijde, maar vooral ook patronen of bijzondere borduursels die erin werden geweven. Andere mogelijkheden zijn doeken van hennepvezel waarbij met verschillende kleurstoffen bijzondere afbeeldingen op de doeken werden gemaakt.

Cadeaus geven en ontvangen

In Japan is het heel gebruikelijk om cadeaus te geven en te ontvangen, zeker in vergelijking met het westen. Er zijn een aantal ongeschreven regels waaraan je je moet houden. Denk hierbij aan de prijs van het cadeau. Het cadeau mag niet te duur zijn, omdat de ander zich niet verplicht moet voelen om ook een duur cadeau terug te geven.

Daarnaast doet men veel moeite om het cadeau in te pakken. De oorsprong hiervan ligt in het shintoïsme. Deze religie geeft aan dat elk ding een eigen ziel heeft. Het inpakken van het cadeau ziet men als het inpakken van de desbetreffende ziel. Hoe klein het cadeau ook is, er wordt veel aandacht en liefde gestopt in het inpakken ervan. In sommige gevallen is de verpakking zelfs belangrijker dan het cadeau zelf. Vaak wordt het cadeau met inpakpapier ingepakt en vervolgens nog een keer middels Furoshiki. Hoe meer lagen, hoe beter zeggen de Japanners. 

Je kunt zelf een doosje vouwen en versieren en vervolgens middels Furoshiki een shopping bag vouwen om het geschenk extra persoonlijk te maken. De finish touch? Een mooi zelfgemaakt cadeaulabel.

Het beste van alles is: wanneer we de Furoshiki niet nodig hebben, kunnen we deze eenvoudig opvouwen. De doek kan op een ruimtebesparende manier worden opgeborgen totdat we deze weer nodig hebben of willen gebruiken. Gebruik het als sjaal om een wijnfles mee te dragen of als decoratief kleed. Alles is mogelijk met Furoshiki!

Ben je nog op zoek naar mooie geschenken om in te pakken? Registreer je dan nu op Westwing en mis geen enkele exclusieve deal voor de mooiste cadeaus!